Boomloos, bij problemen spieren, rug, bekken en heup paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Boomloos, bij problemen spieren, rug, bekken en heup paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 07:53

Nou, even snel ;)

Mijn paard heeft problemen met zijn spieren, ruggewervels zitten enkele bol, scheve heupe links en bekken.
Waarom, nou hij is te hard gegroeid waardoor zijn spieren het niet konden verwerken en hij is wss een keer in de wei gevallen waardoor hij de andere dingen heeft opgelopen.

Uiteraard word hij hiervoor door een schiropractor en osteopaat behandeld ;)

Ik zal haar komende zaterdag bij de behandeling ook dezelfde vraag voorstellen, maar ik dacht mss heeft er een bokker wel ervaring met iest soortgelijks!

Ik heb dus een nieuw boomloos zadel gekocht voor 2 a 3 maanden geleden, momenteel rij ik niet meer tot hij beter is.
Het gaat om een Barefoot Missoula, met VPS, maar ik vraag me af of dit wel juist is omdat je bij boomloos toch meer ''op'' je paard zit en de druk toch anders word opgevangen?

Nu vraag ik me dus af of boomloos verder rijden straks wel goed is, of dat een goed passend boomzadel beter is?
Dat zal lastig worden aangezien hij giga aan het groeien is met zijn 4,5 jaar en al een flinke haflinger is, vandaar dat we dus ook boomloos zijn gegaan.

Momenteel doen we al een hele tijd alleen handoefeningen en longeren om alles los te maken en sterker te krijgen met de juiste bespiering in combi met oefeningen van de chiro en osteo.

Of is het juist goed, boomloos, wie o wie heeft iets soortgelijks meegemaakt?

Even voor de mod's, ik wist niet zeker of dit hier moest of bij harnachament aangezien het eigenlijk om een medisch advies kwa tuig gaat? Als het niet goed staat, excuus ervoor!
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 03-11-09 08:06, in het totaal 2 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 07:59

Misschien is het eerst fijn om je paard zijn spieren met oefeningen aan de hand (zie www.paardenbegrijpen.nl) en longeregn te laten ontwikkelen voor je er echt op gaat rijden.

Ik ben zelf niet per definitie voorstander van boomloos maar als je niet heel veel (en lang) rijd met veel lichtrijden etc en je hebt er goede pads onder etc denk ik dat het bij een brede Haf wel kan. Blijf zijn rug goed in de gaten houden of de ruggegraat goed vrij blijft.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:02

Oei lastig probleem he...hier precies hetzelfde, mollige ijslander, 5 jaar, nu aan het doorrijden, boomloos (sensationzadel).
Weet jij ook waar het probleem zit in de rug? Handbreedte achter het zadel? Mijn ijs zet haar rug vast nl op dr rug, ter hoogte van haar flanken.
Osteopaat heeft dit nagekeken en gelukkig zat het zadel perfect, flinke onderlages eronder ook. Het vastzetten kwam niet doordat ze belast wordt in haar geval, doet dat altijd.
Ik ben haar nu met de pessoalonge aan het trainen, zodat ze leert haar buikspieren te gebruiken en achterhand eronder te zetten..dat maakt haar stukken soepeler en naderhand doe ik oefeningen met haar, altijd na het rijden en trainen aan de hand..di eoefeningen heb ik van de osteopaat gekregen overigens.
Wel zegt iets in mij, zodra zij haar eigenlijke figuur heeft, ik er toch een boomzadeltje bij ga sparen..
Ik zou werkelijk geen idee hebben wat beter is, merk wel dat ze veel soepeler is onder een boomloos dan onder een boomzadel, ze ging korter lopen ermee.

Succes, zal dit topic ook in de gaten houden, voor ons ook handig :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 08:05

@Fransje, we zijn nu bezig met oefeningen aan de henad, om de spieren te kweken.
Dit doe ik al een hele tijd en het is ook de bedoeling dit nog een hele poos te doen totdat hij in orde is.

Maar waar ik tegenaan loop is dat als ik hem weer onder het zadel ga trainen ik het goed wil doen, en wellicht dat ik daarvoor dan weer een nieuw zadel moet kopen en dan kan ik daar beter nu al mee bezig zijn dan over 3 maanden want je weet zelf hoe dat het best een tijd kan duren voordat je wat hebt verkocht ;)

De problemen in de rug zitten voor de flanken, precies bij mijn ''kont'' :+ zeg maar hihi!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Boomloos, bij problemen spieren, rug, bekken en heup paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:54

Dit past beter op HAR omdat het over het zadel gaat. Daarom verplaats ik het van MD naar HAR.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 15:33

Niemand meer iets?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:51

Misschien kan een je zadelindruk laten maken met de boomloze zadel dan weet je in ieder geval hoe het ligt bij jou paard.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:56

Eigenlijk is boomloos rijden inderdaad veel belastender voor de rug, omdat de druk die van je zitbeenknobbels komt, zich niet zo goed verdeeld als met een gewoon boomzadel. Maar ja, ik heb geen idee hoe dat zit als een paard zulke problemen met zijn rug heeft... Misschien is een boomloos zadel juist wel weer fijn omdat het paard dan meestal meer bewegingsvrijheid heeft. Ikzelf zou toch het risico niet nemen en gewoon met een boomzadel rijden...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:46

Zoek ook eens wat op over de leeftijd waarop bij paarden de groeischijven in de ruggenwervels sluiten.

