Hoofddeken?? Kent iemand dit??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole

Hoofddeken?? Kent iemand dit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 12:02

Onder laatst zag ik een advertensie staan van een hoofddeken..

Het is dus een soort hals deken met een gedeelte bij het hoofd bedekt is..
Het lijkt me inprencipe nog wel best handig inverband mijn pony snel terug in ze haren komt in de winter, maar kent iemand dit.
Of heeft iemand er ervaring mee? Wel of niet doen, gaan de manen niet kapot van een halsdeken?

Ik heb het hele internet afgespuurd voor informatie maar Google brengt me niet echt ver :S

Het de Hoofddeken is van WeatherBeeta
Afbeelding

Het ziet er best raar uit.. _O-

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:07

het ziet er best raar uit, maar is wel handig als het hoofd van je paard is geschoren. want bij de buik, bij de kont, daar komt allemaal deken omheen als het is geschoren, waarom dan niet bij het hoofd?
ik heb geen ervaring met deze deken. ik weet dus ook niet of hij schuurt bij de manen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:08

Een halsdeken vind ik nog tot daar aan toe (al gebruik ik die zelf ook nooit, behalve een zweetdeken dan), maar dit gaat wel erg ver. Het lijkt me namelijk helemaal niet fijn voor het paard (kan me voorstellen dat het op een of andere manier trekt wanneer het paard zijn hoofd beweegt)
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 18-11-09 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:09

Deze deken heeft iemand bij mij op stal gebruikt rond de sinterklaas tijd, het was dus een schimmel en die moest persee schoonblijven voor de dagen dat hij uitgeleend werd.. zag er idd maf/zielig uit..

Hoe of wat verder met de manen geen flauw idee, maar ik denk wel dat ze plat/lelijk worden omdat ze heel de dag onder zo'n ding zitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:09

Hmm dit heb ik eigenlijk nooit gezien. Bij ons op stal, en op meerdere westernstallen, gebruiken veel mensen sleezy's van de winter om het groeien van de haren een beetje tegen te gaan. De sleezy gaat ook over hals en hoofd maar deze zijn van lycra gemaakt. Bij IJp op bokt kan je ze op maat en in je eigen gewenste kleur/patroon krijgen: http://www.paard-en-naald.nl/

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:10

Ik heb ze idd wel gezien,bij de western heb je ze ook ,ook in tricot achtige stof

_rosita_

beantsje schreef:
misschien als je in siberie woont? o nee, dan vriezen de oren er alsnog af!

O wacht, voor moslimpaarden! :+ (alleen hele fundamentalistische moslimpaarden dan)

Een boerkadeken!! :+

Maar serieus... ik kan echt niet begrijpen dat mensen dit hun paard aan willen doen. Als het iets verschuift, zit het lekker langs de oren te schuren én zijn de ogen bedekt....

Woody2015

Dit is gewoon hetzalfde als een sleezy.

Afbeelding

Word veel bij wedstrijpaarden gebruikt en veel in de westernsport, zodat als ze de speciale staartjes hebben die netjkes blijven en het is handig als je een wit paard hebt die anders snacht's voor de wedstrijd in de stront gaan liggen ;)

Zou het zelf niet gebruiken maar goed.

En die jij laat zien is gewoon een gevoerde variant ;)

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:11

dit is een dikke variant je hebt ze ook van likra stof deze zijn dun maar wel warm.

sorry maar ik vind dit echt onzin hoor voor een paard, ze kunnen heus wel wat hebben.
(vrienden van mij hadden ze voor hun paarden)

Nicole

Re: Hoofddeken?? Kent iemand dit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 12:13

Ja normaal gesproken staan ze altijd alleen met deken op. Die sleezy heb ik inderdaad eerder gezien

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:46

de sleezy rekt tenminste nog voor als het paard bukt (graashouding)
dit halsdeken met hoofdstuk heeft niet eens een valse plooi waardoor het steeds gaat trekken aan hoofd en oren als het paard met z'n neus lager dan de borst wil snuffelen/eten/krabben/... Zelfs met zo'n valse plooi zijn halsstukken vaak veel te kort. Van de zomer 2 paarden met open huid omdat ze een vliegendeken aanhadden met halsstuk dat ana het halster moest bevestigd worden om afzakken tegen te gaan. Zo'n ding trekt inmens aan het halster dus ook aan het hoofd als het een hoofduitsparing heeft.

Geen aanrader dus

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:48

Een sleezy is wel wat anders, die gebruik je eigenlijk alleen voor concours. Ik heb ze zelf ook, helemaal ideaal bij een schimmel! :)

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:50

Kennis van me gebruikte deze deken omdat het paard een spierprobleem in zn hals had, met deze bleef dat stuk ook warm en dus soepel en minder pijnlijk voor het paard.
Dat zou dus ook een reden zijn om hem te gebruiken...

