neusriem afdoen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

neusriem afdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 13:45

Ola bokkers,

heb een vraagje, ik rijd met een gecombineerde neusriem. Sperriempje is er al af, nutteloos in mijn ogen.

Maar heeft de neusriem eigenlijk wel enig doel? Hij zit bij mij zo los als maar kan, omdat het voor mijn bijrijdpaard júist belangrijk is om zijn kaken los te laten en uiteindelijk te gaan likken en kauwen (en dat lukt soms!).

Onding zit er dus eigenlijk meer voor de 'show'. Kan ik de neusriem gewoon uit het hoofdstel halen of is het niet verstandig?

Naast dressuurmatig rijden (heb nu les in methode van academische rijkunst) rijd ik echter ook vaak buiten in het bos of de hei, waarbij paard soms heftig kan zijn.

Graag jullie meningen en visies!

SBL

Re: neusriem afdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:37

Kan er gewoon af hoor. Het is alleen wel zo dat als je de sperriem eraf hebt, je het bit door de mond trekt. Dat moet je dan onder de kin door vastmaken met een kinriempje, zoals bij het westernrijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:51

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:55

SBL schreef:
Kan er gewoon af hoor. Het is alleen wel zo dat als je de sperriem eraf hebt, je het bit door de mond trekt. Dat moet je dan onder de kin door vastmaken met een kinriempje, zoals bij het westernrijden.

Pardon??

Dan trek je wel verrekte hard aan de teugels, lijkt me.
Ik heb zelf een hoofdstel met Engelse neusriem dus daar kan niet eens een sperriem aan.

Maar om op de vraag terug te komen;
je rijdt nu in feite met Engelse neusriem. Die doet pas wat als het paard zijn mond extreem ver open doet. Hij kan er dus rustig af.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:57

Pfoe ja idd,
ik rijd ook zonder neusriemen op alle paarden hier. Mennen doe ik alleen nog met, maar dat is omdat ik het nieuwe hoofdstel niet uit elkaar wil halen.

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:03

[/quote]

Pardon??

Ik heb zelf een hoofdstel met Engelse neusriem dus daar kan niet eens een sperriem aan.

je rijdt nu in feite met Engelse neusriem. Die doet pas wat als het paard zijn mond extreem ver open doet. Hij kan er dus rustig af.[/quote]

Haal je neusriem er maar vanaf en probeer het zelf maar. Die westernruiters rijden niet voor niets met een kinriem.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:08

Als jij het gevoel hebt dat hij niet nodig is dan haal je hem er toch af? Dan kun je het zelf ervaren of het prettig werkt of niet. Hij kan er altijd weer aan.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:58

SBL schreef:
Haal je neusriem er maar vanaf en probeer het zelf maar. Die westernruiters rijden niet voor niets met een kinriem.

Ik rijd zonder neusriem en heb er dus geen last van? Zal wel aan mij liggen dan :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:00

Het ligt er ook een beetje aan wat voor bit TS heeft natuurlijk. Als ze met een trensje met erg kleine ringen rijdt is het misschien een idee om met een westernstyle kinriempje te rijden, maar lijkt mij dat de praktijk zal leren of dat nodig is.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:05

Ik ben het wat dit betreft eens met hestejente.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:05

Ik snap niet, dat ik een bit door de mond zou trekken als ik geen engelse neusriem om zou hebben.
Hij loopt tenslotte onder de bakstukken door.

(ik krijg sowieso de kriebels als ik denk hoe hard je dan trekt...)

Sssj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:10

Je hoeft niet perse hard te trekken als het bit door de mond gaat. Als het paard zijn mond ver open doet schuift het er makkelijk doorheen(zelf ervaren, zonder hard te trekken). Maar als je paard niet zoveel kauwt kan het makkelijk zonder kinriem of neusriem.

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:15

beantsje schreef:
SBL schreef:

Pardon??

je rijdt nu in feite met Engelse neusriem. Die doet pas wat als het paard zijn mond extreem ver open doet. Hij kan er dus rustig af.