Verder heeft bij boomloos het voordeel van de grotere laterale bewegingsvrijheid het nadeel dat het gewicht over een mínder groot oppervlak = minder ribben = minder ruggenwervels verdeeld wordt.

Het beste voor een nog ontwikkelende rug met groeistoornissen is níet belasten.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:51

Ik zie nu in je profiel ook inderdaad dat je paarden nog erg jong zijn!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 07:47

Mijn haflinger is nu 4,5 jaar, we zijn juist voor boomloos gegaan omdat hij zo erg breed is dat er eigenlijk geen doorsnee passend westerzadel meer op past.
Ik wil graag custom maar daar moet ik mee wachten tot zeker 5,5 jaar omdat hij nog doorgroeit en het dus weggegooid geld is om er nu een custom op te leggen.

Mijn profiel is niet meer zo uo 2 date ;)

Maar ik dacht ik kan natuurlijk voor die 1/1,5 jaar een vzh zadel passend laten maken en steeds laten aanpassen als dat beter zou zijn?
Ik rij recreatief, wat bos en bak en net hoe het uitkomt, zo rijden we 3x per week en dan maar 1 x dus ik moet niet perse een westernzadel hebben aangezien we nog lang niet met een serieuze training bezig zijn en voor het bakwerk wat ik doe maakt het niet uit.
Wel zit een westerzadel beter hihi ;)

*EDIT* ik heb mijn profiel even aangepast na 3 jaar hihi!

Dit boomloos zadel is wel het nieuwtje op de markt, we hebben er een keer of 10 mee gereden voor hij de problemen had, en dat ging eigenlijk prima.

Ik ga dit zaterdag ook aan de osteopaat vragen, wat zij ervan vind.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:00

4,5 is nog jóng :)*

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 11:40

?Ja maar daar doel ik toch helemaal niet op?
In mijn profiel stond 2,5 jaar, en ik begrijp ook niet waar je op doelt Huertecilla?

Ik ben bekend met de groeischijven, en ja hij word idd gewoon recreatief gereden en de problemen komen niet daardoor maar doordat hij is gevallen in de wei, en ik wil nu gewoon advies over welk zadel erop te leggen tegen de tijd dat we weer gaan rijden!
Of dat deze winter nog is zal afhangen van hoe Wodan beter word of niet....dus ik begrijp de toegevoegde waarde niet van je post en heb het gevoel dat je in princiepe alles afkeurt wat met rijden te maken heeft tot de groeischijven gesloten zijn?

Verder doe ik hem nu ook niet rijden door zijn groeispurt, dus ik houd daar heus rekening mee!

Maar dat is niet waarin het hier om draait, en ik begrijp je wel en negeer het ook niet compleet ;)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:42

ik ga hier geen vriendjes maken.

ja een boomloos kan dan ook.
ik heb de mijne compleet los en recht gekregen met een boomloos.
DA en osteo zagen er geen problemen in MITS je geen zware ruiter bent......[sorry]

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 13:17

@Mariska, bedankt voor je antwoord!
Ja zelf zie ik ook daarin een probleem, bij een ''gezond paard' geloof ik direct dat dat allemaal kan maar zelf heb ik ook het idee dat doordat ik geen veertje ben ( maar ook geen zwaargewicht ) wellicht de drukverdeling op de zwakkere punten van de rug beter is met een goed passend boomzadel, al dan wel goed passend!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:21

Ik heb mijn Tinker met zwakke rugspieren dmv een juiste training met een boomloos zadel weer helemaal goed gekregen. Vorige week kwam de zadelmaker en heeft hij weer een boomzadel gekregen(voor erbij). Ik kreeg complimenten over zijn sterke maar ontspannen rugspieren! Het kan dus wel, maar het moet zeker gekoppeld zijn aan een goede training waarbij de rugspieren echt worden getraind.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:36

Loes'sCorner schreef:
?Ja maar daar doel ik toch helemaal niet op?
In mijn profiel stond 2,5 jaar, en ik begrijp ook niet waar je op doelt Huertecilla?

Dat 4,5 ook jong is.
Dat had ik al in de beginpost gelezen.
Daar zit je beter niet nog op, zelfs zónder andere problemen.

Dat veel ruiters uit eigenbelang 'vinden' dat het geen kwaad kan verandert niets.

Jij vraagt wat te doen.
Mijn antwoord is:
- wachten
- als de rug volgroeit en probleemloos is, erop met goed passend boomzadel

Helder toch?!