vraagje voor mede WOW-eigenaars

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tinkaforever

vraagje voor mede WOW-eigenaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 21:35

eerst even een korte inleiding over onze situatie:
Ik heb sinds vorig jaar november mijn eerste eigen paard gekocht. Ik heb sinds die tijd al 3 verschillende zadels op zijn rug gehad, waarvan geen enkel optimaal paste. In augustus heb ik dan besloten om een zadel op maat te laten maken. Na veel speurwerk op internet ben ik bij een WOW zadel terecht gekomen. In augustus is er iemand langst geweest om een WOW te passen. Ik had onmiddelijk een fijn gevoel tijdens de eerste maal rijden. Mijn paard liep lekker los over de rug, veel ruimer dan dat die anders liep.
Dus begin augustus ben ik dan tot de bestelling van mijn WOW overgegaan.

Nu is mijn zadel vorig weekend eindelijk geleverd. Tijdens het passen en afstellen liep mijn paard weer super fijn. Na een half uurtje hadden we beide het gevoel dat het zadel goed lag. Ik was tevreden en mijn paard ook, dachten we.
Dus zondag met een blij gevoel weer opgezadel om even kort te rijden. En sinds zondag heb ik een dubbel gevoel over mijn aankoop.
Zondag liep mijn paard weer lekker los in tijdens het losstappen. Maar na de eerste passen draf, begon hij met kleine bokjes/hupsjes. Mijn reactie hier op is, been der aan en naar voren rijden. Helaas had ik het idee dat het niet gewoon frissigheid van hem was. De bokken werden steeds erger en hoger. Ook liep hij grote stukken echt met zijn oren boos naar achter.
Ik heb hem zondag niet echt aangepakt op het bokken. Ik dacht dat hij misschien wat last van spierpijn had ofzo.

Maandag heeft die een rustdagje, dus heeft die gewoon lekker op de wei gelopen.
Vandaag heb ik hem terug gereden. De situatie was vandaag iets beter. In stap liep die weer lekker los en ontspannen. In draf ging het iets beter dan zondag, nog niet echt super. Maar allesinds geen grote bokken meer. Ik had wel nog het idee, dat die zich niet helemaal lekker voelde onder het zadel. In galop volgden de bokken zich op. Dit wel alleen op de linkerhand. Rechts geen enkel probleem.

Nu is mijn vraag eigenlijk aan andere mede WOW eigenaars: Is er nog iemand die nadat die pas een WOW zadel had, zulke problemen met zijn paard kreeg? Zou zijn gedrag aan het zadel kunnen liggen of zou het eerder gewoon uitproberen zijn. Dit gedrag vertoonde hij ook voor dat ik mijn WOW had. Ik dacht toen dat het aan het niet optimaal passende zadel lag.

Nu als zijn gedrag aan het eind van de week niet beter is, dan stop ik met rijden tot mijn zadel opnieuw nagekeken/aangepast is. Verder denk ik er ook aan om toch nog maar een keer de osteopaat te laten komen om hem nog een keer volledig na te kijken.

Dus alle ervaringen, tips zijn welkom

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:48

Echt heel vreemd dit.
Onze paarden/pony's zijn aan WOW zadels gewend, wij hebben sowieso nooit dit soort problemen gehad.

Wel hebben we een paar maanden geleden onze WOW op een vijfjarige gelegd. Paard wist niet wat hem overkwam en deed alsof hij zadelmak werd gemaakt. Helemaal de weg kwijt. Bokken, steigeren en ervandoor willen gaan. Hebben het oude zadel er maar weer snel opgelegd := .

Zou, als ik jou was, toch maar even contact opnemen met de verkoper van het zadel.

Een osteopaat naar je paard laten kijken is natuurlijk altijd goed. +:)+

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:56

Hoi, dat is geen fijne reactie die je paard geeft. Misschien is het inderdaad even wennen maar hij deed het voordat je je WOW had ook al. Het is dus moeilijk om een conclusie daaruit te stellen of het aan het zadel ligt. Ik ben, nadat mijn pony bijna een jaar onder het zadel was met een WOW gaan rijden. Mijn pony liep veel fijner en losser plus ik zat ook vele malen fijner en meer ontspannen. Mijn pony heeft deze reactie dus niet gegeven, die jou paard geeft. Ik betwijfel het of het aan het zadel ligt.. succes!

