ligt dit zadel goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gowgirl

ligt dit zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 00:40

Ik heb een nieuw zadel en hoor graag jullie mening over de ligging.
Hij schuift ietsje opzij (naar links en rechts) met rijden.

foto's van het zadel
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en van de verkregen afdruk na het rijden
Afbeelding
Afbeelding

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:45

Zo op het eerste oog lijkt hij wat te lang. Wat voor maat is het?

Lipydo

Re: ligt dit zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:50

Ik heb het idee dat het dieptepunt van het zadel de veel naar voren is, dus de boom wat aan de wijde kant?

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 00:52

lipydo daar ben ik dus ook bang voor maar twijfel daar aan.
Het is een 18,5 inch boommaat 40 (MassimoTrail)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 07:23

Ik vind hem niet te lang, dit kun je heel makkelijk voelen door de laatste wervel op te zoekn, daar mag hij niet voorbij ;)

De boommaat lijkt iets breed, het zadel kantelt ietsje voorover lijk en wss schuift het daardoor ook een beetje.
Maar ik geloof dat je een ronde pony hebt met weinig schoft dus dat ligt altijd wat onstaabieler.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 07:29

Als een zadel schuift, welke kant ook op, dan ligt het niet goed.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:07

@astriselise, ben ik niet helemaal met je eens.
Vaak duidt het idd opo niet passen maar het kan ook komen doordat h=je een extreem rondgeribd paard hebt zoals koudbloeden die geen geen schoft hebben, hierop schuift een zadel ook vaker doordat het geen houvast heeft ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:11

van een foto kunnen wij het maar voor de helft zien of een zadel goed ligt.
je moet namelijk ook de onderkant voelen.

ga met je vlakke hand onder het zadel door.(palm van je hand tegen het paard aan)
onder de kussens van voor naar achter toe.
je moet overal evenveel druk voelen.
voel je op een plek meer druk dan betekend dat dat het zadel daar knelt/drukt en dan past het dus niet.
zo te zien ligt dit zael voorover en is de boom dus te breed,dat zou betekenen dat als je met je hand gaat voelen je op die plek meer druk voelt

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:22

Het lijkt,als je naar de afdruk op het zadeldekje kijkt,dat het zadel alleen op de voor en de achterkant steund.Hij zou in het midden wel iets meer mogen dragen.....
Verder is dit geen dressuurzadel met een diepe zit en een hoge kamer.Als het zadel voor hoger zou komen,denk ik dat je zweetbladen nog verder naar voor zouden steken/komen.Je beugelriemen hangen nou aardig netjes.Hoog de voorkant op en je komt achter je zweetbladen.

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 13:21

als het zadel aangesingeld is lijkt er aan de voorkant meer druk te zitten dan aan de achterkant. Onaangesingeld vind ik het erg moeilijk te voelen waar meer/minder druk zit. Ik ben natuurlijk wel een leek maar ik vraag me af of ik hier mee terug moet gaan of niet.

dusty01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:23

volgens mij ligt het zadel wel goed hoor?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:25

zeker als je dus inderdaad op die plek meer druk voelt betekend dat dat als je dan op het zadeel gata zitten op die plek nog meer druk komt...jouw gewicht komt er immers bij?
dat gaat een paard pijn doen,zijn schouders kunnen dan niet goed meer bewegen of je krijgt verlies van spiren op die plek.
terug gaan dus.
je zou eventueel een schoon dekje onder het zadel kunnen leggen.als je dan gaat rijden en je haalt het dekje er na het rijden af dan zul je waarschijnlijk ook zien dat het dekje op die plek veel minder vies is door de extra druk
zo'n afdruk geeft vaak ook een heel goed idee over waar het zadel precies op de paardenrug ligt en of het goed is.

ohw duh, had je dus al gedaan excuus! zit maat voor de helft te lezen geloof ik :o :D

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 13:29

geeft niet hoor bedankt voor je reactie. Wat vindt je van de afdruk?

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:29

Hij ligt een beetje scheef :+ K heb geen zin om alles te gaan herhalen maar met die druk moet je nog ff goed voelen, anders kun je misschien iemand met wat meer verstand ervan ernaar laten kijken...
x

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:38

Mooi zadel trouwens. Ik twijfel wel een beetje aan de schoudervrijheid. Zo op het eerste gezicht lijkt mij dat de boom iets te breed is, het zwaartepunt van zo'n trailzadel hoort iets meer naar achter te liggen. En ik denk toch dat hij iets te lang is voor je paard. Het is al genoemd, maar hij mag niet voorbij de laatste rib komen.

Misschien nog handig om even naar te kijken:
http://www.howcast.com/videos/151725-Ho ... our-Saddle

ithil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:36

Ik betwijfel of de druk van dit zadel wel helemaal verdeeld is. Als ik het zo zie ook aan de afdruk lijkt er meer druk voorop te zitten

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:39

Hij lijkt mij zo voorover gekiept te liggen en als het schuifd is het sowieso niet goed.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:40

Bokt is geen zadelmaker ;)

Als je de reacties hier doorleest zie je al veel afwijkende meningen, mijn mening; haal er een goede zadelmaker bij.

ithil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:48

ik zou er inderdaad ook een zadelmaker bijhalen. dat hoeft iet duur te zijn als je goed zoekt en is echt het beste voor je paard

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:49

een goede zadellmaker is de enige die hier uitsluitsel over kan geven, zoiets is niet te beoordelen via een foto op bokt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:18

Je kan via bokt natuurlijk niet zien of het zadel helemaal goed ligt, daarvoor moet je er bij zijn.
Maar je kan in veel gevallen wel zien dat hij niet goed ligt.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:59

Naar mijn idee ligt het zadel niet helemaal goed.
Kantelt iets voorover, dus de boom zal iets te wijd zijn misschien.
Ik denk dat t qua lengte net kan als ik dat zo inschat op de foto's
En op de derde foto lijkt het zadel wat scheef te liggen.

Ik zou toch echt even een zadelmaker er naar laten kijken. Want als je zelf geen verstand ervan hebt zie je heel veel dingen over het hoofd! En het is zo belangrijk dat je zadel helemaal goed ligt! Anders krijg je er later allemaal problemen mee als achteraf blijkt dat het toch niet goed lag.

Nu drukt het waarschijnlijk van voren, omdat het zadel naar voren kantelt. Dit betekent dat hij daardoor z'n achterhand er niet goed onder kan zetten, omdat wanneer een paard zn achterhand onder de massa plaats, de spieren bij de schoft iets opkomen, maar als het zadel daar drukt, wordt hij hierin dus belemmerd. Is maar een voorbeeld
Ik spreek uit ervaring. Mijn zadel was juist te smal van voren en drukte daar dus ook...

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:17

lijkt aslof het inderdaad iets naar voor valt, op de foto lijkt het ook dat het vrij vast ligt op de schoft (kan ook alleen zo lijken hoor) ze zeiden tegen mij altijd dat er 2 vingers onder moeten kunnen. en dat je er van voor uit doorheen moet kunnen kijken naar achter;)

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:32

Ik vind het wel goed liggen, de bladen liggen niet naar voren dus de boom is zeker niet te smal.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:15