Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
SBL schreef:Ik kan alleen maar zeggen hoe ik het heb gedaan. Mijn oudste merrie was altijd met een bit gereden. Die heb ik eerst met een dubbele optoming gereden. Dus en bit en een ander hoofdstel. Zo kon ik haar langzaam laten wennen aan het andere hoofdstel en kon ik ook nog ingrijpen met het bit als het niet goed ging. (ik moet gelijk langs de straat) De jongste merrie heb ik zelf gefokt en die heb ik vanaf het begin zonder bit gereden. Ze weet dus niet anders.

Maar dat is dan wel een paard waar ik nou.... 95% vertrouwen in heb. De combi bitloos en af en toe met bit zie ik niet als probleem (mits het paard beide kent), ik wissel gewoon af en toe het hoofdstel om voor een halster om te checken of ik niet te veel zit te prutsen aan de voorkant. Paard wordt er niet warm of koud van, die reageert even goed, loopt evengoed wel (of niet
) aan de teugel, schuimt bitloos evenveel als met bit. Je moet op een gegeven moment zelf het gevoel hebben van "dit durf ik wel aan". Als je je veiliger voelt met het hoofdstel met bit er bij moet je dat ook gewoon doen. Als ik het maar voor het "idee"