Zadeltje kopen via internet

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chihiro

Zadeltje kopen via internet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 22:21

Hallo,

Nu ik mijn shetland pony aan het beleren ben voor de kar, wil ik ook vast gaan kijken voor een zadeltje zodat ze ook onder het zadel beleerd kan worden.

Nu heb ik er een uitgekozen, alleen moet ik bestellen vanaf het internet.
Ik heb totaal geen idee van zadels en hoe de maten werken. Het enigste dat ik weet, is dat de inch maat, de maat van het zitvlak is, en niet de maat die ik moet weten voor de rug van mijn pony.

Het gaat om deze : http://www.shopsaddlesnstuff.com/ProductDetails.asp?ProductCode=0571+Pink

Kan iemand mij vertellen hoe dit werkt?
Zijn alleen engelse zadels met boom maten?
Koop ik gewoon die 15 inch en dat past dan op mijn pony? (ik hoef zelf niet te rijden, het gaat om kinders tot een jaar of 8)

Ik ben het even helemaal kwijt!

Silence

Re: Zadeltje kopen via internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:22

Gewoon de zadelmaker laten komen. Een goed zadel is te belangrijk om zelf mee te gaan rommelen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:24

Ik ben niet zo thuis in westernzadels maar ik dacht dat 15 inch western overeen komt met 17 inch engels zadel.
Dit zadel zal dus veel te groot (te lang) zijn voor je shet én je kind, als klopt wat ik zeg.

Chihiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 22:38

Dan is 10 inch western maat zo ongeveer 12 inch engels.
Dat zou wel moeten kunnen dan. Die hebben ze ook.

Tsja, een zadelmaker is natuurlijk het beste, dat weet ik ook.
maar ik heb altijd een uniek en betaalbaar zadeltje willen hebben.

Is er geen manier om een zadel van internet te kopen dan?
Door bijvoorbeeld een keer een zadel aan te meten en dan met maten naar de verkoper te stappen? (zoals ik al zei, ben ik een leek in zadels kopen)

ithil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:37

Ik zou zeker een zadelmaker laten komen, als je iets fouts koopt heeft je paardje daar echt last van. Zadelmakers zijn ni altijd duur, als je even zoekt.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:42

wat heb je dan aan een uniek zadeltje dat straks alleen maar problemen opleverd als het niet goed past? dan ben je nog verder van huis. ik zal ook naar een zadelmaker stappen, deze hebben ook vaak tweedehandszadels te koop, en dan weet je ook dat het goed zit.en er zijn nog wel zadelmakers die betaalbaar zijn.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:34

Nu kan het zadeltje betaalbaar zijn, maar als jij ermee gaat rijden en het blijkt niet te passen....dan vrees ik dat de kosten voor de DA hoger zijn dan wanneer je meteen een passend zadel had gekocht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:25

Van belang is hoe lang het zadel is. Voor de meeste shet's zijn normale westernzadels te lang(vanaf 60 cm) en een 15" is een normale volwassenmaat tot broekmaat 40.

Verder moet een westernzadel juist goed passen omdat er geen kussens onder zitten die aangepast kunnen worden aan de rugvorm. En je hebt dus idd veel verschillen in pasvorm.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:00

Pff, hoe vaak moet het nog gezegd worden.

Je moet een zadelpasser laten komen, want anders moet je later alleen maar meer geld uit geven!
Een zadel vinden voor een shetlander dat goed past is niet makkelijk.

Je kan eventueel ook aan een boomlooszadel denken. (www.boomloosrijden.nl)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:11

Of een mini Bob marshall :D

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:05

DubbelDun schreef:
Of een mini Bob marshall :D

:D

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:53

ach, als je zeker weet dat je deze maat nodig hebt, kun je altijd de gok wagen.
Je vroeg of het verstandig was en niet naar al die adviezen over zadel passers. Deze zijn een stuk duurder. Voor het geld van dit westernzadeltje kun je inderdaad niet snel een ander zadel vinden. Je kunt hem altijd passen en missschien alsnog laten aanpassen door iemand zoals een zadelmaker. Het is inderdaad een mega leuk zadeltje trouwens! Maar succes ermee

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:56

of het past weet je nooit zeker, maar wat een onwijs leuk zadeltje!

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:00

ik denk toch echt dat je beter een zadelpasser kan laten komen, als je niet weet dat een 15 inch zadel behoorlijk groot is (ongeveer 17 inch engels) dan heb je in elk geval niet erg veel kennis van westernzadels.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:11

biancavos schreef:
ik denk toch echt dat je beter een zadelpasser kan laten komen, als je niet weet dat een 15 inch zadel behoorlijk groot is (ongeveer 17 inch engels) dan heb je in elk geval niet erg veel kennis van westernzadels.

Vind ik ook.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 09:51

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:48

romy_b schreef:
of het past weet je nooit zeker, maar wat een onwijs leuk zadeltje!

Leuk is ie wel, maar daar is alles mee gezegd. Gezien de prijs is de kwaliteit van dit zadel echt ronduit beroerd. Ik verwacht dat ie keihard is, zowel van binnen als om op te zitten, en dat ie binnen een paar jaar compleet naar de kl*te is. Ik heb echt een gruwelijke hekel aan dit soort zadeltjes, omdat ik weet wat het met een paardenrug kan doen. 15 inch is voor een shet sowieso te groot, 15 inch is voor een volwassenenbips bedoeld. Het zadel zal dus ongeveer in zijn lies liggen, lijkt me niet prettig voor hem.
Als je echt een uniek en apart westerzadeltje wilt, en je hebt ook wat centjes om eraan uit te geven, kijk dan eens bij Louis van Kerkhoff. Hij heeft mijn zadel ook gemaakt. Ik weet niet hoe oud je shet is, en hoelang je verwacht ermee te rijden, maar als je een zadeltje laat maken, kan ie er voor de rest van zijn leven mee vooruit. Als je er zo-een koopt is de kans 95% dat ie niet past, en dat ie na een paar jaar kapot is. De website van Louis is www.vaquero.nl De prijzen zijn voor grote zadels, ik durf te wedden dat voor kleine zadeltjes hij echt flink kan zakken (minder leer, minder schapenvacht etc.)