Een engelse neusriem maak je toch ook vast over het bit (dus neusriem laag op de neus)? Dan is een sperriem ook niet nodig inderdaad, de neusriem neemt dan die functie over.

Edit; sorry ik heb de engelse en de lage neusriem door elkaar gehaald. Bovenstaande kun je als ongeschreven beschouwen.
Laatst bijgewerkt door seabiscuitje op 31-10-09 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 23:18

Bedankt voor de adviezen!

Ik doe hem voorlopig toch nog maar even niet af...ben vandaag begonnen met een dubbelgebroken KK bitje en naar de hei gegaan.
Paard werd altijd op enkelgebroken gereden.

Feit is dat ik hem vandaag totaal niet onder controle had. Ik had niets meer te vertellen met dat KK bit. Neusriem was ook heel los, en misschien was het wat teveel van het goede?

Ik wil wel door met het KK bit, in principe zou ik paard gewoon op mijn zit moeten kunnen stoppen (is vandaag alleen niet gelukt ;-)).

En als ik dan in een later stadium zo ver ben dat ik paard in de bak én buiten de bak goed kan rijden op het KK bit dan gaat de neusriem er af!

Goed plan?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:20

seabiscuitje schreef:
Een engelse neusriem maak je toch ook vast over het bit (dus neusriem laag op de neus)? Dan is een sperriem ook niet nodig inderdaad, de neusriem neemt dan die functie over.

Fout. Een Hannoveraanse neusriem maak je over het bit vast. De Engelse wel degelijk er onder, de engelse zit ook veel hoger, ca 2 vingers onder het jukbeen.

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:21

Ik had mijn post al aangepast ;)

Maar wist niet dat de lage neusriem ookwel de hannoveraanse werd genoemd.

ET_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:27

Kan der volgens mij gewoon af hoor :) Ik heb ook wel tijdje zonder gereden en merkte geen verschil.. Ook in het bos niet, ookal wil ze dan heel erg graag heel erg hard :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:35

TS, kan zijn dat het paard nog moet wennen aan het dubbelgebroken bit, ligt toch een stuk onrustiger in de mond (meer gewiebel) En sommige paarden vinden dubbelgebroken nou eenmaal niks. Ik hoop voor je dat het paard eraan went :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:32

Als het wiebelen een probleem is, biedt een africhtingsneusriem (dus de lage/hannoveraanse) wat stabiliteit. Het bit ligt dan wat rustiger in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:37

Ja, ik werk met [***] ook zonder neusriem.... Simpelweg omdat de neusriem niet past :+ Maar ik heb hem ook niet nodig, dus waarom zou ik hem dan persé moeten gebruiken...

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:03

Ik rijd altijd met neusriem om, dan kan je paard ook gewoon prima slikken en kauwen hoor ;)

Volgens mij kan je die er gewoon afhalen, maar dan heb je misschien wel kans dat het bit niet op de plek blijft liggen,

iloveEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:15

k rydt ook soms zonder neusriem.
& k voel echt geen verschil, hoorr.
k rydt op mn kleine pony (Edd) met halster zelfs.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 12:38

Denk dat het inderdaad een kwestie van wennen is dat dubbelgebroken bitje. Was wel erg confronterend om te merken dat ik dus met dit bit echt niets te vertellen heb...heb hem meerdere malen de struiken in moeten sturen om weer tot rust te komen :o .

Maar in de bak lijkt het mij in ieder geval erg fijn.

Zo'n lage neusriem gaat onder het bit door toch? Kan hij dan zijn mond nog wel openen?

En als ik mijn 'hoge' neusriem wat strakker doe, dus 2 vingers ertussen, heb ik dan wat meer inbreng tijdens onze buitenritten?

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:01

Dressuur wedstrijden mag je trouwens niet zonder neusriem rijden, dat lijkt me logisch Maar ook niet zonder sperriem als je een gecombineerde neusriem hebt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:20

Als je zorgt dat er nog gewoon twee vingers tussen de neus en de neusriem passen kan je paard zijn mond nog gewoon open doen. Niet heel ver, maar wel een beetje. Een neusriem is onder andere bedoeld om te voorkomen dat het paard de mond te ver opent.