[WN] Wintervacht; zadel schuift

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Wintervacht; zadel schuift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 15:14

Mijn paardje is nogal erg rond gebouwd en nu met haar wintervacht erbij schuift mijn zadel erg gemakkelijk. Hebben jullie dit probleem ook? Wat kan ik hieraan doen?
(Ik heb momenteel een pad met een wollen onderzijde)

Zack

Re: Wintervacht; zadel schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:51

Wol staat bekend om het snel glijden van ;)
probeer een andere pad.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 16:54

Ja maar wat voor 1? Hiervoor had ik een vilten, net hetzelfde probleem en zo'n neoprene vind ik maar niets, dat is zo zweterig.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:57

ehm, sja ik heb een 'stoffen'
Schuift echt geen millimeter.
Ook heb je van de bubbeltjes neopreen heb ik geen ervaring mee maar schijnt ook super te zijn!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:59

Ik heb een tijdje gereden met bubbeltjes neopreen, en onder normale omstandigheden viel het zweten wel mee, te vergelijken met een bonten pad. Plus hij schoof een stuk minder. Ik was er wel erg tevreden over.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 18:00

Die bubbeltjes neopreen is dat dan zo'n HAF-pad?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:57

Ik heb ook een bubbeltjes neopreen pad gehad (Lamicell). Daar werden de winterharen gewoon met wortel en al door uit het paard getrokken. Vonden ze niet zo leuk.
Is een neopreen (airopreen) singel een oplossing misschien >??

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:05

Ben absoluut geen voorstander van Neopreen. Mijn paard (gevoelig huidje) lag er binnen mum van tijd mee open (ja, echt open wonden) wat een poedersuiker!
Schuiven hou je imo altijd wel. Door je zadel echt 'vast' te leggen , krijg je weer het probleem dat de haren worden afgeschuurd. Aangezien in voorgaande jaren door 'gewone' pads de vacht achter het zadel volledig was afgeschuurd ben ik overgegaan op een Mattes pad. Super voor in de winter! Nu breken de haren niet meer af, het absorbeert goed zweet/vocht en voor mij dus de meest ideale pad, vooral in de winter!

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:22

Antislipmatje (voor kleedjes of vloerkleed) bij kwantum kopen (of elders) op maat knippen en onder je pad doen???

Werkt bij mijn BM perfect zowel bij pads als blankets. Beide paarden hebben er totaal geen last of irritatie van.

Kan je mooi je huidige pads blijven gebruiken. ;-)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:08

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar het zou gewoon kunnen dat je zadel niet goed past... ZOU kunnen he.. ;)

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:50

Ik heb een vilten 5star pad - 100% vilt 2cm dik, met ruimte voor schoft en ruggenwervels, anatomische cut. Blijft supergoed liggen, kan zelfs iets minder hard aansingelen.
Voor rondbuikige paarden kan een singel met verbreding in het midden ook helpen.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:08

Ik hoef helemaal niet aan te singelen.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:14

Nou, moet je eens een stop maken en daarna een rollback, wedden dat je wil aansingelen :D

_debke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:15

dapperdier schreef:
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar het zou gewoon kunnen dat je zadel niet goed past... ZOU kunnen he.. ;)

ik zat er ook al aan te denken... :o

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:17

Niels schreef:
Nou, moet je eens een stop maken en daarna een rollback, wedden dat je wil aansingelen :D

_O-

Kan en mag hij toch niet bij onze bak :+

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:09

Wat minder intensief poetsen kan ook helpen. Begrijp me niet verkeerd, het is belangrijk alle zand en modder en strootjes weg te halen op de plaats waar het zadel ligt, maar als je iedere dag de natuurlijke vetlaag er af poets krijg je natuurlijk een heel mooi schoon peerd, maar die zijn ook zo glad als een spiegel...

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:02

Eens met dapperdier! Ik zou er voor de zekerheid iemand naar laten kijken (met verstand van het passen van westernzadels).
Als-ie namelijk niet helemaal goed zit, los je dat niet goed op met een ander pad.

Wat me te binnen schiet: misschien is de bespiering van je paardje wel veranderd over de tijd (door training/groei) ? Dat heeft dan uiteraard gevolgen voor het wel of niet passen van je zadel : )

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 13:21

Met een pad kan je inderdaad een zadel niet passend maken. Alleen kan de onderzijde van een pad er wel voor zorgen dat de boel niet gaat schuiven op een super ronde rug natuurlijk.
Of het zadel echt 100% perfect past ... ik denk het niet. Mijn paard heeft een echt jojo-gewicht. Volgens mij past bij de meeste paarden een zadel na een jaar al niet meer perfect, als ik zie hoe veel paarden er toch wel anders uit zien in de winter als in de zomer.
In ieder geval, het westernzadel gaat eruit!! Ik kan het niet meer tillen (rugklachten die niet volledig te verhelpen zijn) en ik heb de laatste tijd gemerkt dat ik zelf trouwens erg snel last van mijn rug krijg met het rijden met dit zadel. Komt omdat ik de laatste maanden zowiezo erg veel pijn heb in mijn rug en als ik nu even (10 à 15 minuutjes) heb gereden heb ik daar dagen later nog 'plezier' van.
Ik ga opzoek naar een licht van gewicht zadel met een vlakke ongedwongen zit. Ik dacht zelf aan een wintec (model zal ervan afhangen wat voor mijn paard het beste gaat) of misschien wel een boomloos. Ik rijd nu ook weer niet zo heel veel dus volgens mij mag dat geen probleem opleveren alleen ... dan zit je weer zo breed hé ...

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:46

als je wi rijden in de winter kan je ook zorgen dat hij niet zo dik in t haar komt,is hij ook sneller droog en dus minder kans op ziek worden, dit doe je door er een deken op te doen en het licht niet te vroeg uit te doen.
@niels,ik stop en roll back,kom ik er achter dat mijn voet nog tussen het paard en de singel kan,goede pasvorm

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 18:10

Mijn paard staat 24/7 buiten, met dekens ga ik echt niet beginnen. Zeker niet voor het aantal keer dat ik rijd, maar ook al rijd ik niet zo vaak, ik zou toch graag hebben dat mijn zadel netjes blijft liggen en niet begint te schuiven. ;)

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:19

Tja,je kan niet alls hebben he.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:07

Ik heb dit jaar een mega teddyberen vacht. Wilde eens proberen zonder scheren.....Maar mijn zadel ligt prima. Ik kon alleen vanwege de vacht niet op mijn gebruikelijke gaatje aansingelen, wat al niet strak was, dus moest wel 10cm losser. Ik heb dan ook nog steeds nergens last van. Nu heb ik wel gaten bijgeboord en ligt singel weer netter verdeeld onder het zadel. Ik heb een gewone neopreen singel ( nog wel ) en een pad met wollen onderkant.
Het is een vol model pony, maar niet veel te dik op het moment.