Schoonmaken en op een drogere plek bewaren om nieuwe vorming te voorkomen. Eventueel een vochtvreter plaatsen.
R.X.
Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-09 14:00
Doe ik. Maar ik heb het nadat ik het voor het laatst heb gebruikt heel goed schoongemaakt maar nu ligt het alweer een poos stil. Daardaar komt het denk ik. Ik ben erg zuinig op de spullen en maak het goed schoon altijd.
hetty007
Geplaatst: 18-11-09 14:00
Schimmel van leer kun je verwijderen met ossegal zeep, dit tast het leer niet aan. Daarna alles wel goed invetten. Vochtige ruimtes zijn meestal de boosdoeners voor schimmel. Andere plek opbergen? vochtvreters plaatsen enz.
R.X.
Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-09 14:01
Ik heb het in de zadelkast in een loods/schuur. Ik haal het anders maar naar huis en leg het dan maar op een kamer.
Je veegt et er zo af met een doek, maar het komt wel weer snel terug. Schimmel op zich is niet heel erg, uitdrogen is erger, maar als het zo vochtig is gaan de stiksels ook gauw rotten. 't is inderdaad verstandiger om het dan maar in huis te leggen.
Goed schoonmaken, uit vochtige omgeving houden en zadel hoes kopen tegen bescherming. Maar ik heb nog nooit schimmel op leer gezien?
nickyu
Geplaatst: 20-11-09 17:21
op droge plekken zal het niet schimmellen slechts op vochtige plekken en helaas hebben we niet allemaal een verwarme zadelkamer of extra kamer in huis en dan is erg goed schimmelwerend spul voor 12.90 kost het per flesje
enigste leer wat schimmeld is goed doorvoed leer het leer schimmelt dus niet maar de olie / vet
Daphne__
Geplaatst: 20-11-09 17:22
wees blij dat het schimmeld, is een goed teken
uiteraard moet je het nu in een andere kamer leggen, omdat het een soort waarschuwing is en niet te veel invetten etc, bij mijne gaat het dan alleen maar sneller.
gewoon goed droog houden, en afentoe invette/olieen.
is het echt schimmel? of witte uitslag? dat witte, wordt vaak schimmel genoemd, is een uitslag die het gevolg is van het chemisch looien van het leer. dit gebeurt alleen bij engels gelooid leer. deze uitslag ontstaat na verloop van tijd als het tuig niet/weinig gebruikt wordt. dit kan je gewoon weghalen met een nat doekje
rommulus
zaowel de witte aanslag ls de groenne schimmel zijn geen probleem het schaad het leer niet dit kun je beter hebben dan dat het gaat schuren omdat het droog is
wil je het weer gebruiken even met een doek in de weer en klaar is kees
Hier de hoofdstellen die altijd schimmelen ach ik gebruik ze veel, ook buiten in de regen.
Ach, k maak het gewoon schoon, en verder interesseert het me gelukkig niet zoveel
Myca
Geplaatst: 20-11-09 19:20
Schoonmaken met water en Dettol helpt ook, en natuurlijk zadelzeep om het leer niet te laten lijden. Schimmels houden niet van zuur, dus azijn helpt ook om schimmels tegen te gaan (opgelost in water)
Laatst bijgewerkt door Myca op 20-11-09 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt
rommulus