Moeilijk door te zitten paard --> wow zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

GenteDiMare

Moeilijk door te zitten paard --> wow zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 14:36

Ik rij men paard sinds augustus.
Ondertussen begint ze zich echt mooi te ontspannen onder het zadel.
In het begin was ze echt erg hard (pijnlijke poep) :D

Ik dacht dat dit zou verbeteren naarmate ze zich ontspande onder het zadel.
Maar nu ze het doet, is ze nog steeds erg hard te rijden.
Je kan er amper op doorzitten! Ze slaat ook dikwijls met haar hoofd (geen headshaking, want ze doet dit niet constant) wat het rijden nog moeilijker maakt.
Nu rij ik haar met een wintec.

Maar nu vroeg ik mij af of ze niet beter zou lopen onder een WOW zadel? Of een ander zadel?
Heeft iemand hetzelfde probleem al gehad?

_lieff_

Re: Moeilijk door te zitten paard --> wow zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:39

misschien kan je zo'n gelpadje (geloof dat het zo heet geen id)
gebruiken en nog ff een vraagje wat is een wintec

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:41

Als het zadel goed past maakt er niet echt uit wat voor zadel je er op legt.

Natuurlijk zit je in het ene zadel wat "vaster" dan in het andere maar dat scheelt niet zo veel dat als je het nu écht niet kunt je het met een ander zadel wel ineens perfect kan...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:42

Lastig te zeggen of een wow of een ander zadel je gaat helpen. Doorzitten is een techniek opzich. Het kost wat coördinatie en vooral een bekken wat goed de beweging op kan vangen. Al snel zitten we in het doorzitten achter de beweging en neigen we naar klemmen (kan niet vanachter de pc zeggen of jij dat doet hoor). Veel paarden reageren daarop door de rug wat vast te zetten of weg te drukken.
Als dat het probleem is dan lost het zadel weinig voor je op.
Ligt het zadel niet goed dan kan een ander zadel uitkomst bieden.
Tot slot heb je nog een kleine categorie paarden die je als ruiter veel beweging meegeven. Daarop doorzitten is een uitdaging :D

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 14:46

Een wintec is een merk van een zadel.
Dit zijn 'plastic' zadels zal ik maar zeggen, maar wel tamelijk goede zadels.

letsrhc36 schreef:
misschien kan je zo'n gelpadje (geloof dat het zo heet geen id)
gebruiken en nog ff een vraagje wat is een wintec

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 14:48

Er is iemand gekomen van de winkel zelf om het zadel te passen, dus ik neem aan dat het zadel past.
Ik ben inderdaad geen kei in het doorzitten, maar mijn lesgever (trainer B) heeft net hetzelfde probleem bij haar.
Ik vrees dat ik met een uitzondering van een paard zit die erg veel beweegt bij het draven :D

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:49

Als ik af mag gaan op de foto's in je profiel dan zou ik het persoonlijk allereerst toch in je houding zoeken :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:51

Heb je er al eens een fysiotherapeut bij gehad? Kan best zijn dat ze zich op een bepaald punt in de wervels vastzet als er een bepaalde beweging gemaakt wordt.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:52

Als het zadel (zeker weten) goed past. Dan zou je misschien eens zitles kunnen nemen. Of een keertje zonder zadel gaan rijden.
Je schrijft ook dat ze slaat/schudt met haar hoofd. Is ze onlangs naar de tandarts geweest? Als dat het ook niet is, misschien een chiro, fysio laten komen.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 14:57

Ze is voor zover ik weet nog nooit naar de tandarts geweest (ze is nu 5 een half)
Aan chiro of fysio had ik inderdaad ook al eens gedacht. Maar ik weet niet precies wat ze doen en hoeveel me dat zou kosten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:59

GenteDiMare schreef:
Ze is voor zover ik weet nog nooit naar de tandarts geweest (ze is nu 5 een half)
Aan chiro of fysio had ik inderdaad ook al eens gedacht. Maar ik weet niet precies wat ze doen en hoeveel me dat zou kosten...

Waarschijnlijk 2000 euro minder dan een WOW zadel ;)

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:00

Direct de tandarts laten komen!!! Logisch dat ze met haar hoofd slaat enzo. Jij gaat toch elk jaar minimaal 1 keer naar de tandarts. De tanden groeien bij een paard z'n hele leven door. Dus die moeten minimaal 1 keer per jaar worden gecontroleer/bijgevijld.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 15:01

:D tja das een goeie roosje !
Heeft er iemand van jullie al ervaring met chiro of fysio?

