wat is het nut van de verschillende neusriemen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Annet_v

wat is het nut van de verschillende neusriemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 19:52

hallo,
bij ons op de manege hebben de pony's allemaal verschillende neusriemen, hoge, lage en gecombineerde. Mijn vraag is: voor welk paard gebruik je welke neusriem? Waarom krijgt het ene paard een lage neusriem en het andere paard een gecombineerde? Ik vroeg het al aan verschillende mensen, maar niemand wist het... ;(
weet iemand dit? Ik ben er nieuwsgierig naar... :P

Anoniem

Re: wat is het nut van de verschillende neusriemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:05

idd zoekfuctie gebruiken.

Maar bij jou op de manege zal het waarschijnlijk zijn wat ze toevallig hadden liggen.

Maar even kort.
gecombineer: vinden mensen mooi en word ook het meest gebruikt heeft niet echt een stille bit ligging maar met een rustige hand is dit geen probleem

mexicaans: is wat scherper omdat als een paard zijn mond open doet de neusriem op zijn neus duwd. Maar ook met deze is het met een rustige hand is hij helemaal niet scherp bitligging is ook niet heel rustig

lage neusriem: niet scherp erg stabiele ligging van het bit. (rede dat weinig mensen die gebruiken. Ze vinden het lelijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:05

Bij maneges doen ze dat vaak omdat ze gewoon een partij hoofdstellen goedkoop kunnen krijgen en wat daar dan voor neusriem aan zit maakt niet uit. Vroeger waren dat vooral lage neusriemen op maneges (zijn die lage neusriemen toevallig al vrij oud?) en nu zijn de hoofdstellen met gecombineerde neusriemen het goedkoopst.

De echte functie is dan lage neusriemen op het zwevende neusbotje drukken, daardoor wat meer pijn doen, en het paard zijn mond dus beter dicht houdt. Daarnaast blijft het bit wat stiller liggen in de mond.
Gecombineerde neusriemen zijn minder pijnlijk op de neus, maar worden daardoor meestal wat strakker aangesnoerd, ook zodat ze de mond dicht houden, en de sperriem zorgt er dan voor dat het bit beter blijft liggen.

Ik rijd liever zonder neusriem :D

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:20

Er is inderdaad behoorlijk wat informatie hierover te vinden.
Als je vragen hebt kan je natuurlijk ook altijd eerst even in de paardenencyclopedie van Bokt krijgen, de Wiki. Deze kan je altijd rechts boven vinden.

In de Wiki staat bijv. ook al een uitgebreid stuk over neusriemen: http://www.bokt.nl/wiki/Neusriem

Annet_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 11:23

ok, dan heb ik de zoekfunctie niet goed gebruikt... sorry daarvoor.
en hoe zit dat dan met hoofdstellen zonder neusriem, en soms ook zonder keelriem?
bedankt voor de reacties!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:28

Bij hoofdstellen zonder neusriem wordt het paard gewoon niet dichtgesnoerd, en kan dus de mond openen. Normaal doet een paard dat alleen als ze ergens last van hebben, bijvoorbeeld als het bit pijn doet, als ze pijn aan de tanden hebben, of als je te ruw bent met je handen. Een ontspannen paard zal niet met zijn mond open gaan lopen. Dus een prima graadmeter voor jezelf :D
Het bit ligt natuurlijk wat losser in de mond als je geen neusriem hebt, maar als je gewoon rustig bent met je handen is dat helemaal geen probleem.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:55

Bij mij zit het er meer voor de sier op. :+
Ik ben helemaal niet voor het dichtsnoeren, inderdaad omdat een paard zijn mond niet voor niets open doet.
Dan doe ik blijkbaar iets fout of zit er iets niet helemaal lekker. -Paard doet nooit haar mond open overigens-
Ik zit er al een poos over te twijfelen of ik die sperriem er niet gewoon af zal halen. :+
Kreng zit zo los dat het toch geen nut heeft.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:01

Zonder neusriem moet idd ook goed te rijden zijn, zoals Mystic Tinker vermeld. Zo zie je in de Westerndisciplines (bijna?) nooit mensen met een neusriem rijden.

