Ik hoorde van mijn zadelmaker dat wanneer je je beugels onder het zweetblad doet, dat de veiligheidssystemene van je beugelriem dan minder werken wanneer je in de beugels zou blijven hangen. Hij adviseerde mij dus om de beugelriemen er boven te houden. Nu wilde ik gister mijn zadel ff invetten (heb hem net een weekje) en zag ik al hele lichte slijtage (nouja, slijtage kan je het nog niet noemen) op het zadel.
Ik vind dat doodzonde dus wil ze er toch weer onder gaan doen. Iemand ervaring hoe het veiligheidssysteem dan nog werkt? Schiet de beugel nog steeds los?
Lynn_Nikita
Geplaatst: 01-11-09 10:05
vaak niet, maar daar heb je dan weer als oplossing veiligehids beugels voor
Huertecilla
Geplaatst: 01-11-09 10:15
Het ´veiligheid´systeem werkt op afschuiven naar achter. Het is de hoek van de kracht naar áchteren die de riem over de haak doet schuiven . Dat maakt mbt boven of onder het zweetblad niets uit. Het is wel heel valide om de vraag te stellen hoe veilig die voorziening is en of het geen lapmiddel is voor inherent onveilige beugels. Of je niet beter gewoon gelijk veilige beugels kan gebruiken... Bedenk daarbij dat de ´veiligheids´haken zelf ook problemen kunnen veroorzaken en veilige beugels niet.
Paulusjuh
Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-09 10:19
Ik ben er nog niet zo in thuis, kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt:
dat zijn beugels die dubbelklappen als je valt waardoor je er makkelijker uitglijd
de beste zijn de mountain horse of korfbeugels maar de ijzeren korfbeugels wel met gladde schoenen gebruiken anders blijf je alsnog hangen
RoosG
Geplaatst: 02-11-09 18:59
nee, dat zijn beweegbare beugels, die bewegen met je voet mee. Dus als jij je hak naar beneden doet, dan "helt" de beugel( het gedeelte waar je je voet hebt) een beetje mee. Als je het begrijpt, ik ben niet zo goed in uitleggen via typen.
je zweet blad is glad... onder je zweetblad zitten of alleen singelstoten en/of singelstoten en gespen van je singel. Als je beugelriemen blijven 'haken' dan heeft je veiligheidshaak absoluut geen werking... daarbij hebben we hier de haken altijd 'open' staan. hebben we aan het dressuurzadel op de bovenste zweetbladen lussen zitten opdat de zweetbladen niet kunnen schuiven... en is je been stiller houden ook een manier om overmatig slijtage te verkomen, en zijn er merken waar je alleen maar naar hoeft te kijken of je ziet al dat het zadel gebruikt is.
de 4 in 1 van sprenger zijn bedoelt als veiligheidsbeugels... doordat ze beweegbaar zijn kan je voet uit de beugel. en zo heb je meerdere veiligheidsbeugels... safestyle is ook een mooie beugel, en prettig in het gebruik.
Vjestagirl
Geplaatst: 03-11-09 00:35
Ik heb veiligheids beugels met elastieken. Doodsimpel systeem, en daardoor betrouwbaar. Geen ingewikkelde openklap mechanismes die kunnen gaan roesten of waar zand tussen kan komen waardoor het minder werkt, geen korven die er bij te hoge druk vanaf schieten en je alsnog met je voet door de beugel heen schiet. Gewoon simpel een elastiek om een klein haakje, wat er vanaf schiet als je valt.
Ik heb beweegbare beugels met mijn beugelriemen onder het zweetblad. Toen mijn 3jarige laatste besloot een andere tak van de sport te gaan beoefenen, lees rodeo, toen schoot mijn beugelriem juist iets te snel van zijn haakje af dus het kan dus wel. Alleen was het niet zo handig dat het gebeurde toen ik er nog opzat, maar de beugel bleef tijdens zijn bokken aan een paal haken en vloog er keurig af!