Splinter nieuw zadel...past niet meer?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_

Splinter nieuw zadel...past niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 13:36

Heee..

Ik zit met mijn handen in het haar...na een half jaar gezocht te hebben naar een goedpassend zadel voor mijn paard(4 jaar) en alle merken al gezien en gepast te hebben, heb ik eindelijk sinds 2 maanden een splinter nieuw dressuur zadel.
Maar ja nu komt de maar.....hoe kan het dat hij na denk ik zo'n +/- 30 rij uren opeens..

* Gaat schuiven?
* De kussen aan de ene kant dikker is dan aan de andere kant?
* Aan de rechterkant van de schoft druk?

Ik was afgelopen vrijdag aan het rijden en merkte aan mijn paard zelf helemaal niks alleen dat mijn zadel met rijden naar voren schoof. Met afstappen viel het mij op dat mijn dekje aan de voorkant (als je erop zit rechts) zo plat zat. Nu probeerde ik hem omhoog te trekken wat niet lukte...ik kreeg mijn vingers niet eens meer onder het zadel hij lag vast tegen zijn schoft gedrukt en links lukte dat dus wel.

Nu vraag ik mij dus af hoe kan het dat een nieuw zadel zo vers van de fabriek na 2 maanden niet veel gebruikt te zijn opeens niet meer goed ligt en gaat schuiven?
Is het dan:

A: Hij heeft nooit goed gelegen?
B: Is mijn paard in 2 maanden tijd opeens rechts veel dikker of breder/smaller geworden?
C. Mijn zadelmaker er de ballen verstand niet van heeft??En gewoon wilde verkopen?

Ik heb echt geen flauw idee wat het kan zijn en heb ik zaterdag meteen naar de zadelmaker gebelt....die uitgerekend dit weekend weg was. (@#$%6&$#!)
Het meisje van de ruitersportzaak vertelde mij dat het eventueel kan dat het zadel "opeens" te breed is voor mijn paard en hij mogelijk opgevult moet worden. Nu heb ik mij laten vertellen dat er een richtlijn is voor het opvullen zoveel gereden rijuren of na een halfjaar of een jaar? Weet iemand daar meer over?
De zadelmaker belt mij vandaag terug....maar is dit normaal? Heb een zadel gekocht van 1500 euro en na 2 maanden ligt het al niet goed meer straks is het zadel te groot of niet meer passend en wat dan?

Het heeft zolang geduurt om een goed passendzadel te vinden omdat mijn paard een lastige(?) rug heeft en vrij breed is waardoor 9/10 zadel te smal voor hem waren en dan is mijn zadel nu "opeens" te breed? Schiet mij maar lek.

Wie weet wat dit kan zijn en of dit normaal is???
Of is mij een zadel aangenaait???

chivaldi

Re: Splinter nieuw zadel...past niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:37

heb je al een wintec isabell werth geprobeerd? mijn paardje heeft hetzelfde probleem maar is nu opgelost!

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:39

mag ik vragen om welk zadel het gaat?

natuurlijk ontwikkeld een paard, zeker in z'n jonge jaren, zich erg snel.
ik laat bijvoorbeeld voor mijn paard een zadel opmaat maken omdat die het zelfde probleem heeft. maar tegen de tijd dat het zadel geleverd wordt moet ik het meteen weer latne na kijken of het nog past.

persoonlijk gooi ik het op optie C. omdat gewoon 90 % van de zadelmakers/verkopers de ballenverstand van zadels heeft

VillaNeusjes

mij is toendertijd verteld dat na ong 20 uur rijden je de kussens opnieuw moet laten opvullen , bij nieuwe zadels zakken die snel in. ( en dat deden ze ook bij mijn toenmalige KN symphonie)
bij mijn zadelmaker hoefde ik daar niet extra voor te betalen de eerste keer omdat dat bij de service inzat.

StableEnable

Een nieuw zadel moet idd vaak vrij snel een keer opgevuld worden. en daarnaast maakt de rug van een 4 jarig paard nog heel veel verandering door. maar even op de zadelmaker wachten dan. als het naar voren schuift zou ik er even niet mee rijden op je jonge paard maar even gaan longeren ofzo. je maakt snel iets kapot waar je nog lang last van kunt hebben.

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:41

Mag ik vragen bij wie je dit zadel hebt laten passen? Mag ook via PM. Een vriendin van mij heeft ook nabij harderwijk een zadel laten aanmeten wat niet goed paste...

Nimmy

Mijn huidige zadel is ook na 6 weken al opgevuld, mijn paard is scheef en zadel is daardoor ook scheef ingezakt, na opvullen was dit probleem weer verholpen.

