Bont rechtstreeks op de paardenrug of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sharontjee1

Bont rechtstreeks op de paardenrug of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 16:32

Ik zie wel eens van die dekjes waarbij de bovenste laag onder van bont is. Omdat mijn paard ook in de les loopt heb ik graag iets van een kussentje om de gevoelige paardenrug te beschermen. Nu ben ik op zoek naar een egaal bontje, maar kan er zo nog niet één vinden. Wel zie ik veel dekjes die de onderkant van bont hebben op de plek van het zadel.

Is iemand bekend met deze dekjes en zijn ze dik? Hebben ze wel werking? En wat is het effect van bont direct op de paardenrug? Gaat dit niet irriteren? Wordt het niet te warm?

Graag hoor ik jullie ervaringen/meningen

FriesWytske

Re: Bont rechtstreeks op de paardenrug of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:35

Ik heb het bontje ook op de rug van het paard. En daar overheen doe ik dan het shabrakje en dan het zadel. Het gaat bij mijn paarden niet irriteren en ik merk niet dat het er te warm onder word. Je moet het natuurlijk wel vaker uitwassen dan als je het boven op het shabrakje doet.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:39

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:46

Ik had een bontshabrak.
Mij was het echt te dik iig.
Nee, doe mij maar gewoon wat duns.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:49

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:03

Ik zie helaas nog zoveel mensen rijden met een sjabrak en daarop een bontje en dan een zadel.

1) zo heeft zo'n bontje geen zin, kan je er net zo goed iets anders onder leggen (paar handoeken ofzo).
Het beste is om de schapenvacht rechtstreeks op de huid te leggen dit houd de spieren op een natuurlijke wijze warm, voert vocht af en geeft demping.

2) nadeel van zoveel lagen is dat vaak al nauwzittende zadels nog krapper worden bij de schouder en schoft.

Denk maar eens aan een 2 truien in een zomerjas die al wat krap zat of net goed zat.
Dan liever een heel schapenvel onder je zadel.

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 18:25

Ja, ik bedoel ik wil juist geen gedoe met allerlei bontjes daarom leek me dit een oplossing?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:31

ik heb zo'n shabrak van schapenwol of lamswol wat het ook zijn mogen. ik heb het puur voor de demping op de paarden rug. heb er altijd een heel dun shabrak onderliggen anders kan ik het dus echt elke week wassen en dan slijt ie als een tierelier. ondanks dat er een dun dekje onder ligt is de demping gewoon goed.

edit: http://www.agradi.nl/product?sc=Paarden ... sc=Lamsvel
deze heb ik dus