zweetdeken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tietse438

zweetdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 21:48

hoi heb even een vraagje
ik heb een fries die een wintervacht heeft
welke deken moet ik gebruiken tijdens en na het mennen?
ik hoorde men zeggen over een zweetdeken maar welke met of zonder hals"?
en waar kun je die het beste kopen

groeten sander

petitparis

Re: zweetdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:52

tijdens het mennen zou ik geen deken gebruiken, je paard gaat het er alleen maar warmer van krijgen en sneller zweten. tenzij je onderweg stopt is het aan te raden om een dekentje op te leggen zodat ze niet te snel afkoelen.
Met of zonder hals is volgens mij eerder een persoonlijke kwestie. Uiteindelijk liggen er geen vitale organen in de hals. Ik heb nog nooit een zweetdeken met hals gehad en mijn paard droogt sneller in haar hals dan op de rest van haar lichaam.
De dravers heb ik al wel gezien met een klein nierdekentje tijdens de training zowel tegen de kou als tegen de regen.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:06

Tijdens het mennen hoef je inderdaad geen deken te gebruiken, misschien bij het uitstappen wel, daar heb je inderdaad dekens voor met een speciale pasvorm ivm het tuig.
Als je paard veel zweet op de hals en buiten op zou moeten drogen met zijn deken op zou ik voor een halsdeken gaan. Maar een 'gewone' fleecedeken doet zijn werk vaak ook heel goed.
Ik zou een niet al te dikke fleecedeken nemen, paarden met een wintervacht hebben het daaronder al gauw te warm en gaan alleen maar meer zweten :)

Chique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:41

Het lijkt mij om tijdens het mennen een deken te gebruiken inderdaad niet zo ideaal. Ik zou voor een halsdeken gaan (voor bij het uitstappen).

Cygnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:46

Ik zou inderdaad tijdens het mennen ook geen deken gebruiken paard krijgt het anders wel heel warm, maar tijdens uitstappen zou ik gewoon een zweetdekentje gebruiken.

Lot_05011992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:36

ikkiN schreef:
Tijdens het mennen hoef je inderdaad geen deken te gebruiken, misschien bij het uitstappen wel, daar heb je inderdaad dekens voor met een speciale pasvorm ivm het tuig.
Als je paard veel zweet op de hals en buiten op zou moeten drogen met zijn deken op zou ik voor een halsdeken gaan. Maar een 'gewone' fleecedeken doet zijn werk vaak ook heel goed.
Ik zou een niet al te dikke fleecedeken nemen, paarden met een wintervacht hebben het daaronder al gauw te warm en gaan alleen maar meer zweten :)

hier zou ik idd ook voor gaan en dan even goed kijken hoe je paard zweet, als hij niet erg zweet op de hals zou ik ook een gewone fleecedeken nemen...

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 20:00

oke dankje ga van het wekend even kijken naar een deken
in elk geval bedankt

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:51

Na het mennen kan je inderdaad het beste een zweetdeken gebruiken om je paard onder te laten drogen.

Tijdens het mennen heeft je paard geen deken nodig.

Je hebt zweetdeken van verschillende materialen zoals wol en fleece. Ook in verschillende prijsklasses.

Kopen kan je ze in vrijwel elke ruitershop.