Boomloze zadels en springen, kan dat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

OLIO

Boomloze zadels en springen, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 18:49

Iemand bij ons op stal heeft ook een boomloos zadel gekocht.
Maar daar kun je toch niet mee springen?
Omdat hij dus OP het ruggengraat ligt. En als je neerkomt van een sprong, komt er druk op de beugels en die dingen waar de beugelriemen aan hangen ligt over de ruggengraat heen zegmaar.
Wij op stal (niet die mensen die hem hebben) vinden het maar niks zo'n zadel, als je serieus springwedstrijden wil rijden.
En het is naar mijn idee, gevaarlijk voor de rug van het paard.
Ik weet niet of het klopt wat ik zeg?
Kan iemand mij hier meer informatie over geven?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 16-11-09 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:03

Er zijn volgens mij genoeg topics over boomloze zadel op bokt. Volgens mij ook wel over dit onder werp. Dus even zoeken

Ik zelf vind boomloze zadels ook niet heel erg ideaal bij het springen, maar heb je wel eens gezien hoe die boomzadels van achteren opwippen bij het springen? ( http://www.easpstamboek.nl/Oude%20Site/ ... age019.jpg ) Dat lijkt met ook niet goed voor de rug.

DubbelFun

Re: Boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:13

Als je weet dat bij springzadels mét boom het metalen deel (kopijzer) bij neerkomen na een sprong met een ruiter vol in de beugels diep ín de schouders wordt geduwd, weet ik zo net nog niet wat voor een paard pijnlijker is...
Kijk bij veel paarden eens naar de kuilen vlak achter de schouders. Dat is pure spieratrofie (het verdwijnen van de spieren door druk) van een slechtpassend boomzadel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:42

En boomloze zadels hebben ook kussens en/of een speciale pad die ervoor zorgen dat de ruggengraat vrij ligt.
Springen of niet, een zadel hoort nooit op de ruggengraat te liggen ;)

Wat betreft de druk op de beugelophanging; bij springen komt er natuurlijk meer druk op die plek.. Dus het is niet zo'n goed idee om 5 dagen per week een uur lang te springen, maargoed dat lijkt me voor het paard zelf ook geen goed idee, ook niet met een boomzadel ;)

OLIO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 15:39

Ze hebben er inderdaad kussens onder liggen,
maar ze zei: 'Als ik er een ander sjabrakje onder doe, dan moeten deze kussens eraf.'
Nouja, dat snapte ik niet helemaal.
Maar het zadel is dus heel flexibel, en omdat de beugels dus aan een bandje zitten over het zadel heen, zakt het zadel dus zo in als je er op drukt.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:43

Bedoel jij geen Barebackpad?
De beugelophanging klinkt me niet helemaal lekker in de oren.

Ik spring ook wel eens met mijn boomloze zadel, maar het is heus niet slecht voor de rug, MITS je er een goede speciale pad onder legt, welke de druk van de ruiter verdeelt over de hele rug van het paard. Ik heb dan ook nog verende beugels erbij.

Probeer het zadel eens beter te omschrijven? Of zoek er eens een plaatje van?

OLIO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 15:51

Ja ik zal ff kijken of ik wat vinden kan!

OLIO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 15:53

Afbeelding

Dees lijkt er aardig op!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:03

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:04

Je kunt met een boomloos zadel net zoveel als met een boomzadel.
Het zadel moet wel goed liggen en de ruiter moet goed rijden, maar dat geldt voor alle zadels.
Ik hoop dat ze niet een heel goedkoop zadel heeft, want net als bij boomzadels zijn bij boomloze zadels de goedkope echt minder goed (bv qua ruggegraatvrijheid) dan de duurdere.

Er zijn inderdaad al topics zat over boomloze zadels of zoek even op internet.
Ik doe alles met mijn goedpassende nietgoedkope boomloze zadel: springen, dressuur, cross, endurance en recreatieve ritjes.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:06

TS: Kijk even welk merk zadel het is.

De Barefoot London is inderdaad prima. Het is een dressuurmodel maar je kunt er net als met andere dressuurzadels prima een sprongetje mee maken.

OLIO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 16:08

Puchje schreef:
Dat is een Barefoot London, en de beugels zitten gewoon aan een beugelophanging. Als zij er een goede pad onder heeft liggen mét inlages, kan het heus geen kwaad om hiermee te springen :) ;)

Kijk: http://img21.imageshack.us/img21/5802/p1040844e.jpg

Oke k weet ik ben een zeur, maar nu heb ik nog steeds een goeie overtuiging nodig
Ze wilt serieus wedstrijden gaan rijden (springen)
Ze heeft een E-pony, dus dat is 90 cm.
En ze heeft alleen kussentjes eronder, verder niets extra's maar zoals ik al zei, ze doet die kussens eraf als ze er een ander sjabrakje ofzoiets onder doet.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:09

Dat moet ze inderdaad niet doen, die kussentjes (inlages) zijn echt nodig om de klappen op te vangen en de ruggengraat vrij van druk te houden :)
En serieuze wedstrijden kan echt prima, maar dan moet het een goed zadel zijn (niet te goedkoop zoals hierboven al gezegd) en het liefst een wat nieuwer (en stijver) model zadel.

