Voor en nadelen Kieffer zadels.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_mexx_lady_

Voor en nadelen Kieffer zadels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 20:31

Heyy,,

Gewoon even uit nieuwsgierigheid ..
Wie heeft ervaring met Kieffer zadels ?
De voor en nadelen ?

Een voordeel is volgens mij wel dat ie vaak een teruggesneden boom heeft.

En wie heeft ervaring met vooral de springzadels ;
Kieffer Koof fl
" " Dublin
" " London ( New model )
" " Garmish ( VZH )

Laat het weten !!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:08

Nadeel Kieffer zadel is de kunststof boom. Als het zadel te warm wordt neergelegd ( b.v. in de auto met een wedstrijd ) kan de boom vervormen ( icm druk van buitenaf natuurlijk )
Ook door eenzijdig opstijgen schijnt een kunststof boom eerder krom te worden.
Zo is me tenminste verteld door een zadelmaker ....
Laatst bijgewerkt door Maris op 05-11-09 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:11

Ik heb een Garmisch gehad.

Fijn zadel, alleen lag het op een gegeven moment niet meer goed op mijn paard, vandaar dat ik hem ingeruild heb voor wat anders.
De losse kniewrongen vond ik vooral prettig.

Lastig was weer dat het zweetblad wat langer was dan normaal bij vzh-zadels, waardoor je niet bij alle dekjes de singelstoten door de lussen kon halen.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:12

Ik heb nog een Kieffer Aachen, zadel is 20 jaar "nieuw". Ook met teruggesneden boom, dat kan positief zijn bij paarden met een hoge schoft.
Nadelen vind ik er niet aan, een Kieffer is altijd kwaliteit. Mocht ik ooit een nieuw zadel kopen, het wordt weer een Kieffer.
Dat van die kunststof boom heb ik nog niet gehoord, zou het niet weten (tja mijn zadel heeft nog een oude solide boom).

_mexx_lady_

Re: Voor en nadelen Kieffer zadels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 21:16

Oke ,, maar ik stap zovaak ik kan zowiezo met een opstapje op , als het er niet is okee goed dan zo maar dan wordt aan de andere kant van het zadel de beugel tegengehouden dat het zadel niet gaat glijden .. is dit ook beter voor die boom ?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:19

Heb ruim een half jaar een kieffer dressuurzadel en tot nu toe bevalt het super goed. Tot nu toe nauwelijks gebruikssporen, blijft erg mooi, zit fijn en past super op mn paard.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:25

ik heb een tijdje met een norbert koof gereden (met het normale zweetblad, niet met die wrong uitsnedes)

vond het een heerlijk zadel, zat echt helemaal super! één van de weinige springzadels waar ik als dressuurprikker fijn en met een "veilig" gevoel op kan zitten.
zadel lag op veel paarden als een huis en bleef heel erg mooi.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 21:27

heb je hem weggedaan die koof LiSSy ?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:28

was niet van mij, was van de eigenaar van het paard wat ik toen reed :D

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 21:29

Ohh ,, ff onbeleefd weet je misschein de nieuwprijs van dat zadel ?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:30

staat geloof ik wel op de divoza site

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:32

Maris schreef:
Nadeel Kieffer zadel is de kunststof boom. Als het zadel te warm wordt neergelegd ( b.v. in de auto met een wedstrijd ) kan de boom vervormen ( icm druk van buitenaf natuurlijk )
Ook door eenzijdig opstijgen schijnt een kunststof boom eerder krom te worden.
Zo is me tenminste verteld door een zadelmaker ....

