Echt schapenvacht met leer; hoe reinigen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Echt schapenvacht met leer; hoe reinigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 11:53

De tuigenmaker heeft voor mijn pony als singelbeschermer voor het mentuig zelf een singelbeschermer gemaakt van echt schapenvacht (zwart) met ook wat leer/huid er aan en met klittenband.

Nu is de singelbeschermer na een aantal maanden intensief gebruik natuurlijk nogal smerig geworden en zou ik hem graag willen 'wassen' zodat hij weer mooi schoon is.

Wie weet welk middel ik hier het beste voor kan gebruiken, zonder het schapenvacht en het leer te beschadigen? Ik heb wel gehoord dat 'echt wassen', dus met gewoon wasmiddel op de hand, niet goed is.

Wie o wie heeft de gouden tip, en kan me tevens vertellen waar ik het middel (liefst via webshop) zou kunnen krijgen?

zorro

Re: Echt schapenvacht met leer; hoe reinigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:57

Mattes verkoopt wol wasmiddel, verkrijgbaar via www.hipponet.be Verzendkosten zijn laag, en ze zijn daar erg aardig en behulpzaam..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:58

Kan gewoon met Woolite op het wolwasprogramma :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 12:04

Lia_ schreef:
Kan gewoon met Woolite op het wolwasprogramma :j

In de wasmachine bedoel je? Hmm.... weet niet of m'n mams daar blij mee is.... Ik woon ook op kamers, daar hebben we ook een wasmachine, maar denk dat mijn huisgenootjes dat ook niet in dank zullen afnemen.

Al wast mijn moeder wel zo nu en dan een kleedje van de hond. Dat is echter wel wat anders dan een singel met her en der wat aangekoekte modder, haren, zweet, huidsmeer e.d. :+
Maar op de hand zal het toch ook wel aardig schoon worden?

En wat is dan de max. temperatuur wat je zou moeten gebruiken qua water?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 12:06

zorro schreef:
Mattes verkoopt wol wasmiddel, verkrijgbaar via http://www.hipponet.be Verzendkosten zijn laag, en ze zijn daar erg aardig en behulpzaam..

1 euro verzendkosten maar, stond op de site? hmm, dat is wel een leuke actie :+ Maar de ervaringen met hipponet zijn dus wel goed? ze leveren en verzenden ook gewoon naar nederland?

Je bedoelt dit wol wasmiddel neem ik aan? MELP Washing Liquid?
http://www.hipponet.be/N_frame.html?htt ... t_228.html
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 14-11-09 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:06

Zeker niet hoger dan 30 graden want wol schrikt van temperatuursverschillen waardoor het dus gaat vervilten. Liever nog eerst gewoon proberen met koud water. Woolite heb ik ook gebruikt, ben ik zeer tevreden over :) Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:14

JoyCiej007 schreef:
Dat is echter wel wat anders dan een singel met her en der wat aangekoekte modder, haren, zweet, huidsmeer e.d. :+

Tip: na gebruik laten drogen en dan de volgende dag even met een rubberen rosborstel goed schoon borstelen dan heb je geen last van aangekoekt vuil.
Ik doe dat met mijn lamsvachtschabrakken, zo houd je ze veel langer schoon en kunnen ze zonder vieze haren en derrie in de was :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 12:17

@ Mixta; woolite is dus een ander product dan op de site van Hypponet; weet je ook waar je het kan krijgen via internet? dan kan ik de 2 producten met elkaar vergelijken. Ik weet wel inderdaad dat het niet te warm gewassen moet worden; maar vraag me af of je het met koud water wel schoon krijgt.... dat eerst maar eens proberen dan. Bedankt!

@ Lia_: bedankt voor de tip; dat kan ik zeker eens proberen! Al weet ik niet of dat gaat werken omdat het singelbontje vaak helemaal nat en vochtig is van het zweet na het rijden; borstel je de troep er dan niet alleen maar verder in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:22

Daarom staat er ook in de 1e zin, "na gebruik laten drogen en de volgende dag..."

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 12:23

Lia_ schreef:
Daarom staat er ook in de 1e zin, "na gebruik laten drogen en de volgende dag..."

:+ Ja sorry, inderdaad nu zie ik het ook..... sorry, kwestie van niet goed lezen }:0

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:53

Gewoon wassen, liefst met de hand in wat ouderwetse sop van groene zeep, of een wolwasmiddel.
Leer en water gaan prima samen, als je het leer maar rustig laat drogen. Dus: Niet in de zon en niet bij de kachel. (niet in de wasdroger!)
Mocht het leer na het wassen wat droog aanvoelen dan vet je het een beetje in met een vochtige spons (of doek) met gewoon leervet.
Wassen kan prima.

ramona1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:58

je kan bij de ruitershop speciaal wasmiddel voor halen, ben alleen ff de naam kwijt, werkt echt perfect

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:16

JoyCiej007 schreef:
@ Mixta; woolite is dus een ander product dan op de site van Hypponet; weet je ook waar je het kan krijgen via internet? dan kan ik de 2 producten met elkaar vergelijken. Ik weet wel inderdaad dat het niet te warm gewassen moet worden; maar vraag me af of je het met koud water wel schoon krijgt.... dat eerst maar eens proberen dan. Bedankt!

@ Lia_: bedankt voor de tip; dat kan ik zeker eens proberen! Al weet ik niet of dat gaat werken omdat het singelbontje vaak helemaal nat en vochtig is van het zweet na het rijden; borstel je de troep er dan niet alleen maar verder in?

Woollite kan je als het ware gewoon bij de appie halen, ik heb het destijds bij de schlecker gekocht. Je kan ook gewoon groene zeep gebruiken of natuurlijk dat dure spul wat je bij de ruitersportwinkel kan halen :) En idd gewoon binnen in natuurlijke lucht laten drogen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 13:19

Hmm, maar groene zeep en dat soort dingen zijn toch niet speciaal voor schapenvacht ('wol') en leer? is het dan niet beter om bijv. dat product te kopen van de hipponet site?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:17

JoyCiej007 schreef:
1 euro verzendkosten maar, stond op de site? hmm, dat is wel een leuke actie :+ Maar de ervaringen met hipponet zijn dus wel goed? ze leveren en verzenden ook gewoon naar nederland?

Je bedoelt dit wol wasmiddel neem ik aan? MELP Washing Liquid?
http://www.hipponet.be/N_frame.html?htt ... t_228.html

Ik weet niet of het ook 1 euro naar nederland is, ik dacht dat het toen iets van 4 euro was. Maar dat staat vast op de website.. Ik bedoel inderdaad dat MELP spul. En als ik me niet vergis staat op de fles hoe je het beste kan wassen, ik heb nog een nieuwe fles staan dus daar wil ik vanavond wel even naar kijken.

Ik heb zelf hele goede ervaringen met hipponet, ze leveren en verzenden naar Nederland en staan ook altijd klaar om je ergens mee te helpen. Super service!