Edit: Die fotos onderaan in mijn profiel, dat is niet de reactie door het zadel ;) Hij was enorm uuhm fris haha

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:15

Idd is het voor sommige paarden echt wennen en reageren er zeer heftig op, anderen geven er helemaal niks om.
Zowiezo laat ik met regelmaat een masseur en chiroprator langs komen, zodat ik zeker weet dat alles los blijft.
Ik geef een vermogen uit aan een goed zadel, dan moet de rest ook goed blijven natuurlijk, vandaar die regelmatige controles.

Maar het kan ook zo zijn dat de lucht 'verkeerd' is afgesteld voor je paard.
Klinkt gek, maar wat minder of wat meer lucht kan ook een groot verschil uitmaken..

In jouw geval zou ik eerst je paard laten masseren (deze kan ook voelen als je paard last heeft van bepaalde spierspanning), even aankijken en verbeterd hij niet een chiro erbij.. en verbeterd hij nog niet, dan nogmaals de wow verkoper erbij halen..

Ben benieuwd hoe het verder gaat met je paardje.
Veel sukses iig.. :o

tinkaforever

Re: vraagje voor mede WOW-eigenaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 12:27

Ik ga in iedergeval de osteopaat laten komen. Dan weet ik toch al zeker dat hij geen last van zijn spieren heeft. Dit kan allesinds al geen kwaad.
Verder gaat er donderdag een vriendin met hem springen, met haar springzaldel (dit ligt wel goed op zijn rug, gecontroleerd door een zadelpasser) Dus dan kunnen we ook dadelijk kijken hoe hij op haar reageert.
Ik ga het zaterdag ook even bespreken met mijn instructeur, wat hij er van vindt.

Ik heb namelijk het idee, dat hij mij gewoon aan het uitproberen is. Dus ik ga hem vandaag een keertje aanpakken op zijn gedrag en kijken wat er gebeurd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:57

Aanpakken op z'n gedrag? Misschien moest je je eerst maar eens bedenken dat voor jullie beiden het WOW-zadel een nieuwe ervaring is. Voor het paard voelt het anders dan een gewoon zadel, maar ook voor de ruiter! Je zit rn balans zijn waarschijnlijk anders, je hulpen komen anders door.. het is een kwestie van wennen en ik zou er gewoon even de tijd voor nemen. . .

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:20

idd kan een WOW zadel heel erg wennen zijn voor een paard. Mijn pony heeft er nooit wat om gegeven, behalve dat ze 100x beter liep, maar ik heb ook andere verhalen gehoord.
Ik zou in eerste instantie eerst een fysio oid naar je paard laten kijken. Misschien heeft hij nog wel ergens last van door je oude zadel? Of kan hij nu moeilijk de spieren die hem toen pijn deden ontspannen?
Ik zou zeggen eerst alles controleren, dan pas 'aanpakken'

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:22

of in het wow topic vragen of er mee mensen last van hebben gehad

tinkaforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 14:01

nog even ter verduidelijking: met aanpakken bedoel ik voornamelijk hem vooruit rijden. Zorgen dat ik hem de kans niet geef om te bokken.
Ik ken hem ondertussen al goed genoeg om te weten, dat straffen niet werkt. Voorkomen is een beter oplossing voor ons beide.
Vandaag heeft die weer een rustdagje (staat wel op de wei). Morgen heeft die een springtraining (met ander zadel) Dan ga ik ook kijken hoe hij reageert. Heb ik het idee dat die last van zijn spieren heeft dan krijgt die rust tot de ostepaat geweest is en tot zijn zadel opnieuw gecontroleerd is.
Ik heb echt wel het beste voor met mijn paard en het is echt mijn bedoeling niet om hem pijn te doen door een niet passend zadel of hem te straffen omdat hij mij laat weten dat hij pijn heeft.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:05

Heb je tijdens het proefrijden ook gedraaft?
bokt ie ook aan de longe zonder zadel of met zadel?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:06

Heb je je paard dan al eens na 3 slecht passende zadels al eens na laten kijken door een fysio/osteo?
Kan best dat hij daar nog last van heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:11

De WOW aanpasser nog maar eens laten komen..misschien dat er toch iets anders aan het zadel moet worden aangepast..

Ik had dit gedrag met mijn splinternieuwe zadel, van een ander merk, zadelpasser beweerde dat het zadel perfect paste..2 andere zadelpassers laten komen en die lieten mij zien dat het zadel absoluut niet paste, het paard juist heel erg stoorde.

