Hoelang gebruik jij een dekje?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xxmarloes

Hoelang gebruik jij een dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 16:30

Okee dit is misschien wel een rare vraag :7
Maar ik vroeg me af, hoelang jij een dekje onder je zadel hebt liggen, voordat je een andere pakt & hem wast?
Ik kan makkelijk een paar maanden soms wel met een dekje doen, zolang hij niet echt vies wordt. Maar zie ook mensen die vele malen vaker wisselen, daarom mijn vraag.

_TB_

Re: Hoelang gebruik jij een dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:36

Ik haal in ieder geval elke keer mijn dekjes eraf als ik heb gereden. Ik heb ongeveer 4 dekjes die ik steeds afwissel. Om de 2 of 3 weken haal ik de haren eraf. Ik was de dekjes alleen als er echt vlekken op zitten of als er harde stukken zijn ontstaan door het zweten. Ik vind dat mijn dekjes ook minder mooi en slechter worden hoe meer je ze wast. Dus ik probeer ze zo min mogelijik te wassen maar wel zo schoon mogelijk te houden.

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:39

ik was m gwoon als er echt vlekken in zitten, zodat ze er niet in blijven zitten, heb m'n 1e dekje ondertussen al 4x gewassen en ziet er nog helemaal top uit~/ als nieuw:D

@Tjitsbloody, hoe haal jij de haren er af?
xxx

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:48

ik gebruik een rubberen ronddraai borstel voor de haren, daarna ga ik er meestal nog even met een hardere borstel overheen. Ik krijg de haren er erg goed mee af.

Animo_Italia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:51

xxmarloes schreef:
Maar ik vroeg me af, hoelang jij een dekje onder je zadel hebt liggen, voordat je een andere pakt & hem wast?
Ik kan makkelijk een paar maanden soms wel met een dekje doen, zolang hij niet echt vies wordt. Maar zie ook mensen die vele malen vaker wisselen, daarom mijn vraag.

Dan rij je waarschijnlijk óf niet dagelijks en intensief of je hebt een extreem schoon paard.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:52

1/2 keer en dan gaat ie de was in, ze zijn allemaal nog even mooi :).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:54

Zolang het er nog behoorlijk uitziet vind ik het prima.
Ik kan best wat keren rijden met een dekje dus.
Wel laat ik alles goed drogen elke keer en wissel wel eens met een andere..
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 17-11-09 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:55

Ik pak zeker elke twee dagen een schoon dekje, soms eens drie als hij weinig zweet. Mijn paard heeft een hele gevoelige huid en als ik dat niet doe, gaat het schuren.
Bovendien, ik ga ook niet sporten in een shirt dat stijf staat van het zweet, dus waarom mijn paard wel.

Venna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:57

om de 2 keer gaat het de wasmachine in.

moonfish13

Zesiram schreef:
Ik pak zeker elke twee dagen een schoon dekje, soms eens drie als hij weinig zweet. Mijn paard heeft een hele gevoelige huid en als ik dat niet doe, gaat het schuren.
Bovendien, ik ga ook niet sporten in een shirt dat stijf staat van het zweet, dus waarom mijn paard wel.

Omdat een paard een ander soort dier is als een mens.
Bij een paard zit er nog een vacht tussen dus naar mijn idee voelen die het niet echt. :+
Daarnaast is een heel shirt niet te vergelijken met een zadeldekje vind ik.

Mano88

@Animo_Italia.. ik rij dagelijks, maar vertik het om mijn dekjes eens per week te wassen hoor :n

Heb al was genoeg, denk je dat mijn pony klaagt als er haren aan het dekje zitten, of zweet? Droogt vanzelf hoor!

In een periode dat ze écht veel zweet was ik ze wel wat vaker. Oh, en ik heb de tic om ze in ieder geval eens per week te ontharen met een rubberen rosborstel. Als ze rui-t doe ik dat gewoon iedere keer na het rijden.

En ik kan je zeggen mijn dekjes zien er netter uit dan iemand bij mij op stal die ze na 2x rijden mee neemt om te wassen. én die van mij gaan langer mee, blijven ook mooier van kleur :)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:00

moonfish13 schreef:
Zesiram schreef:

Omdat een paard een ander soort dier is als een mens.
Bij een paard zit er nog een vacht tussen dus naar mijn idee voelen die het niet echt. :+
Daarnaast is een heel shirt niet te vergelijken met een zadeldekje vind ik.

Tja dat zou je kunnen zeggen. Als ik mijn paard met een vies dekje rijd, heeft hij meteen schuurplekken, dus blijkbaar beschermt zijn vacht dan onvoldoende.

nicolailover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:05

ik haal steeds de haren en zand eraf met z'n wonderblok
en ze worden regel matig gewassen
ik doe de dekjes pas weg als ze stuk zijn

hedwyghedika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:10

Ik rij niet echt kort met een dekje, soms heb ik hem er 2 maand op liggen.. Maar op zich als hij niet vies is kan het toch wel? In de winter heb ik trouwens altijd 2 dekjes voor als de ander nog niet droog is..

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:12

elke week, een nschone shabrak!

xxmarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 17:13

Animo_Italia schreef:
xxmarloes schreef:

Dan rij je waarschijnlijk óf niet dagelijks en intensief of je hebt een extreem schoon paard.

Okee een paar maanden is misschien wat overdreven, een paar weken dan :o Maar toch wel redelijk lang vergeleken met de meeste.
Ik rijd ongeveer 4x in de week waarvan meestal 2x intensiever.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:15

Ik wissel mijn dekjes meestal elke 4 dagen om, maar gooi het oude dekje dan niet gelijk in de was. Die wordt daarna meestal nog een paar keer gebruikt en dan was ik het.

Booo_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:57

ik heb behoorlijk veel dekjes en doe elke dag een schone op behalfe als ze bijna niks heeft gadaan

_Liza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:00

ik heb om de week een andere op,
omdat ja paard zweet ook dus dat vind ik gewoon vies.

HappyFlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:45

Ik rij zo'n 4 à 5 keer in de week, maar doe elke week een schoon dekje op.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:47

Ik heb elke dag een andere er onder zodat de andere kan drogen. En als ie opgedroogd is en ik zie dat ie vies is gaat ie in de was. Meestal was ik ze elke week allemaal uit.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:48

Paar dagen dan gaat 'ie de was in :)

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:50

Als het dekje begint te stinken en er harde stukken in zitten van het zweten. Ik was mijn dekjes 1 keer per half jaar, heb gemiddeld 3 a 4 dekjes per paard. Wissel het af en toe af en laat altijd alles goed drogen in de buitenlucht.
Mijn paarden hebben het prima en het maakt hun denk ik niets uit.

LoisVeenings

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:23

Om de 2 weken met een harde borstel de haren eraf vegen, en dan is ie al weer een stuk schoner!

Chique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:34

Ligt aan de arbeid die ik mijn paard laat verrichten. Als mijn paard veel zweet dan doe ik na een keer of 7 rijden het dekje in de was. Tussendoor hang ik 'm steeds te luchten. Eigenlijk kan je beter vaak wassen, lijkt me wel zo aangenaam voor het beest.