vraagje over drukplekken van het zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LIQUITA

vraagje over drukplekken van het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 12:49

Hallo,

Ik heb sinds 2 maanden een ander paard (vos) en ik gebruik het KN zadel wat ik al had voor hem. Uiteraard heb ik er een zadelmaker bij gehad en het zadel moest opgevuld worden en dan zou hij prima passen. Nu onstaan er aan beide kanten van z'n schoft lichtere plekken. Geen witte plekken, maar echt plekken die lichter van kleur zijn. Nou is mijn vraag; zou dit een begin kunnen zijn van drukplekken? Ik twijfel een beetje omdat je altijd hoort van witte haren bij drukplekken.

Ik ga m'n zadel zeker weer na laten kijken, maar ik ben zo benieuwd of dit meer mensen bekend in de oren klinkt.

Alvast bedankt!!!

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:16

Het klinkt wel als beginnende drukplekken. Je kunt idd het zadel een keer laten nakijken.

upendo

Re: vraagje over drukplekken van het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:17

Het zijn inderdaad beginnende drukplekken. :j
Goed dat je er zo alert op bent!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:18

het zadel zal waarschijnlijk niet passen. bij mij was precies hetzelfde en ik raad je aan om, als jou zadelmaker het wederom heeft over "wat opvullen" er een andere zadelmaker bij te halen

de MSFC'ers zijn imo het best (zie hun site wie er in de buurt eentje is)

heel veel succes ermee!

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 13:48

Ik ga me eens vediepen in de MSFC'ers. Heb daar meer goede verhalen over gehoord.

Dank jullie wel!

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 14:49

Zadelmaker (Stubenitsky) zegt dat het ook kan komen omdat de paarden met hun wintervacht bezig zijn. Daardoor kan er ook verkleuring onstaan op de plekken waar het zadel rust. Iemand hier ooit van gehoord? Ik moest het nog even aan kijken, maar dat ga ik zeker niet doen. Ik ga toch voor een second opinion.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:29

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:27

grootste onzin en niet geloven :n niet aankijken maar actie ondernemen, je paard heeft serieus last van je zadel!!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:20

Ik heb dit gehad met mijn springzadel, echter dan aan de achterzijde. Ik had het zadel een paar maanden en in die tijd begon mijn paard ook te verharen. (hij was geschoren en zijn zomervacht kwam erdoor) Ik kreeg dus ook wat lichtere plekken en was bang dat het zadel niet paste. Zadelmaker is netjes komen kijken en die kwam tot de conclusie dat het inderdaad door het verharen kwam en mocht ik last blijven houden dan kwam hij weer. Hij heeft niet terug hoeven komen, dus het kan wel. Wat ik wel raar vind is dat het bij jouw op de schoft is, bij mij was het dus bij de lendenen.

Wel heel knap dat je zo oplettend bent. Ik controleer ook regelmatig de rug van mijn paard en 1 x per jaar laat ik de zadels nakijken.

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 13:31

egnie schreef:
Ik heb dit gehad met mijn springzadel, echter dan aan de achterzijde. Ik had het zadel een paar maanden en in die tijd begon mijn paard ook te verharen. (hij was geschoren en zijn zomervacht kwam erdoor) Ik kreeg dus ook wat lichtere plekken en was bang dat het zadel niet paste. Zadelmaker is netjes komen kijken en die kwam tot de conclusie dat het inderdaad door het verharen kwam en mocht ik last blijven houden dan kwam hij weer. Hij heeft niet terug hoeven komen, dus het kan wel. Wat ik wel raar vind is dat het bij jouw op de schoft is, bij mij was het dus bij de lendenen.

Wel heel knap dat je zo oplettend bent. Ik controleer ook regelmatig de rug van mijn paard en 1 x per jaar laat ik de zadels nakijken.

Oké, dank je wel.
Mijn paard is ook pas geschoren. Ik laat toch even een zadelmaker komen. Helaas duurt het wel even voor die tijd heeft, dus tot die tijd maar lekker veel longeren ;) .

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 13:32

Ik heb even wat foto's gemaakt van de plekken.
Rechts
Afbeelding

Links
Afbeelding

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:38

is je paard voor de rest nat na het rijden, en zijn dit de plekken die droog blijven? zo lijkt het op de foto namelijk.

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 13:45

Silviabol schreef:
is je paard voor de rest nat na het rijden, en zijn dit de plekken die droog blijven? zo lijkt het op de foto namelijk.

Dat is een goeie...hij is altijd erg nat na het rijden, maar of die plekke droog blijven weet ik niet zeker. Op de foto is hij in ieder geval helemaal droog.