Daarnaast kan je paard doordat het zadel goed past ook vrij snel spieren kweken waardoor het niet meer past...

gaby12

Dat het zadel zich nog een beetje naar de paardenrug moet zetten is wel normaal zeker bij een natuurlijk product zoals leer,maar zo snel een verandering vind ik wel vreemd.
Ik ben benieuwd wat de zadelmaker hierover te zeggen heeft succes.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:45

Het kan inderdaad komen omdat je paard is verandert van bouw.
HIj is vier jaar en waarschijnlijk nog niet goed in zijn bespiering.
Als jij hem dan gaat trainen verandert dat met als gevolg dat het zadel niet meer goed kan passen.
Ook zou ik als ik jou was er een andere zadelpasser bij halen.
Wel je eigen maar ook nog een ander om te kijken wat deze te zeggen heeft.
Zop kun je zien of ze hetzelfde zeggen of dat de een heel wat anders te vermelden heeft dan de ander.
Twee zien ook weer meer dan een.
Heb zelf ook een zeer rond gebouwd breed paard en het heeft mij vijf jaar gekost om een goed en geschikt zadel te vinden.
Heb er weet ik hoeveel mensen er bij gehad en heb nu sinds iets meer dan een jaar eindelijk een passend zadel gevonden dat nu na meer dan een jaar nog steeds goed ligt.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 13:46

Nadat ik er vrijdag achter kwam dat het zadel op zijn schoft drukte ben ik niet meer gaan rijden en heeft hij tot het zadel weer goed past maar een makkie en word hij gelongeerd of los gegooit! Het gaat om een Ainsley VanGuard als ik het laatste goed heb.
Ik dacht altijd dat je ongeveer om het half jaar pas weer moest opvullen uitzonderingen daar.
Maar dat het zadel zo snel alweer niet goed lag schrok ik best wel van.

H

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:48

een jong paard kan vrij snel veranderen qua bespiering, waardoor je dit soort problemen krijgt, het verwonderd me wel dat het op minder dan 2 maand gebeurt is.
Of als er een rug/heup probleem is, en je paard gaat hiernaar lopen (probeert zich te ontlasten) kan er ook snel een asymetrische bespiering optreden. Hierdoor ga jij langzaam aan ook anders zitten waardoor er meer gewicht op 1 vande 2 kussens komt

't kan natuurlijk ook zijn dat je je zadel nooit 100% goed gelegen heeft, maar slechts het beste van alle andere en dat hierdoor een verandering van bespiering veel sneller opvalt en drastischer lijkt.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 13:53

Ik moet wel zeggen heb in die 2 maanden tijd niet super veel gereden maar ben wel over gestapt naar een andere instructrice en die geeft op een andere manier les dan mijn vorige.@ Petitparis als er een rug/heup probleem zou kunnen zijn waaraan zou je dat kunnen merken? En hoe bedoel je je laatste zin?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:10

Als ruiter hoef je niet noodzakelijk te zien/voelen dat er een "probleem" is met de rug/heupen/schouder/hals/... Vaak sluipt het er langzaam in. Je paard loopt niet 100% soepel, houdt wat langer vast op 1 kant, buigt wat moeilijker in of zwaait wat sneller uit, overkruist iets moeilijker aan 1 kant. Ok dit zie je en voel je wel, maar een paard heeft zowieso een goede en slechtere kant, dus zeker als recreatieve ruiter merk je de grens tussen natuurlijke scheefheid en problematische scheefheid vaak niet.

bv: zo liep mijn paard niet echt lekker, maar ze was ook nog maar in de beginfase van nageefelijk lopen, buigen eerste passen wijken,... dus misschien "werkte ze tegen" omdat ze het gewoon moeilijk vond, maar langzaamaan begon mijn zadel weg te schuiven naar rechts. Zadelpasser erbij, maar die kon niks vinden, maar aan de hand van wat hij zag als ik reed (paard drukte haar rug een beetje weg naar rechts) en wat ik beschreef toch een beetje bijgevuld en zelfs volledig open gehaald om de intactheid en vorm van de boom te controleren. Niks gekort.

