[WN] Specifieke kenmerken van verschillende zadelmerken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Specifieke kenmerken van verschillende zadelmerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 16:59

Beste allemaal,

Vandaag na een middagje Bokt-browsen schiet mij de volgende vraag binnen:

Er zijn heel veel verschillende zadelmerken. In andere topics op Bokt heb ik al veel gelezen over de A-merken, middenklassers, et cetera. En alle verschillende meningen erom heen, hihihi. Wat ik mij afvraag: zijn er specifieke kenmerken waaronder deze zadelmerken onderling verschillen?

Bijvoorbeeld: ik lees hier en daar dat sommige merken meer geschikt zijn voor KWPN-ers dan andere, omdat ze vanuit hun eigen merk meer ruimte bieden aan een hoge schoft. Anderen zijn juist weer stugger, soepeler, breder, smaller, korter, langer, et cetera. Staan sommige merken hierom bekend of juist niet?
Om te verduidelijken: sommige kledingmerken variëren onderling ook. Deze ene maat 38 is de andere niet. Broekbreedtes variëren ook per merk, et cetera.

Misschien een wat gekke vraag, maar ik ben wel benieuwd....

zorro2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:59

Ik heb sinds augustus een triple horn oldtimer voor mijn kwpner.

Er is een soort open gootje waardoor de schoft vrij ligt.
Ben erg tevreden met dit zadel :D

HumbleTalent

Re: Specifieke kenmerken van verschillende zadelmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:12

en je doelt wel op westernzadels?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:13

een open gootje? snap ik niet goed
(als de boom op de schoft ligt, maar de schoft komt wel door dat gaatje, dan is ligt het zadel niet goed hoor)

Naar mijn mening zijn veel fabriekszadels (pool's,garland,white star, ...) gemaakt voor paarden met weinig schoft.
Weinig A-forken te vinden. Heb het idee dat de zadels van bighorn dan weer wel beter op een paard liggen met een beetje meer schoft?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 21:53

@ humbleTalent:

Ja, ik bedoel westernzadels. Met boom.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:11

de zadels die hier in europa worden gemaakt, zijn ook meer voor de europese markt/ paarden. westwood/pools/garland/duitse- continental.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:54

Gleyla schreef:
een open gootje? snap ik niet goed
(als de boom op de schoft ligt, maar de schoft komt wel door dat gaatje, dan is ligt het zadel niet goed hoor)

Naar mijn mening zijn veel fabriekszadels (pool's,garland,white star, ...) gemaakt voor paarden met weinig schoft.
Weinig A-forken te vinden. Heb het idee dat de zadels van bighorn dan weer wel beter op een paard liggen met een beetje meer schoft?

Ik heb wel degelijk een pools met a fork en die geeft veel schoft ruimte.
Je moet ze wel bestellen ,maar ze zijn der

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:14

Ik zeg het toch, weinig A-forken te vinden.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:27

Ik heb mijn A fork een goei honderd euro meer betaald dan een ander type pool's zadel,en hij was er op 3 weken.
Er zit een ralide boom in en ben super tevreden ,hij past dankzij de a fork op meerdere paarden,maar niet op allen hoor!!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:03

dat is toch zo met alle zadels, ongeacht de fork

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:13

A Fork is een beetje ouderwets..van model dan.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 07:42

a fork is goed voor oudere paarden of hoge schoft paarden.
Hij is net als de wade ouderwets van model,maar ik vind sommige reinigzadels ook niet je waw van voorvorm.

Kan het best vinden met mijn A fork van pool's,
mijn cutting kruising werkzadel van cattleman's en mijn reining arabian van continental,alsook van mijn wildriver reining.

Maar om eerlijk te zijn past de a fork en de cattlemans op de meeste paarden hier ,en dat is niet zo met de reiners.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 12:11

Super bedankt voor jullie reacties! +:)+

De keuze is reuze zullen we maar zeggen... :D Heb inmiddels m'n 'lijstje' een beetje bijgesteld, om te proberen die ENORME keuze een beetje te beperken.
Dat maakt het zoeken wat makkelijker hoop ik :o . En ja; ik weet dat ik moet passen, passen, passen en nog eens passen 8-)
Maar ben wel benieuwd of jullie een paar goeie pointers hebben, zodat ik een beetje in de goede richting wordt gestuurd...

Ik zoek voor m'n 7-jarige (lease) KWPN-er (1,65 m.) een westernzadel (met boom).
We richten ons met name op Pleasure, Trail en Horsemanship. Eigenlijk niet op reining.

De 'A-merken' zijn voor mij echt een beetje te duur. Dan denk ik bijvoorbeeld aan Billy Cook Sulphur, Dale Chavez, Champion Turf, Pullman, NRHA zadels, Bob’s custom… Dus wat mij betreft vallen die af...
De ‘middenklassers zijn misschien wel een goede keuze. Dan denk ik aan Crates, Circle Y, Frinta, Tex Tan (alleen via USA?), Continetal Equiflex, Pools, Garland….
Inmiddels heb ik van jullie begrepen dat een Europees zadel wel een goede zoekrichting zou kunnen zijn.

Even afgezien van de discussie wat nou 'middenklassers' zijn en wat niet; is er een (of meer) specifieke merken die kans van slagen zouden hebben?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4G8OXRNO.jpg (schoft en rug 1)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YQQWXITP.jpg (schoft en rug 2)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UIBCWGN4.jpg (van achteren)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-34A6JLX4.jpg (van voren)

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 07:55

Vanaf een foto kan je geen zadel op maat zoeken,dat kunnen alleen winkels die graag sne lgeld willen verdienen!

Je kan er wel al heel wat op afleiden ,maar zekers geen juist passend zadel vinden.
Net zoals een nieuw zadel ook niet netjes gepast kan worden i v m het stijf zijn van de skirts!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 11:37

Ha Savath,

Dat klopt wat je zegt en dat ben ik ook zeker wel van plan.

Met het stellen van mijn vraag bedoelde ik eigenlijk of er specifieke zadelmerken geschikt zouden kunnen zijn voor m'n peerd. Of misschien zijn er wel merken die direct afvallen bij het zien van deze foto's.

Dus om de zoektocht naar een zadel wat makkelijker te maken. En stap 2 is dus het gaan passen en meten en zitten, et cetera.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:55

Als je een kwpn-er hebt is het vaak nog veel lastiger om een zadel te vinden. Ik heb nu gelukkig een zadel die past, maar als ik een nieuw zadel zou moeten voor mijn kruising-kwpner moet'ie helemaal handgemaakt worden.
Misschien is jouw paard iets gemakkelijker gebouw, dat kan best. Ik zou je alleen wel aanraden niet zelf te gaan zoeken en passen, maar om iemand langs te laten komen die er verstand van heeft. Evelien van Eurohorse komt bijvoorbeeld door heel Nederland en heeft zowel nieuwe als tweedehands zadels.

Nijntje95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:31

Hoi, Misschien een beetje laat, maar ik heb een kwpn-er met een echt hoge schoft. Als je een niet te duur maar toch goed zadel zoekt, moet je eens vragen bij Arthur's westernstore in Vorstenbosch. Hij heeft zadels van het merk Buckaroo, en die lagen op mijn paardje perfect! En voor 1.300 heb je dan een prachtig zadel!

Annet

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:20

Ik heb een fries met hoge schoft en de typisch opgebouwde nek.
Voor hem is een Continental Short reiner helemaal perfect.