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:30

ff spieken bij liquita ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:40

ik sluit me op het eerste zicht aan bij silvia bol.
Mijn paard heeft ook steeds 2 "droge vlekken" bij m'n wintec vzh zadel. Deze droge vlekken blijven na het drogen ook lichter omdat de haren rondom door het zweten "vettiger" worden (extra zouten, afvalstoffen,...)
Eigenlijk is dit toch geen goed teken. Zou er voor de zekerheid je zadelpasser nog eens bijhalen. Mijn paard heeft het bij m'n 2x gecontroleerde dressuurzadel niet.

Witte haren zijn vaak een teken van litteken weefsel. Dus in gavel van slecht passende zadels zijn paarden met witte vlekken vaak ooit "open" gereden geweest. Zie je het vaakst op maneges die het van het toerisme moeten hebben, paarden worden maar een 3-tal maand intensief gebruikt, maar op het einde van die periode ligt hun hele schoft bijna open (Let op: dit is uiteraard niet overal zo, maar ik ben zo al op een aantal plaatsen geweest)

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:46

Mijn pony heeft ook witte plekken onder het zadel gekregen, terwijl mijn zadel opgevuld was en goedgekeurd door een master saddle fitter. De zadelmaker die na hem kwam vroeg zich af wie er aan mijn zadel had zitten prutsen.... Laat je het regelmatig nakijken gaat het nog fout. Ik vind een goede zadelmaker/passer vinden echt een drama.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:50

dit lijken mij idd droge plekken :j
mijn pony heeft het ook

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 14:55

_Bitje_ schreef:
mijn pony heeft het ook

Wat bedoel je precies met droge plekken? Verkleuring omdat deze plekken niet bezweet raken??? Op de foto's is m'n paard droog, hij kwam net z'n stal uit. Ik had vandaag wel zelf de neiging om de plekken nat te maken, en te kijken hoe het dan opdroogt.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:58

Van wat ik heb geleerd is een paard onder het zadel niet bezweet op de plekken waar het zadel teveel drukt.
Dus als je paard verder wel bezweet is, maar droge plekke houdt, wordt de druk daar niet genoeg verdeelt, waardoor het paard niet zweet daar.
Geen goed teken dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:58

LIQUITA schreef:
Zadelmaker (Stubenitsky) zegt dat het ook kan komen omdat de paarden met hun wintervacht bezig zijn. Daardoor kan er ook verkleuring onstaan op de plekken waar het zadel rust. Iemand hier ooit van gehoord? Ik moest het nog even aan kijken, maar dat ga ik zeker niet doen. Ik ga toch voor een second opinion.

dit klopt zeker wel! Heeft mijn paard ook ;)

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 15:00

LIQUITA schreef:
_Bitje_ schreef:
mijn pony heeft het ook

Wat bedoel je precies met droge plekken? Verkleuring omdat deze plekken niet bezweet raken??? Op de foto's is m'n paard droog, hij kwam net z'n stal uit. Ik had vandaag wel zelf de neiging om de plekken nat te maken, en te kijken hoe het dan opdroogt.

Ik lees nu bij petitparis dat het inderdaad gaat om plekken die niet bezweet raken en dan kunnen verkleuren.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:01

Dat kan heel goed kloppen, maar als een plek onder het zadel dus niet bezweet raakt, duidt dat ook op een zadel dat daar drukt! Toch maar even na laten kijken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:02

mijn paard heeft altijd bij de verharing naar de wintervacht toe witte plekken, die zie je dan weer wat minder worden en in de zomer is niks te zien!
Ook voel ik altijd na het rijden over de rug of het warm en gezwollen is en das nooit het geval, ook is ze gelijkmatig bezweet op haar rug. Ook heeft er iemand naar gekeken en het zadel ligt prima ;) Meerdere paarden bij mij op stal hebben ook die witte plekken bij de verharing ;)

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 15:02

THANKS allemaal.

Ik ga sowieso voor de zekerheid een zadelmaker laten komen. Helaas duurt het even voor die kan komen. Ik ga maar meer longeren tot die tijd.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:03

LIQUITA schreef:
_Bitje_ schreef:
mijn pony heeft het ook

ik bedoel niet het zweten zelf onder het rijden,
ik heb het over droge plekken over het algemeen :)
mijn pony zweet verder wel overal, onder het zadel, dan zie je die plekjes niet..
maar gewoon uit het land bijvoorbeeld zie je het verschil van kleuren wel :j
mijn pony heeft gewoon op een aantal plekken meer vet dan op andere plekken ...