Waarom veel mensen wel met neusriem rijden, is omdat het 'gewoon' is, want namelijk iedereen rijdt er bijna mee. Daarnaast zijn er behoorlijk wat ruiters met rijproblemen, die dan een neusriem aan gaan snoeren om de mond van het paard dicht te houden, zodat anderen niet meer kunnen zien waar het probleem ligt of omdat iemand hen verteld dat dat de goede oplossing is.
Daarnaast is het in de dressuur ook verplicht om een neusriem te halen, dus dat is voor een deel ook het enige nut.

Annet_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 20:40

bedankt voor de reacties! weet iemand toevallig ook waarom ze bij dressuur dan willen dat je met een neusriem rijdt? En hoe zit het met de keelriem, waar is die (niet) goed voor?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:28

christalover schreef:
bedankt voor de reacties! weet iemand toevallig ook waarom ze bij dressuur dan willen dat je met een neusriem rijdt? En hoe zit het met de keelriem, waar is die (niet) goed voor?

Een neusriem zorgt ervoor dat het paardenhoofd er "aangekleed" uitziet. Net zoals de keelriem is men er (in West Europa) inmiddels aan gewend dat een hoofdstel "er zo uit hoort te zien" en als er één tak van de sport traditioneel te noemen is is het wel de dressuur"sport".

Meer informatie over de werking van de verschillende modellen neusriemen (en bitten) kun je hier vinden: http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php :)

Annet_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 16:39

dankje! maarre... hoe zit dat nou met de keelriem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:57

die zit er om te zorgen dat het hoofdstel er niet afvalt

Annet_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 16:58

maar er zijn toch ook hoofdstellen zonder keelriem? waarom vallen die er dan niet af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:59

tsja dat is gewoon het verschil. Aan een western hoofdstel zit ook geen neusriem ook een ding dat niet nodig is. En tsja aan een dressuur hoofdstel zit wel een neusriem gewoon omdat het "hoort"

En meestal valt een hoofdstel er niet af. Maar bij een val kan het wel zo zijn

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:03

Keelriem zorgt er inderdaad voor dat een paard een hoofdstel er niet zo makkelijk afkrijgt (hoewel ik inmiddels vaak genoeg heb gezien dat dat ook met keelriem prima lukt, misschien zat de keelriem daarbij te los). Veel westernhoofdstellen hebben een extra bandje om het oor.

Annet_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 17:05

conclusie:
waarom hebben op de manege paarden verschillende hoofstellen als je naar de neusriemen en keelriemen kijkt?

verschillende mogenlijkheden:
goedkoper als je de hele handel koopt;
gevorderdepaarden hoofdstellen zonder neusriem voor de ruiter met een stille hand;
keelriem voor de veiligheid;
neusriemen zijn er vaak voor de sier, zonder functie;
bij dressuur zijn ze verplicht.

dankjewel, ik heb nu antwoord!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:32

Keelriem heeft niet zo veel met de veiligheid te maken, ik heb 1 hoofdstel met een keelriem (Engels model hoofdstel) en dat krijgt hij net zo makkelijk af als zijn hoofdstellen zonder keelriem. Het enige dat bij hem gegarandeerd blijft zitten is dingen met een kaakriem. Dus de kaptoom en het halsterhoofdstel.

Keelriemen zijn bedacht tijdens de oorlogen waarbij cavaleriepaarden soms door hun berijders voortgesleurd moesten worden over het slagveld. Wanneer de keelriem maar strak genoeg zit zou het best zomaar kunnen dat die verhindert dat het hoofdstel door een sleurende soldaat van het paardenhoofd wordt getrokken. Het is maar goed dat mijn paard nu leeft, en van een gewone recreatieruiter is, want ik weet zeker dat het 'm gelukt zou zijn om zich uit z'n hoofdstel te wringen en vervolgens een hoop chaos aan te richten in zo'n strijdtoneel. Gelukkig ook voor hem dat hij volslagen ongeschikt zou zijn als legerpaard... te klein :P

Nancy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:26

Mijn pony is met gecombineerde neusriem onwijs sterk en stug, terwijl ze met lage neusriem gewoon lekker ontspannen en los is! Dus ik rijd lekekr met lage :o