Dekenprobleem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jisa

Dekenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 23:38

Hallo,

Ik zit al een tijdje met een aantal vragen. Mijn paard heeft tot afgelopen week in een kleine kudde gelopen omdat hij ruim een half jaar een blessure heeft gehad. Afgelopen maand werd die savonds telkens binnengehaald en dan sochtends weer het land in. Sinds ruim een maand rij ik er ook al weer op, eerst rustig opbouwen natuurlijk. Het enige probleem is dat zijn vacht erg dik word. Normaal had mijn pony al vanaf september een zomerdeken op en dan langzaam opbouwen naar een winterdeken. Maar ik heb nu sinds een jaar een paard waar ik alleen nog maar een regendeken voor heb en een winterdeken (die overigens niet waterdicht is, ik moet een nieuwe aanschaffen) Bij ons op stal worden de paarden elke ochtend buitengezet in de stapmolen een uurtje en in de paddock een uurtje. Het maakt niet uit wat voor weer het is, ze gaan sowieso naar buiten. Het deken moet dus waterdicht zijn. Nu wil ik graag mijn paard een deken opdoen omdat zijn vacht nu steeds dikker begint te worden. Hebben jullie tips welk deken ik het beste op kan doen? En kan ik dan bijvoorbeeld mijn regendeken gebruiken als eerste deken (aangezien ik hem niet in 1 keer natuurlijk een winterdeken op kan gooien) of is een regendeken niet geschikt voor een paard om dag en nacht op te hebben (vanwege ventilatie oid)

Graag jullie tips :D

Alvast bedankt!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:49

Ik zou je in ieder geval een zeer goed ademende deken aanraden die ook nog eens 100% waterdicht is. Dit omdat je paard aan de ene kant een paar uur in de regen moet kunnen staan, maar het aan de andere kant op stal niet te warm moet krijgen.

Verder is de sterkte van de deken erg belangrijk. Een sterke deken is duurder, maar kan meer hebben. De vraag is dan ook: hoe netjes is je paard met zijn deken (bijt hij er aan of laat hij hem helemaal met rust) en - als hij nog bij andere paarden in de wei staan - hoe zijn die met zijn deken? Als hijzelf of andere paarden er in bijten en aan trekken heb je echt een sterke deken nodig, bij voorkeur van Ballisic nylon (= de sterkste stof waarvan paardendekens gemaakt worden). Nadeel is dat deze dekens vrij prijzig zijn; voordeel is dat ze erg lang meegaan, waarmee je het weer terugverdient.

Hopelijk heb je hier iets aan! (En mocht je op een Horseware deken uitkomen, dan zijn deze bij ons te bestellen via onze nieuwe webshop www.horsewaredekens.nl)

Woody2015

Re: Dekenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 07:52

Ik zou nu geen regendeken meer op gaan doen.
Deze dekens zijn niet gevoerd en liggen direct op de vacht en nu het kouder word gaan paarden met en zonder deken hun haren omhoog zetten als ze het koud krijgen en dat gaat met deze deken niet.

Wil je toch een deken, al denk ik niet dat het kwa beharing nog heel veel zou doen, dan zou ik beginnen met een licht gevoerd van 150 gram ongeveer.
Daar is het nu wel koud genoeg voor zelfs als ze nog geen deken hebben opgehad ;)

Zorg dat de deken goed ademt, voor de stapmolen en beweging in de wei als in de stal, verder 100% waterdicht.
De Horseware dkens zijn idd erg fijn.

petitparis

Re: Dekenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:36

ik vind je al redelijk laat om nog te beginnen met afdekken om de wintervacht te beperken.
Ik zie ook weinig nut in het opleggen van een ongevoerd regendeken alleen bij de huidige temperaturen. Ik zou owfel een fleecegevoerde regendeken aanschaffen, maar ben eerder voorstander van een winter/outdoordeken met 150-200grams vulling.
Let wel op dat je paard er niet onder zweet. Als zijn vacht al te dik is, dan zal je toch zonder deken moeten en alleen een regendek voor het uurtje op de paddock bij regenweer OF scheren en een winterdeken opleggen

Als je een goed ongevoerd regendeken hebt, kan je voordeliger zijn met een goed staldeken te kopen en het regendeken er over te doen bij het buitenzetten.

Zelf heb ik alleen outdoordekens of fleece, en ben ook erg te spreken over de horseware dekens.