Stang als bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Stang als bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 19:53

Wie van jullie rijd er met een stang?
Voordelen/nadelen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:51

Zeg Jolien, dit lijkt me geen goed plan. In je andere topic is duidelijk geworden dat je erg weinig weet over de verschillende bitten, en over hoe ze werken. Prima hoor als je een ander bit voor je paard wil, maar wel binnen diervriendelijke grenzen. En het lijkt me zeer ondiervriendelijk als jij met een stang aan de slag gaat.

Jooliieen

Re: Stang als bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 08:53

@Hestejente, ik wil ook niet met een stang gaan rijden hoor, maar ben gewoon benieuwd wat andere mensen ervan vinden, en hoe het werkt enzo :)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:07

Dit ligt helemaal aan de situatie!

Over het algemeen zou ik er niet zomaar voor kiezen.

Gaat dit over je eigen situatie? Misschien kun je het iets beter omschrijven wat het probleem is, zo dat we wat breder kunnen na denken over een oplossing? Of ga je stang en trens starten?

edit: hier vind je info over de stang :) http://nl.wikipedia.org/wiki/Bit_(paard)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:34

Okee. Een stang heeft scharen. Door die scharen heeft de stang een hefboomwerking. Dat houdt in dat wanneer je de teugel aanneemt het bit kantelt in de mond, waardoor je druk uitoefent achter de oren. Daarom zit er aan een stangbit ook een kinketting: de kinketting zorgt ervoor dat de stang niet kan doorklappen in de mond.

Verder: gebruik de zoekfunctie eens. Er zijn al talloze topics over stangen/stang en trens.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:08

Bedoel je trouwens echt een stang (dus met scharen) of eigenlijk een ongebroken bit (met ringen)?

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 12:12

een ongebroken bit met ringen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:14

Als je hier ervaringen over wil kan je beter bij de westernruiters informeren waarom ze een stang ipv snaffle gebruiken. Zij hebben ook de meeste verschillende soorten stangen. ik denk dat in de klassieke/engelse rijtak zelden/nooit op stang alleen gereden wordt (tenzij je een pelham en pessoabit onder stang wil thuisbrengen)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:15

een ongebroken bit met vaste/losse ringen is nog steeds een trens ;)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:16

Dat is dan idd geen stang maar een ongebroken trens en die liggen vaak rustiger in de mond en werken juist zachter in dan een gebroken trens.
Vooral bij jonge paarden geeft een ongebroken trens een mooie stille aanleuning omdat de mondhoeken helpen bij de ondersteuning van het bit.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:18

Toen mijn jonge pony bezig was met zijn tanden te wisselen, kreeg hij een beetje een hangend rooster.
In die tijd heb ik met een ongebroken trens gereden.
Nu rij ik weer gewoon met een dubbel gebroken trens.
Kijk anders eens in de Wiki, daar staan verschillende bitten uitgelegd.
http://www.bokt.nl/wiki/Trens

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:24

Jooliieen schreef:

Waarom vraag je dan naar de werking van een stang :roll:

Voordelen zijn al genoemd. Ik zou nog willen toevoegen: een ongebroken trens kan de tong en kaak van het paard niet samenknijpen (notenkrakereffect) wat een gebroken trens wel kan.
Nadeel van een ongebroken trens is dat je er niet fijn onafhankelijk links en rechts mee kunt inwerken. Wanneer je een teugelhulp geeft geef je die op het hele bit, het is voor het paard wat lastiger om te begrijpen aan welke kant van het bit je een ophoudinkje geeft bijvoorbeeld. Wat natuurlijk helemaal geen belemmering hoeft te zijn als je overige hulpen in orde zijn ;)

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 12:50

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:53

dan weet je ook hoe deskundig ze daar zijn, ik heb nog nooit van een bus- en waterstang gehoord

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:54

Ik maakte ook gebruik van een ongebroken bitje, precies die als hier boven vermeld word, mijn paard liep daar beter op dan een dubbel gebroken, ze werd veel rustiger in de mond en pakte het bit ook niet meer vast.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:59

Laatst bijgewerkt door Finstar1991 op 30-10-09 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:05

Jooliieen schreef:
@hestejente, omdat ze het op http://www.ej.nl wel gewoon een stang noemen ;)
http://www.ej.nl/category.aspx?id=10000143

Daar ben ik nooit geweest en als ze er zo veel verstand van hun spullen hebben hoef ik er ook niet heen.
Pleit jou ook niet vrij, dat een ander iets een stang noemt betekent natuurlijk niet dat jij dat ook maar klakkeloos moet doen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:05