Waar ik afgelopen jaren heb gereden, hadden we ook 2 kieffers (dressuurzadels). Eentje was een oldie, die was echt al oud, maar zat nog steeds goed en was, voor zijn leeftijd, nog in super staat!
De andere was de kieffer excellent, en die zit dus echt súper! Die hebben we intussen ook al een aantal jaar (minimaal 4 jaar, maar ik denk zelf nu 5,5 jaar) en ziet er nog steeds uit als nieuw!!!
Over het berichtje wat ik gequote heb; wij hebben onze zadels ook altijd mee op wedstrijd in de bus... nooit geen last van gehad. En we stapte ook altijd aan één kant op... Ook nooit last mee gehad, dus dat valt volgens mij reuze mee ;)

edit: typefout ;)
Laatst bijgewerkt door lieke4quike op 05-11-09 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 21:33

Okee dank je voor de reactie =)
dan zal ik eens op de divoza kijken ^^

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:19

tja, heb echter geen nadelen over dit zadel, het zit fijn, het is mooi en
heeft geen gebreken verder (teminste, denk tot mijn ervaringen niet)
Dus een prima zadel :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:25

een hele tijd geleden heeft er hier een topic op bokt gestaan waarbij een (ouder) kieffer zadel uit elkaar was gehaald en nog een ander bekend merk dat ik niet ken :P conclusie wat het kieffer zadel was iig dat het erg veel niet werk was. Wat wel een nadeel ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:10

Hebben ook paar maal een Kieffer gehad, helaas vielen ze telkens weer tegen. Mn de zit, of te klein of te groot. Vervelend is dus dat Kieffer maar 3 zitmaten heeft (0,1 en 2). Ook vind ik de ruimte tussen de kussens te smal (het kamerkanaal dus). Weet niet of dat de nieuwste modellen wel een breder tussenkanaal hebben.
Zelf rijd ik me altijd stuk op een Kieffer, model maakt niet uit.
Heb de indruk dat Kieffer nogal produktiewerk is en het echte vakmanschap daardoor wat in het geding komt.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:14

ik heb nu een kieffer Garmish op mijn paard maar die ligt helaas niet goed. Na een tijdje van alles geprobeerd te hebben blijkt dat de Kieffers gemaakt zijn voor smalle "bloederige" paardjes.
daardoor is de boom en vooral het stukje achter de boom richting de lepel snel te smal voor hollandse grote KWPN'ers

alleen heeft niet iedereen dat door :\ incl mijn, inmiddels EX-zadelmaker....

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:20

Silviabol schreef:
ik heb nu een kieffer Garmish op mijn paard maar die ligt helaas niet goed. Na een tijdje van alles geprobeerd te hebben blijkt dat de Kieffers gemaakt zijn voor smalle "bloederige" paardjes.
daardoor is de boom en vooral het stukje achter de boom richting de lepel snel te smal voor hollandse grote KWPN'ers

alleen heeft niet iedereen dat door :\ incl mijn, inmiddels EX-zadelmaker....

Wij hadden ze anders op 2 friezen liggen (en geen speciale friezen uitvoering van kieffer (die ook bestaan)), en nooit geen problemen mee gehad, altijd super zadels geweest (en dat zijn ze nog)..

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:22

aslo schreef:
Heb de indruk dat Kieffer nogal produktiewerk is en het echte vakmanschap daardoor wat in het geding komt.

Dat denk ik ook wel, maar je gelooft toch zelf ook niet dat andere zadels niet in de fabriek worden gemaakt? Als ze al die zadels met de hand zouden maken, zouden ze kapitalen kosten (en dat doen ze toch al :P ), en zouden er nooit genoeg zijn om uberhaupt alleen al nederland mee te bevooraden. Álle zadels komen tegenwoordig uit de fabriek, zéker de bekende merken.

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:23

Maargoed, voor elk paard en voor elke ruiter zijn andere zadels weer 'perfect'. Je kunt niet zeggen dat kieffer voor iedereen perfect is, want het ligt er maar net aan of je jou model kunt vinden....