Mijn eerste reaktie is dus..zadel stoort paard heel erg, laat desnoods een andere meer ervaren WOW aanpasser komen, arie bv??

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:13

Ik heb deze ervaring niet beide paarden lopen heerlijk los en ontspannen onder de wow,toch even de passer opnieuw laten kijken?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:23

Hier een voorbeeld van een paard die ook even heftig reageerde.. ;)
http://www.wowpromotieteam.nl/reportage ... arlou.html
Sorry Marlou Y;(

Maar zoals al eerder vemeld.. het ene paard reageerd helemaal niet, aan ander is knettergek..
En soms kan het zelfs een paar dagen duren..
Dat komt dan gewoon omdat ze tijden het bewegen de lucht voelen verplaatsen.. hier moet je even doorheen. :o

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:30

haha thanks mennnn :D nee Pino doet het super nu met het zadel en het ligt als een wolkje op zijn rug! :+: Ik zou arie even bellen! :j

tinkaforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 15:06

Roelke_ schreef:
Heb je je paard dan al eens na 3 slecht passende zadels al eens na laten kijken door een fysio/osteo?
Kan best dat hij daar nog last van heeft..

hij is eind september nog na gekeken door iemand die masseuse. Hij had niet echt grote spierproblemen.

[quote="Dinopino"]
Heb je tijdens het proefrijden ook gedraaft?
bokt ie ook aan de longe zonder zadel of met zadel?

tijdens het proefrijden heb ik gewoon gereden, dus stap, draf, galop. Ik heb zelf tijdens het aanpassen (meer/minder lucht) de zelfde oefeningen moeten rijden, zodat we duidelijk konden vergelijken wat het beste was.

[quote="russel"]
Ik had dit gedrag met mijn splinternieuwe zadel, van een ander merk, zadelpasser beweerde dat het zadel perfect paste..2 andere zadelpassers laten komen en die lieten mij zien dat het zadel absoluut niet paste, het paard juist heel erg stoorde.quote]
het zadel is aangepast door een officiele verdeler, dus deze zou, veronderstel ik, toch voldoende kennis moeten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:49

Dat dacht ik ook, maar als je het echt zeker wilt weten, vraag dan een andere van WOW te kijken. Misschien is jouw paard bang van de luchtverplaatsing en moet hij daar nog aan wennen en jij ook. Je moet nl wel een gevoel van balans hebben als je met lucht rijdt.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:52

Raar...
Mijn paard heeft ook een tijdje moeten wennen aan zijn WoW. Hij heeft zijn balans opnieuw moeten vinden en liep in het begin echt te zwalken als een jong paard.
Hij is ook nog een tijd doorgegaan met naar de singel te trappen bij het opzadelen. Door mijn vorige zadels had hij nl. singelnijd ontwikkeld en dat ging niet zomaar ineens weg. Paard had geleerd dat de singel (eigenlijk het zadel) pijn deed en het duurde wel even voordat hij doorhad dat dat nu niet meer zo is. Die gewoonte zat er echt goed in.
Nu is alles in orde. Singelnijd is weg, paardlief loopt weer normaal.

Ik zou het nog even aankijken en afwachten, maar als je je er niet goed bij voelt dan moet je zeker de zadelmaker er weer bij halen! (Sibyl zeker? ;) )

tinkaforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 16:12

Ik ben voorlopig ook gewoon van plan om even te kijken hoe het nu verder gaat. Even kijken of hij dit gedrag blijft vertonen.
Ik denk eigenlijk ook wel dat hij nu even moet wennen. Want eigenlijk merk ik veel verbetering ten op zichte van het oude zadel. Enkel het bokken zou die nog moeten af leren.

tinkaforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 16:15

russel schreef:
Dat dacht ik ook, maar als je het echt zeker wilt weten, vraag dan een andere van WOW te kijken. Misschien is jouw paard bang van de luchtverplaatsing en moet hij daar nog aan wennen en jij ook. Je moet nl wel een gevoel van balans hebben als je met lucht rijdt.

ik heb zaterdag weer les, mijn instructeer geeft me ook regelmatig zitles. Ik ga even navragen wat hij van mijn houding op het nieuwe zadel vindt. Mischien is mijn balans nu inderdaad anders en reageert hij daarop.
Ik denk niet dat hij bang is van de luchtverplaatsing, dan zou hij dat toch al moeten laten zien hebben wij het passen. Ik heb voordat ik het zadel besteld, heb toch een dik uur gereden met verschillende WOW zadels.