Uiteindelijk osteopaat voor jaarlijkse controle. Zonder dat ik iets vermeld had van mijn rijtechnische problemen of het schuiven van het zadel, zei die:
Paard zit vast in z'n heup links, knikt hierdoor in en valt weg over rechterschouder.
Dit in acht genomen kan dit kloppen met als ik rijdt, wordt ik meer op rechts gezet door m'n paard, als ik ga tegen hangen duw ik m'n zadel zelf nog meer naar rechts.
Na de behandeling (paard zat nog op wel meerder plaatsen vast, mede door haar bouw en ongeloofelijke bokkesprongen op de weide) is het schuievn van het zadel langzaamaan gebeterd, liep ze veel soepeler tot we nu 6 maand later terug wat bergaf aan't gaan zijn, dus ik ga de osteopaat nog een keer bellen denk ik

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:14

Ben ook wel benieuwd waar je dat zadel gekocht hebt :)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:18

Telefoon pakken zadelmaker bellen vertellen wat het probleem is en vragen wanneer en hoe hij het op gaat lossen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:18

Een nieuw zadel zakt vaak in. Dat wil zeggen: de vulling zakt in en daardoor komt het zadel anders te liggen. Dit zou kunnen verklaren waarom je eerst genoeg ruimte had tussen schoft en zadel en nu niet meer. Als je je eigen zadelmaker niet vertouwt dan zou ik een andere voor een second opinion laten komen. Een zadel behoort goed te liggen, anders maak je kans op allerlei nare problemen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:20

Het kan makkelijk hoor, dat je paard in 2 maanden tijd zo veranderd is dat het zadel niet meer past :j , het is ook nog maar een jong paard.
Vorig jaar paste na 3 maanden het nieuwe zadel van mijn 18 jarige paard ook niet meer, en dat was geen wolzadel en had dus ook niks met inzakken te maken. Het paard was gewoon veranderd in 3 maanden tijd.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 14:23

Ok bedankt voor je toelichting. Met rijden merk ik vrij weinig ben nu bezig met stelling en buiging en links buigt hij wel makkelijker in dan naar rechts. Verder is hij soms iets zwaar op de hand ik ben dan geneigt snel vast te houden omdat hij houdvast zoek bij mij en hij mij dan een beetje uitlokt werkt dat lekker samen...verder is hij los in zijn lijf en vele stukken lekker nagevenlijk. Denk dat ik mijn zadelmaker eens ga onderwerpen aan een vragenvuurtje en misschien eens de fysio ga vragen om een blik te werpen op mijn paard.

Sporter als je had gelezen is de zadelmaker al gebelt!!
Pletje123, ik vertrouw mijn zadelmaker wel maar vond het vreemd dat na 2 maanden het zadel al niet meer goed lag vond dat nogal aan de snelle kant.
Maar aan de reacties hier te lezen blijkt t niet super snel te zijn. Ik wacht zijn telefoontje eventjes af wat hij er over te zeggen heeft, hij heeft me altijd netjes geholpen maar vond dit gewoon een beetje vreemd.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 20:23

Heb de zadelmaker gesproken en die komt morgen middag.
Maar wat zijn mijn "rechten" mocht het zadel nu al niet meer passen ga er niet vanuit maar mocht het wel zo zijn zit ik met een 2 maanden "oud" zadel waar amper mee is gereden nu alweer inruilen op bijvoorbeeld een fit maat kleiner?

Pfff zadels!!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:30

ik denk weinig want als die eerst wel goed lag is de bespiering van je paard veranderd of hij is iets dunner of dikker geworden.

Waarschijnlijk ligt ie na een opvulbeurt weer goed.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:35

Stond je paard van de zomer in de wei en nu niet meer? Wellicht is hij op bepaalde plekken geleidelijk af gevallen door op stallen?

Hoop dat je er morgen middag uit komt met je zadelmaker. Toch een duur geintje anders.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:43

Komt dat drukken rechts van de schoft niet van het links opstappen toevallig?

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:47

Als het goed is dan heb je de garantie om na een x aantal uren rijden (exact weet ik niet) het zadel opnieuw te laten passen. Dit is tot nu toe de regeling die bij al mijn zadels toegepast is en ik ook overal tegenkom.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:51

Ja, stel dat je zadel nu niet meer zou passen...
Dat is wel een beetje het risico van een nieuw zadel op een jong paard.
Daarom zijn die wintec en torrowgood zadels zo'n suc6 dat kan je aan blijven passen.
Ik ben met mijn 4 jarige paard al toe aan mijn 3de!!! zadel
(helaas past hij geen wintec zadels en zit ik niet lekker op een torrowgood)
Sorry maar het hoort er nou een maal bij. Neem aan dat je zadelmaker dat ook wel heeft gezegd toch?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:53

Mocht het echt niet passen gewoon kijken of die een goede dael wil maken...

Is mij wel gelukt, krap een jaar na aanschaf en 2 (gratis) opvulbeurten verder bleek zadel problemen te blijven geven, heb zonder inruilzadel wel een leuke korting gekregen op mijn nieuwe zadel.