IJslander/ander gangenpaard vs Myler bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

haukieboy

IJslander/ander gangenpaard vs Myler bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 16:24

Ben benieuwd of er hier mensen zijn die hun ijslander [of ander gangenpaard] rijden met een myler bit en zo ja welke. Zit er zelf over te denken om over te stappen en twijfel tussen een myler en een ander type bit.

mexxje

Re: IJslander/ander gangenpaard vs Myler bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:34

Hoi Sijke, Ik heb aeringi ermee gereden.
Een level 1 kneveltrens met sleuven. Ik was er erg over te spreken, maar had hem te groot gekocht. maat 12,5 had ik, maar ze vallen groot. Nu ik Aeringi te koop heb heb ik het bit verkocht.

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:27

Je andere topic is gesloten. Maar die andere beide bitten die je bedoelt zijn nogal scherp en lijken dus totaal niet op de myler? De verschillen zijn zo groot dus ik snap niet dat je niet kan kiezen :D

Prydi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 06:49

Hoi Sijke, ik heb Hamingja met een Myler level 1 gereden en het beviel mij niet. Ik heb bij haar alles geprobeerd en ben bij K&K Ultra blijven hangen. Die gaat super! Succes en groetjes..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:58

ik heb ook een tijdje met een Myler gereden, de dubbelgebroken trens lever 1, toegestaan op wedstrijden. (gewoon op nrps pony btw).
Ik merkte eigenlijk niet heel erg veel verschil en ben weer overgestapt naar een normale.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:18

Die twee andere bitten in het andere topic hebben flinke scharen zo te zien, ik snap ook niet helemaal waarom je die met de mylers vergelijkt. Aan de andere kant is myler natuurlijk ook maar een merknaam met vele verschillende modellen bitten. Ik rijd mijn ruin (vierganger) met een myler MB04, da's een bustrens met een klein tongboogje. Ik heb dit bit gekozen omdat ik er onafhankelijk links en rechts mee kan inwerken (in tegenstelling tot een ongebroken mondstuk), het een tongboogje heeft, daar reageert hij goed op (ontdekte ik, toen ik met een ongebroken bit met boogje aan de slag ging), omdat het niet knijpt in de tong en de kaak (door dat rolletje in het midden) en doordat de boel door dat rolletje niet over de tong wordt getrokken maar rolt, en het bit ook stiller ligt dan een gewone dubbelgebroken trens. Het wiebelt minder. Wat ik ook heel prettig vind aan mijn myler is dat het bit niet zo dik en zwaar is.
Ik had eerst zo'n zelfde model van iemand geleend en toen ik dat de eerste keer gebruikte wist ik niet wat ik meemaakte. Paard hing veel minder (heeft nogal de neiging om zwaar op de hand te worden) en was meer ontspannen, dus toen heb ik zelf ook maar zo'n bit aangeschaft. Ik wil er nou nog een bij voor aan een ander hoofdstel. Welk model myler heb je op het oog?

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 17:48

Ik twijfel over de hoogte van de tongboog. Ik wil of de MB04 of de MB33. Die laatste lees ik goeie verhalen over op een amerikaans gangenpaarden forum. En dan het liefst in de full cheek uitvoering [kneveltrens] of met een hele kleine shank [de HBT shank]

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:49

ik ben overgestapt met mijn gangenpaarden op bitloos, dat heeft rust gegeven bij ze.
Wellicht is dat een optie, ik rijd met een sidepull

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:40

haukieboy schreef:
Ik twijfel over de hoogte van de tongboog. Ik wil of de MB04 of de MB33. Die laatste lees ik goeie verhalen over op een amerikaans gangenpaarden forum. En dan het liefst in de full cheek uitvoering [kneveltrens] of met een hele kleine shank [de HBT shank]

Ik heb juist een met een niet te grote tongboog gekozen, peerd heeft maar een klein mondje. Daarnaast is het geen type dat een al te groot en zwaar bit moet hebben. De tongvrijheid die hij heeft met de MB04 is ietsjes kleiner dan met zijn andere bit (ongebroken mondstuk met klein boogje erin) maar doordat het mondstuk wat beweeglijker is heeft hij wel genoeg ruimte voor zijn tong :)

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:22

Ik snap de 'hype' niet zo goed over een 'gangenpaardenbit'. Zoiets bestaat helemaal niet. Zelf rijd ik bitloos, ook op mijn gangenpaarden. In het verleden heb ik wel met Myler bitten gereden en dat beviel mij prima. Maar ook dan kies ik voor een bit wat past bij het individu en niet bij het ras. Elke paardenmond is anders, elk individu heeft ook nog eens zijn/haar eigen karakter en daarop zou ik mijn keuze baseren. Brenda Imus is een best mens maar vooral erg goed in marketing. Haar bitten en zadels zijn echt niet beter omdat ze zgn speciaal voor gangenpaarden zijn, integendeel. Bovendien zijn ze idd erg scherp.

Het is overigens al moeilijk genoeg de juiste keuze te maken in het assortiment Myler bitten!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:38

Tuurlijk, er zijn geen speciale bitten voor gangenpaarden. Toch begrijp ik de vraag van de TS wel, juist met een gangenpaard vind ik dat de balans nauw komt. En het bit kan je daarbij helpen, vind ik.