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 15:02

Ik heb ze nu sinds mei.
Ik ging ervan uit dat ze dit jaar al eens naar de tandarts was gegaan.
Maar misschien is het inderdaad voor alle zekerheid wel nodig, al is het maar ter controle...

joliene schreef:
Direct de tandarts laten komen!!! Logisch dat ze met haar hoofd slaat enzo. Jij gaat toch elk jaar minimaal 1 keer naar de tandarts. De tanden groeien bij een paard z'n hele leven door. Dus die moeten minimaal 1 keer per jaar worden gecontroleer/bijgevijld.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:04

GenteDiMare schreef:
Ik heb ze nu sinds mei.
Ik ging ervan uit dat ze dit jaar al eens naar de tandarts was gegaan.
Maar misschien is het inderdaad voor alle zekerheid wel nodig, al is het maar ter controle...

joliene schreef:

Ik zou eerst voor de tandarts gaan. Dan een paar daagjes rustig aan doen en dan eens iemand laten komen die chiropractor en fysiotherapeut is.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 15:08

Ok erg bedankt voor de goede tips! Ik ga je raad opvolgen.
Misschien een rare vraag: maar iemand enig idee wat een tandarts kost? (ik moet hem tot bij mij laten komen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:09

GenteDiMare schreef:
Misschien een rare vraag: maar iemand enig idee wat een tandarts kost? (ik moet hem tot bij mij laten komen)

hier in de buurt zit een TA die geen kosten(behalve reiskosten) vraagt als er niets moet gebeuren.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:09

ik laat mijn paard 2 x per jaar checken door een osteo/fysio en die komt nooit voor niets, op zich is dat geen overbodige luxe om die je paard te laten checken/behandelen. Ik heb een wintec dressuur die ik op twee paarden niet goed passend kreeg, ondanks alle beugels etc., ik ben er dus niet zo van onder de indruk, eigenlijk helemaal niet. Een wow is een goede maar wel een kostbare investering, het voordeel is wel dat deze ook aan te passen is als je paard meer gaat ontwikkelen.
Als het mijn paard was dan liet ik haar en het zadel en het gebit eerst checken en als laatste zou ik zorgen voor goede instructie zodat jullie samen verder geholpen worden.
Over de tandarts, bij mijn 5 jarige zaten de doppen van het jaar daarvoor er nog op, ik was dus blij met zijn bezoek, ook had ze behoorlijk scherpe randen.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:13

GenteDiMare schreef:

Fijn dat je naar ons luistert.
Het tandarts bezoek bij mijn paard heeft mij zo'n 70 euro gekost.
Een chiropracot en fysiotherapeuten handelen allemaal een andere tarief. Je hebt ze volgens mij voor 50 euro, maar ook voor 140 euro.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 15:15

Ok ik ben al op zoek naar een tandarts, wel moeilijk als je geen enkele tandarts kent... iemand die een goede tandarts kent omgeving Oost-Vlaanderen? (België)
@ garny95: het is inderdaad misschien geen overbodige luxe om 1 keer per jaar een osteo of dergelijke laten langs te komen.
Ik heb ook een wintec dressuur. Volgens mij ligt deze wel goed op men paard maar ben natuurlijk geen 100% zeker

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:15

GenteDiMare schreef:

Veel dierenartsen kunnen het ook. Gewoon even bellen en vragen naar de kosten ;)
(net als tandartsen zijn er die goed en "minder goed" zijn ;) )

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 15:16

joliene schreef:
GenteDiMare schreef:

Fijn dat je naar ons luistert.
Het tandarts bezoek bij mijn paard heeft mij zo'n 70 euro gekost.
Een chiropracot en fysiotherapeuten handelen allemaal een andere tarief. Je hebt ze volgens mij voor 50 euro, maar ook voor 140 euro.

Oh ok, dat valt nog wel mee.
Ik had hogere prijzen verwacht.
Maar ik moet natuurlijk aan de gezondheid van men paard denken! En dan is 70 euro geen geld vind ik!

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:16

Bij mijn paard was het 60 euro incl 2 tanden trekken.
Een tandarts is over het algemeen niet zo heel duur, anders kan je het ook bij je dierenarts laten doen, veel dierenartsen doen het tegenwoordig ook.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:17

superwoman schreef:
Veel dierenartsen kunnen het ook. Gewoon even bellen en vragen naar de kosten ;)
(net als tandartsen zijn er die goed en "minder goed" zijn ;) )

:j , klopt.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:23

Ik zou zowieso ook een ander zadel aanschaffen. Ik heb even in je profiel gekeken, maar jou zadel zet jou heel erg in stoelzit. Om fijn door te kunnen zitten, is het belangrijk dat je van je oor, door je schouder, door je heup en door je hak 1 lijn kunt trekken. Die lijn is bij jou zadel ver te zoeken. Je lichaam zit veel verder naar achteren dan je benen. Hierdoor is je lichaam niet in balans. Als je lichaam netjes boven elkaar is, in de oor, schouder, heup, hiel lijn, dan is het makkelijker om de beweging op te vangen door te veren in al je gewrichten. Doordat je huidige zadel je uit je balans haalt, is dit vrijwel onmogelijk.

Of je dan een WOW aanschaft, is jou beslissing. Ik neem aan dat je die overweegt ivm de lucht-gevulde kussens? Ik heb er weinig ervaring mee in het rijden. Ik vind ze wel op het oog vrij hoog erop liggen. Ik heb zelf ook een paard met een hele sterke beweging. Ik rijdt op een Jaguar XKC. Die hebben een iets dikkere kniewrong, en een hele smalle zit waardoor je been makkelijk recht naar beneden afhangt. Ik vind het een heerlijk zadel, en dit is ook het enigste tot nu waarbij ik op mijn paard door kan zitten! Daarnaast is een zitlesje misschien ook niet weg, is nooit verkeerd zoiets, toch?