Zadel aanschaf jong paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

chantycom

Zadel aanschaf jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 20:28

Het dilemma dat zadels bij jonge paarden heet O:)

Mijn merrie is nu 3.5 en al goed ontwikkeld, ik verwacht dat ze nog iets groter word maar niet veel meer de breedte in zal gaan. Nu heb ik haar van het zomer zadelmak gemaakt en de basis (stap, draf, halt, stuurwerk) erin gereden. Dat heb ik gedaan met een ainsley zadel.

Het zadel licht redelijk, iets te ruim en sluit niet helemaal goed aan. Dit heb ik opgelost door er een schapenvacht onder te doen. Dat ging prima! Helaas is het zadel voor mij te klein en omdat ik een drukking wil voorkomen zal er voor het doorrijden een nieuw zadel moeten komen.

Als ik haar weer op ga pakken is ze richting de 4. Is het verstanding om dan al een zadel aan te laten meten? Zou het dan nog aangepast kunnen worden voor spieropbouw? Of is het verstandiger rekening te houden met een ''tussen'' zadel?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen :D

foto van het betreffende paard

joliene

Re: Zadel aanschaf jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:09

Wat dacht je van een boomloos zadel? Die groeit mee met het paard.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:13

ik volg dit topic, ik zit met hetzelfde probleem binnenkort. Ik heb de merrie in kwestie met een gewone Wintec 500 ingereden en dit lag perfect. Ik denk dat ik een goedkope versie op marktplaats oid op de kop tik en hier een jaartje mee ga rijden en daarna een zadel laat aanmeten. Ik denk dat, omdat ik weet welke maten de wintec was, dit een oplossing is. Hoop er eentje te vinden voor niet al te veel geld, die nog in goede staat is. Zeker omdat ik het eerste jaar rustig aan wil doen, en niet teveel wil rijden (3 keer in de week ofzo) denk ik dat zo'n wintec prima is. Valt ook nog wat aan te sleutelen met verschillende bomen natuurlijk.
Boomloos ben ik absoluut niet voor, ik ben het zelf niet gewend en om nou totaal iets anders te doen op een jong (onstuimig?) paard, waarvan ikzelf niet zekerder ga zitten, nee.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:16

Een wintec, thorowgood enzo. Kan natuurlijk ook. Maar omdat je de VOOR boom kan verwisselen betekend het niet dat het altijd past op je paard. Ook niet als je het zadel hebt nalaten kijken door een zadelpasser met bijvoorbeel een witte boom. Als je er dan een andere boom in zet omdat het paard smaller of breder wordt kan het zijn dat het zadel verder niet past.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:20

Nee, maar als het wel past, en gewoon goed zat, niet klapperde, niet verschoof, niet drukte, dan zou ik gewoon een wintec halen, en kijken hoelang je je paard daarmee kan rijden, met evt aanpassing van de boom. Gaat dat niet (meer), dan wordt het tijd om een zadel aan te laten meten denk ik. In de hoop dat je paard zijn basis bespiering heeft opgebouwd in die tijd en je gerust een aantal jaar verder kunt met je nieuw aangemete zadel. Toch?

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:27

Ik zeg ook Wintec. Ben daar erg tevreden over met het inrijden van paarden :) Heeft bij mij al op verschillende types gelegen!

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:29

Je wou best voor zo'n dergelijk zadel kunnen gaan, maar ik vind zelf vind het belangrijk dat je het zadel om de 2 (a 3) maanden te laten nakijken daar een goede zadelpasser. Je doet je paard zo veel pijn als het zadel niet goed past. ( http://www.msfc.nl ) Ik zou zelf ervoor kiezen om een boomloos zadel (van een goede kwaliteit, zoals barefoot, ghost, enz) te nemen voor een paard dat nog zo gaat veranderen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:31

Persoonlijk zou ik voor een WOW zadel gaan
Als je budget dat niet toelaat zou je een boomloos zadel kunnen overwegen
Dan kan je paard zonder problemen groeien in bespiering
Mijn ervaring is dat paard hier mooi los onder blijven (qua spieren) en nagenoeg geen (rug) problemen hebben/krijgen