hoe de juiste maat sporen kiezen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

hoe de juiste maat sporen kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 11:59

hallo bokkers,

rare vraag misschien,maar aangezien er zoveel verschillende soorten en maten sporen zijn;
hoe heb je de maat(of lengte)van je sporen gekozen?

alvast bedankt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:18

Ik rij heel af en toe is met sporen. De kleinst mogelijke knopspoortjes die er zijn. Voor net wat meer reactie op mijn been. Vooral rechts, omdat ik daar wat minder kracht en gevoel in heb.
Af en toe negeert Levi mij en dan kan een paar keer met een spoortje rijden heel verhelderend werken.

Farfalla_

Re: hoe de juiste maat sporen kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:12

Ik rij ook heel af en toe met sporen, maar zo min mogelijk. Ik rij met 1cm knopsporen. Ik weet niet waarom je voor een bepaalde lengte moet kiezen, maar wat ik vaak zie is dat als paarden afstompen op een spoor, en maar een langer spoor gekozen word, of met wiel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:28

de lengte van een spoor heeft niets te maken met de scherpte, maar hoever je been van je paard af ligt.

als ik met mijn korte pootjes op een groot paard zit heb ik veel kleinere spoortjes nodig omdat mijn been en hak dan al tegen de buik aan liggen.
bij een kleiner paard of als je benen wat verder van de buik af liggen is een langer spoortje handig

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:05

LiSSy schreef:
de lengte van een spoor heeft niets te maken met de scherpte, maar hoever je been van je paard af ligt.

als ik met mijn korte pootjes op een groot paard zit heb ik veel kleinere spoortjes nodig omdat mijn been en hak dan al tegen de buik aan liggen.
bij een kleiner paard of als je benen wat verder van de buik af liggen is een langer spoortje handig

Helemaal gelijk, maar ik zie toch veel mensen met benen waarbij je korte spoortjes nodig zou hebben, met lange spoortjes. En met lange spoortjes terwijl je die niet nodig hebt, kan je veel harder ''prikken''.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 20:07

maarja wie beslist of je lange of korte nodig hebt?
ik heb zelf een rondbuikige fjord,waarbij het lastig is om met de kortste knopjes in te werken,omdat het wat moeilijker is je been goed aan het paard te houden,of iig voor mij dan.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:12

Op het paard van mn instructrice rij ik met sporen van 3 cm. Rij overigens niet altijd met sporen. Maar ik kom een stukje onder zn buik uit en als ik hem dus met mn spoor aan wil raken zou ik met een kortere spoor sowieso heel mijn hak op moeten trekken. En nu maar een klein stukje. :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 20:52

heb jij dan zwanenhalzen,_Lisanne?

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:18

Nee, dat niet. Want nu raak ik hem heel weinig met mn spoor. En met een zwanenhals wrs meer en dat is helemaal niet nodig.

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:38

Ik rijd met de kleinste knopsporren die er zijn. Maar wil iets langere gaan kopen omdat mijn hak op moet gaan tillen om hem te raken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:46

het type en lengte van de spoor hangt af van verschillende zaken:
1 je beenligging tov het paard qua bouw("korte" benen op het bolle stuk of lange benen die onder de buik uitkomen)
2 beenligging en zit qua onafhankelijke zit en beweegelijkheid
3 "speklaag" van je paard (te dikke paarden zijn vaak minder snel onder de indruk en moeilijker aan de hulpen te zetten en dan kan een "scherpere" spoor wel helpen ze terug goed aan de hulpen te zetten.

Tot voor kort reed ik op mijn paard alleen zonder of met 1.5cm knopsporen. Gewoon om iets extra's te hebben indien nodig, omdat mijn paard van een zweep heel springerig wordt ipv goed aan de hulpen.
omdat m'n paard de laatste tijd na het oefenen van zijgangen (wijken en schouderbinnen) niet langer voorwaarts reageert op been en al helemaal niet als ik aanspoor, heb ik toch langere sporen gaan halen. Op aanraden van de verkoper 3cm met glad wiel.
Uitgetest en afgekeurd, ik heb m'n sporen maar 2x licht moeten gebruiken en ik had een bom onder mij. haar achterhand stond er voor de verandering wel goed onder. ik stond zelf versteld dat m'n beenligging toch vrij rustig is, maar moest veel te geconcentreerd zijn op de juiste dosering van beenhulpen, dus ga denk ik voor 2 cm recht of 3cm rond zonder wiel gaan

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 17:02

bedankt voor je uitgebreide reactie,hier kan ik wel wat mee.