Zadel invetten / olie-en

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Honeys

Zadel invetten / olie-en

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 09:55

Ik ben even nieuwsgierig wat de meeste mensen nou gebruiken om hun zadel in te vetten, en dan ook graag het merk van het product.

Tot nu toe heb ik altijd een goedkope vet gebruikt, en is gelukkig bijna op. Maar over een kleine twee weken krijg ik m'n nieuwe zadel voor m'n paard binnen. Na 3 zadelpasbedrijven en ik weet niet hoeveel zadels gepast te hebben, heb ik eindelijk een passend zadel gevonden. Een Albion SLK... Een rib uit m'n lijf, maar hij zit tenminste goed op de rug van m'n paard.

Nu wil ik deze natuurlijk wel super onderhouden. Wat raden jullie aan om in te vetten / onderhouden, en wat voor merk??

Odysseus

Re: Zadel invetten / olie-en

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:56

Lederdressing van Rapide is 2 in en. Dus zowel zadelzeep als vet in een :) .

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:59

Ik gebruik altijd ledercreme van rapide voor invetten. Voor wekelijks onderhoud kun je de lederdressing hiervan gebruiken. Inspuiten en meteen met een oude doek goed uitwrijven.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:02

alle zichtbare delen met rapide lederdressing
Alle niet zichtbare delen ( singelstoten onderkanten van zweetblad enz) met lederolie, ook weer rapide

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:31

Ik maak het altijd schoon met van die spray van Rapide. Das gewoon zadelzeep. Vetten moet je niet te vaak doen, is niet goed voor het leer. Dus ik ben zelf daarom niet zo van de lederdressing enzo, ben bang dat het daar té slap van wordt...
En dan af en toe klein laagje vet erop maakt niet zoveel uit van welk merk volgens mij hoor, ik heb de goedkoopste uit het schap gepakt :Y)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:19

sharonalover: Lederdressing maakt het juist niet slap, dat is juist het fijne. Het maakt het soepel doch stevig.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:23

Ik gebruik de lederdressing van Rapide, en zo af en toe Olie ik de ruwe delen. Tevens gebruik ik ledercreme met Bijenwas. Dat advieseerde mijn zadelmaker. Dit maakt het leer ook goed water afstotend. Dat kan ik wel gebruiken met dit hollandse weer en alleen een buitenbak.

johno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:02

heb je bij je zadel niet een advies gekregen hoe hem te behandelen en schoon te maken ?,ik verkoop nl. ook albion en als de mensen bij ons een zadel kopen geven wij ze altijd het advies om het zadel schoon te maken met een licht vochtige doek,en hem daarna in te vetten met een speciale albion lederbalsem.
Bij ons krijg je altijd een pot albion lederbalsem er gratis bij,maar ik begrijp dat jij die niet hebt gekregen,ik zou de zadelleverancier er even naar vragen als ik jou was.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:04

Ik heb Eurol ledervet, ideaal. Gewoon blank.
Hebben ook nog lederolie, maar dat gebruik ik niet meer op mijn zadels.
Voor mijn zadels gebruik ik meestal gewoon zadelzeep (voedende!) van Stübben :)

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:07

Ik gebruik stubben zadelzeep, werkt echt super fijn!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:14

Focussed schreef:
sharonalover: Lederdressing maakt het juist niet slap, dat is juist het fijne. Het maakt het soepel doch stevig.

Oke :) Ik heb er dus ook geen ervaring mee hoor, maar aangezien het vet en schoonmaken in 1 is en je niet te vaak mag vetten was ik daar bang voor :P

Maakt het trouwens ook goed schoon dan? Dat spul wat ik heb heb ik echt het idee van dat het super schoonmaakt. Lederdressing smeer je er gewoon op toch? dan wordt het toch niet echt schoon of heb ik dt nou mis :o

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:34

Je moet het inwrijven met een doek zeg maar. En die doek wordt bij mij iig ook altijd wel flink vies. Veel huidvet komt er vaak van mijn hoofdstel af bijv. En vaak stof uit de naden van m'n zadel :j .

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:36

Ik gebruik leder balm van Excellent.
Echt ideaal spul.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:38

GirlyMelis schreef:

Me to! Altijd stubben gebruikt en bevalt prima

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:53

Bij onze Albion hebben we destijds een speciale lederlotion gekregen. Een heldere vloeistof, maar net zo vettig als olie.
Daarnaast op de Equitana 3 jaar terug een grote pot vet mee genomen op basis van lijnolie. Ook heel erg fijn spul. Voed en onderhoud prima zonder vettig te worden. De Albion ziet er nog als nieuw uit. Vanmiddag is ons nieuwe zadel voor het andere paard afgeleverd en daar zit een potje vet bij van de MSFC zelf. Nog geen ervaring mee dus.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 08:11

Bedankt voor de adviezen / antwoorden allemaal :D

Als ik het goed begrijp doen de Rapide producten het goed? Zal eens even kijken..

@ johno: Ik heb het zadel nog niet geleverd gekregen, de 20e pas. Dus wie weet krijg ik het er nog bij, en ik zal zowieso even aan de man vragen hoe ik het zadel het best kan onderhouden. En even nieuwsgierig hoor, maar bij wie verkoop je de Albion zadels dan? Wie weet heb ik hem wel bij jullie gekocht ;) ...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:24

Hier lopen al minstens twee topics over dus ik tem even :Y)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:32

Oeh Albion, echt een heerlijk zadel :D

Ik gebruik een wat duurdere ledercreme, maar geen idee welk merk het is. Daarnaast gebruik ik af en toe zadelzeep van Passier. (Geen rapide ook al zit de fabriek bij ons in het dorp :+ )
Vet of creme kun je overal op je zadel gebruiken, olie raad ik ten zeerste af. Sowieso hoort het niet op je kussens (wol gaat dan verklitten/vervilten), maar de rest wordt er ook vet van en geeft af. Hooguit zou ik het op singelstoten gebruiken.

De eerste week (of 2) dagelijks onderhouden, daarna kan het met minder af.

MdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:35

GirlyMelis schreef:

Yup, die hebben we nu ook. Hier is al vanalles de revue gepasseerd, hangt ervan af wie het gerief meebrengt :D
Als ik gedaan heb met rijden en ik denk er even aan, dan ga ik vlug nog eens met een doek en een beetje olie over mijn zadel. En dan af en toe grondig met Stubben zeep.