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:16

Ik ken wel mensen die zo'n deken op zouden doen als hij in de winkel te koop was, dat zijn van die mensen die hun paard in de winter 1000gram opleggen en zodra het dan weer 2 graden kouder wordt moet er nog wat extra op. Die mensen denken dan dat een paard ook een koud hoofd heeft. Zo'n sleezy om de knotten te behouden, voor een dag denk ik geen probleem.
Mijn paard heeft wel een deken met hals aan, deze past netjes en hij kan gewoon eten, met zijn hoofd aan de grond(zonder dat het trekt en druk aan zijn nek). Om de doodeenvoudige dat ik nu niet hoef te scheren, hij zit nu nog in zijn zomervachtje.

Lot_05011992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:47

nog nooit van gehoord, zou mijn pony hem nooit geven... lijkt me namelijk niet echt prettig voor je paard en het is en blijft een paard dus een beetje frisse lucht door zn neus kan echt geen kwaad...

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:44

Moderatoropmerking:
Ik heb enkele onliners verwijderd. Indien jullie over dit onderwerp de mening willen delen, prima, maar doe dit wel ontopic en zonder onliners. Dat houdt voor iedere bokker de orde in het topic. Alvast bedankt.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:56

word idd veel gebruikt bij western.
maar waarom het lijf wel, en de hals niet?
paarden die een buitenstal hebben krijgen dan een dikkere vacht in de hals, precies waar je het niet hebben wilt. dan is dit een uitkomst...
MAAR: mijn 1 paard kreeg flinke kale plekken rond de oren, en mn huidgige paard is 3/4 van de manen verloren verleden winter.het viel in hele plukken met wortel en al uit de manenkam. dus voor mijn paard nooit meer!
je hebt ze idd van stretch, gewatteerd, wol en fleece. wel handig om een wollen na t rijden ff om te doen.ik heb er nu nog wel 1, maar die ga ik gebruiken alleen met losgooien, dan heeft ze niet dr manen vol met zand en troep van t vele rollen..
de stretch word vnl. gebruikt om de staartjes netjes te houden de nacht voor je naar een show gaat. ook handig bij schimmels en lichtgekleurde paarden, (geen mestvlekken meer als je weg moet)
en met de ademhaling geen probleem hoor! zit niet bij de neus.zou een beetje vreemd zijn, niet?
en ieder paard zit nu in zn wintervacht, alleen bij de een blijft ie dunner als de ander.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 00:15

TS: op 'hoofddeken' zul je inderdaad niks vinden op google, probeer eens 'hood' en je zult meer succes hebben :-)
dit is trouwens niet te verwarrne met een sleezy!
sleezy = om schoon te blijven, staartjes laag te houden ed.
dit is gewoon een halsdeken maar dan de usa versie :-)
deze bestaan al heeeeeeel lang en ik ben dus wel verbijserd dat niemand het hier kent....
ik vind deze veel beter dan die rare halsdekens. en het ziet nog leuk uit ook :-)

een paar voorbelden:
Afbeelding

Afbeelding

of een zomerversie:
Afbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 00:19

Arm arm arm paard. Dat doe je je beest toch niet aan? Kom op zeg, denk eventjes na, doe even normaal. Ze vriezen niet dood ofzo hoor.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 00:23

jij ook niet als je nu in een toppie buiten loopt,maar wss ben je ook blij met je winterjas nu. ;)
er is geen paard die triest gaat kijken als ie m om krijgt.mijn paarden hadden nooit bezwaar ertegen.is net iets meer als een halsdeken, die hier wel veel gebruikt word.
een hood is een keuze, net als je paard zonder deken laten staan. sommige vinden het handig, anderen niet. maar zielig voor t paard is geen van beide :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 00:28

Je hebt ook hoodies voor de eczeempaarden. Ik vind het maar eng die dingen. Ik ben bang dat door schuren bijvoorbeeld, het gat van de ogen gaat schuiven en ze tegen de binnenkant van de deken zitten te kijken, met alle gevolgen van dien.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 00:30

meestal blijven ze redelijk goed op de plek liggen, mits je de goede maat hebt, en juist hebt vastgezet.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 00:33

ik heb ze wel eerder gezien , vraag me alleen het nut af .. maar goed :P

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 08:46

spicegirl schreef:
jij ook niet als je nu in een toppie buiten loopt,maar wss ben je ook blij met je winterjas nu. ;)
er is geen paard die triest gaat kijken als ie m om krijgt.mijn paarden hadden nooit bezwaar ertegen.is net iets meer als een halsdeken, die hier wel veel gebruikt word.
een hood is een keuze, net als je paard zonder deken laten staan. sommige vinden het handig, anderen niet. maar zielig voor t paard is geen van beide :n

Maar wat wil je er in hemelsnaam mee bereiken? Dat ie een warm voorhoofd houdt?????
Ik vind het echt erg triest om de bewegingsvrijheid van een paard met zo'n ding te berperken. Al kan ie nog zo 'mooi' en 'goed' liggen. Feit is dat wanneer je een capuchon op hebt, al zit ie nog zo goed, je toch altijd belemmerd blijft in je bewegen..

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:13

Tja iedereen zijn eigen mening over een sleezy,

Ikzelf vind het nodig, als een paard een flinke winterdeken opheeft heeft hij het warm genoeg. :o
Maar sommige mensen vinden het fijn voor hun paard en gebruiken dat, er is niets zieligs aan.

Mvg, xDarkness.