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:26

Kieffers worden in 1 boommaat geleverd, das 31/32, dus gewoon een medium boom. Op verzoek kan deze (vanaf fabriek) wijder of smaller geleverd worden. Normaal gesproken zouden ze op smalle paardjes (die veelal boommaat 28/29 hebben) dus te wijd zijn. Voor de stevige, meer barokke typen zouden ze eigenlijk te smal zijn. De bomen kunnen middels een speciaal apparaat smaller/wijder gemaakt worden, maar dat schijnt nogal eens verkeerd uit te vallen wegens ontbreken kennis en speciale apparatuur.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:32

ik zweer bij mijn kieffer zadel kan er geen nadelen op bedenken! toen ik nog paarden voor een ander reed paste het eigenlijk op bijna elke paard netjes! nu op mijn eigen paardje licht het ook super. heeft een heerlijke zit en jha kan geen nadeel bedenken!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:32

lieke4quike schreef:
aslo schreef:

Dat denk ik ook wel, maar je gelooft toch zelf ook niet dat andere zadels niet in de fabriek worden gemaakt? Als ze al die zadels met de hand zouden maken, zouden ze kapitalen kosten (en dat doen ze toch al :P ), en zouden er nooit genoeg zijn om uberhaupt alleen al nederland mee te bevooraden. Álle zadels komen tegenwoordig uit de fabriek, zéker de bekende merken.

Eh, er worden zat zadels met de hand vervaardigd en ja idd zijn die veelal wat duurder, maar de kwaliteit is dan ook beter.
En zo goedkoop vind ik bepaalde modellen nou ook weer niet, in die prijsklasse zijn er dan echt wel betere te vinden vind ik persoonlijk. Denk dat je zelf je antwoord ook al geeft als je zegt: er zouden er dan nooit genoeg zijn om heel NL mee te bevoorraden ;) Heel veel ruitershops hebben Kieffers op voorraad en anders bestellen ze er 1 en hebben deze in notime binnen. Ik denk dat de snelheid waarmee Kieffer kan leveren ook tevens hun zwakheid is.

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:39

aslo schreef:
lieke4quike schreef:

Eh, er worden zat zadels met de hand vervaardigd en ja idd zijn die veelal wat duurder, maar de kwaliteit is dan ook beter.
[url]En zo goedkoop vind ik bepaalde modellen nou ook weer niet[/url], in die prijsklasse zijn er dan echt wel betere te vinden vind ik persoonlijk. Denk dat je zelf je antwoord ook al geeft als je zegt: [url]er zouden er dan nooit genoeg zijn om heel NL mee te bevoorraden[/url];) Heel veel ruitershops hebben Kieffers op voorraad en anders bestellen ze er 1 en hebben deze in notime binnen. Ik denk dat de snelheid waarmee Kieffer kan leveren ook tevens hun zwakheid is.

Dat ze niet goedkoop zijn, zeg ik in mijn vorige berichtje ookal, maar als je dan een super zadel hebt (en naar mijn mening, op dat paard, was het dat ook), daan geeft dat niks.
Een ding snap ik niet aan je bericht.... Dat 'er nooit genoeg zouden zijn in nederland', wat zou dat in jou ogen moeten zeggen dan? Ik zie het alleen maar als feit dat het nu eenmaal niet meer zo gaat als vroeger

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:52

lieke4quike schreef:
Een ding snap ik niet aan je bericht.... Dat 'er nooit genoeg zouden zijn in nederland', wat zou dat in jou ogen moeten zeggen dan? Ik zie het alleen maar als feit dat het nu eenmaal niet meer zo gaat als vroeger

Dat Kieffer mss er op uit is om aan die vraag te voldoen en daarbij de kwaliteit/diversiteit vwb boom- en zitmaten ondergeschikt maakt? Dat ze daarentegen wel flinke prijzen (kunnen) hanteren vanwege die vraag? Dat veel ruitershops omzet belangrijker vinden dan een goed passend zadel voor paard en ruiter? Doordat er zoveel verkocht worden, mensen automatisch denken dat het daarom zo'n goed zadel is? De veel gehoorde/te lezen uitspraak mbt Kieffer: oh past op bijna alle paarden terwijl dit toch echt niet zo is. Ik zie meer niet (goed) passende Kieffers (of dit nu voor het paard is of voor de ruiter) dan wel passende. Dat het 1 daardoor het ander mss weer in de hand werkt?