Beginnen met bitloos

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wereld

Beginnen met bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 23:19

Er zal vast qal een topic zijn waar ik het kan lezen, maar ik kan er niet echt een vinden..
Vandaar hier mijn vraag..

Hoe moet je beginnen met bitloos te rijden met je paard?
Hoe kom je er achter dat hij er goed op reageerd?
Hoe kun je het het beste aanpakken?

Alle tips zijn welkom..

loveisabelle

Re: Beginnen met bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:20

daar ben ik ook wel eens naar benieuwd!

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:06

Ik kan alleen maar zeggen hoe ik het heb gedaan. Mijn oudste merrie was altijd met een bit gereden. Die heb ik eerst met een dubbele optoming gereden. Dus en bit en een ander hoofdstel. Zo kon ik haar langzaam laten wennen aan het andere hoofdstel en kon ik ook nog ingrijpen met het bit als het niet goed ging. (ik moet gelijk langs de straat) De jongste merrie heb ik zelf gefokt en die heb ik vanaf het begin zonder bit gereden. Ze weet dus niet anders.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:10

Gewoon een bitloos hoofdstel omgedaan en gaan rijden, instappen in de bak om zelf even te wennen en toen direct een lekkere buitenrit gemaakt, geen enkel probleem. Dit was niet alleen zo bij onze paarden maar ook bij de pony's, alsof ze nooit anders gewend waren.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 11:40

SBL schreef:
Ik kan alleen maar zeggen hoe ik het heb gedaan. Mijn oudste merrie was altijd met een bit gereden. Die heb ik eerst met een dubbele optoming gereden. Dus en bit en een ander hoofdstel. Zo kon ik haar langzaam laten wennen aan het andere hoofdstel en kon ik ook nog ingrijpen met het bit als het niet goed ging. (ik moet gelijk langs de straat) De jongste merrie heb ik zelf gefokt en die heb ik vanaf het begin zonder bit gereden. Ze weet dus niet anders.

Ja dat is een goed idee idd!!
Dan laat je de teugels met bit gewoon losjes, en in geval van nood (noodrem) kun je die er dan weer bij pakken....

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 11:40

Maar is bitloos wel handig als je een paard ook aangespannen gaat rijden?
Dan moet hij wel een bit in natuurlijk....

Dan zou hij dus met gewoon rijden bitloos zijn, en aangespannen zou hij dan wel een bit in hebben...
Laatst bijgewerkt door wereld op 13-11-09 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ik01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:48

een bitloos hoofdstel onder je eigen hoofsteldoen . je rijd bitloos , mocht het verkeerd gaan kan je altijd nog een de rem trekken !

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:06

@ wereld, je zou inprincipe ook bitloos kunnen mennen hoor. Maar het is maar net of je dat prettig(/veilig genoeg) vindt.

En hoe je de overstap maakt van bit naar bitloos? Eerst zorgen dat je je paard met je zit, been en stem aardig kan rijden. En dat je alleen je bit gebruikt als extra/ het nodig is. En dan is de overstap in mijn ogen zo gemaakt. De meeste paarden pakken het dan zo op, omdat je zit, been en stemhulpen al bekend zijn. En natuurlijk zoals de anderen ook al zeggen: beginnen in de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:39

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:57

Als ik heel eerlijk ben heb ik paardlief gewoon een halster omgedaan en daar de teugels aan geknupt :D Maar dat is dan wel een paard waar ik nou.... 95% vertrouwen in heb. De combi bitloos en af en toe met bit zie ik niet als probleem (mits het paard beide kent), ik wissel gewoon af en toe het hoofdstel om voor een halster om te checken of ik niet te veel zit te prutsen aan de voorkant. Paard wordt er niet warm of koud van, die reageert even goed, loopt evengoed wel (of niet :+ ) aan de teugel, schuimt bitloos evenveel als met bit. Je moet op een gegeven moment zelf het gevoel hebben van "dit durf ik wel aan". Als je je veiliger voelt met het hoofdstel met bit er bij moet je dat ook gewoon doen. Als ik het maar voor het "idee"

Succes er mee iig!

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:59

Vindt ik ook, want je paard voelt het zo als je je er niet prettig bij voelt.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 23:44

Nee mennen zonder bit zie ik niet zitten..
dan heb je toch minder contact met je paard dan dat je er op zit..

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 08:43

Probeer het eerst een zou ik zeggen. Ik men bitloos met een fjord die tot een jaar terug met bit gereden is. Ik men met een sidepull en dat werkt perfect.