OLIO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 16:14

Puchje schreef:
Dat moet ze inderdaad niet doen, die kussentjes (inlages) zijn echt nodig om de klappen op te vangen en de ruggengraat vrij van druk te houden :)
En serieuze wedstrijden kan echt prima, maar dan moet het een goed zadel zijn (niet te goedkoop zoals hierboven al gezegd) en het liefst een wat nieuwer (en stijver) model zadel.

Kun je dan je beugels wel korter doen?
Omdat die flappen zo dressuur hangen zegmaar.
En er zitten hele dikke knobbels voor de knieën.
Dan lijkt het me zo in de weg zitten...

En mag je ook dressuur rijden met zo'n zadel?
En dan bedoel ik hoger dan de L1?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:16

Met een Barefoot London an sich is niets mis, mits je maar wel het juiste pad met inlages eronder gebruikt. :)
Maar voor jou, TS, is het misschien wel handig om je eerst even in boomloze zadels te verdiepen, voordat je wat gaat roepen. ;)
Kijk eens op www.boomloosrijden.nl, daar staat dit zadel ook tussen en nog veel meer informatie.

Overigens heb ik zelf een boomloos zadel met kussens die de ruggegraat absoluut vrij houden (Trekker Pro Endurance). En dat is echt geen heel goedkoop zadel, hoor. ;)
Wel een heel flexibel, licht en fijn kort zadel voor mijn eigen paardje. In boomloze zadels heb je heel veel soorten en ja, vast ook slechte, maar dat geldt net zo goed voor boomzadels. ;)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:19

idd écht niet de onderste pad er onder vandaan halen. dit is juist een belangrijk onderdeel van het boomloze systeem!
Als ze er per se een dekje bij wil doen dan moet ze een dunne nemen en deze TUSSEN het zadel en de onderste pad doen.
De barefoot heeft ook een veelzijdigheidszadel. De Cheyenne.
Alle modellen kan je bekijken op http://www.barefootsaddle.be
De London die jij hebt afgebeeld is een dressuur model dus uiteraard mag je hiermee dressuur mee rijden!
Of een dresuur zadel lekker springt is niet alleen de vraag bij een boomloos zadel. Ook bij een normaal zadel kunnen de vrongen in de weg zitten.
Kijk maar even op bovenstaande site, daar staat veel info!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:21

Ja, je mag tot en met Z2 rijden met een boomloos zadel :)

Ik rijd zelf met het veelzijdigheidsmodel, dus ik heb geen 'last' van wrongen, ik kan me voorstellen dat zij er wel last van heeft, hihi!
De beugels kunnen gewoon korter.
Het zadel is opgebouwd uit een aantal stukken:

Afbeelding

Vooraan zit de pommel, onder de rits zit een harde boog waardoor het zadel niet strak kan trekken over de schoft, de uiteinden leunen naast de schoft van het paard en sluit hopelijk prima aan.
Daarachter zit de seatsaver, deze kun je losmaken omdat het met klittenband vast zit. Hieronder zit de beugelophanging, die hetzelfde werkt als bij een boomzadel. Hierachter zit weer de cantle, waarin zacht foam zit om je 'op te sluiten' .
Dit zadel is afgebeeld ZONDER pad met bijbehorende inlages ( onder het zadel , de inlages ) om de ruggengraatvrijheid te behouden en de 'klappen' op te vangen.

OLIO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 16:31

Super dankjewel! Hier heb ik echt wat aan! :D
Laatst bijgewerkt door Tanja op 19-11-09 00:30, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:34

Goed dat je je verdiept!
Bekijk ook eens de sites die hierboven worden genoemd ;)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:35

ik spring ook met mijn boomloze zadel en ik moet zeggen dat ik het beter vindt gaan als met een boomzadel. Mijn merrie is übergevoelig op haar rug, als er ook maar iets aan het zadel niet lekker zit zal ze weigeren om nog een stap te zetten. Sinds dat ik met een boomloos zadel rijd heeft ze nog geen 1 keer geweigerd.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:09

TS, als het een barefoot london is moet het springen opzich prima kunnen hoor (als ze een goede pad erbij gebruikt).