Ik men met een stang, [op de grootse ring dus zonder hefboomwerking]. Mijn pony loopt hier erg lekker op :j

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:12

nou ikke rijd doorgaans met een stang. (in mijn hengst)

ik deed dat eigenlijk nooit, tot ik een drietal jaren in engeland ben gaan werken (als ruiter in historische displays). daar werkten we met stangen, en dat beviel mij erg goed.

let wel, ik rijd met een stang, geen stang & trens.
ik rijd met twee teugels op 1 stang, een als bradoon reign, en een als curb reign.

ik gebruik hem dus eigenlijk als een ongebroken trens, maar kan hem kantelen om inwerking te krijgen van de schaar, poll pressure en als ik hem hard genoeg draai de kinketting.

Kinkettingen zijn niet strikt noodzakelijk, en kun je ook erg los zetten, waardoor ze minder snel en vaak inwerken. (wordt het paard nog een beetje gewaarschuwd voor een tiende seconde)
In spanje is het meer de gewoonte om de kinketting aansluitend te bevestigen, zodat die met het minste of geringste inwerkt. Dat kan prima, als je een heeeeel stille hand hebt en weet wat je doet. maar je rijd met waslijntjes.(heerlijk als dat goed gaat)

zoals met alle bitten is het juiste gebruik van je teugelhulp erg belangrijk. Als je het ding verkeerd gebruikt gaat het mis. Dit geld echter ook voor een trens. zagen met een stang doe je bijvoorbeeld lang zo snel niet als met een trens (hoe vaak zie je dat! )

In Nederland is er een hetze tegen dit soort bitten, tenzij je op hoog niveau rijd. Dat is erg vreemd, want hij heeft echt zijn plaats.
uiteindelijk zijn foutief ingezette slofteugels , neusriemen enz, net zo schadelijk.

een stang heeft als voordeel dat het paard je beter begrijpt. een stille hand is vereist, maar dat geld in mijn opinie voor elk bit (of hackamore). als je een teugelhulp geeft kan die vaak kleiner zijn (minder dan de schaar de daadwerkelijke kracht versterkt) en de reactie van het paard is anders.

een stang werkt meer in op de tong dan de lagen, en heeft geen notenkraker-effect (zoals een enkel gebroken trens) (zou je eens moeten voelen!) daarnaast zou je eens goed moeten kijken nar de hoek van de teugelhulp tov de mond van het paard als ie aand e teugel loopt, de neus is dan in principe verticaal, en de teugels trekken in een rechte lijn naar de elleboog. dat is niet helemaal een hoek van 90 graden maar wel close. dat betekend dus dat een enkel gebroken trens (zonder afdoende boog in het bit, waar er helaas te veel van zijn) in het verhemelte kan duwen zodra het paard aan de teugel gaat, niet bevorderlijk, echt gen beloning! bij een stang heb je dit probleem niet (zelfs als de port idioot groot is) omdat de hoek waarin het bit ligt anders is.

mijn paarden lopen ontspannender en mooier met een stang.

ik moet zeggen dat ik vaak met een hand rijd, en dat heeft misschien wel iets te maken met mijn voorkeur. (dus automatisch al minder dan de helft van de druk op de teugel)

overigens is de schaarwerking van de stang afhankelijk van de VERHOUDING tussen de afstand tussen het bit zelf en de bevestiging van het bakstuk enerzijds en de schaar anderzeids. bij die van mij is de schaar 2x zo lang, en dus verdubbelt hij de kracht op de mond, als die draait... nou ja, ongeveer dan... strikt genomen verdubbelt ie het draaimoment...niet per se de kracht...
een kracht krijg je dan ook op de bovenkant van zijn hoofd.

Grappig is dat de trens (zei het in erg onvriendelijke vorm) al erg oud is, en toch de laatste 1000 jaar de stang erg belangrijk is geweest. (in de middeleeuwen vrijwel uitsluitend stang). In de negentiende eeuw ziet men in cavalerieeenheden een S&T hoofdstel, waar men (volgens voorschrift) rijdt met de stang en de trensteugels los laat hangen. deze zijn bedoed om het paard mee te wateren, niet om mee te rijden.
Pas heel recent probeert men een juiste outline te rijden dmv een trens, hiervoor (ca 100 jaar geleden en langer) werd dat vaak gedaan dmv een stang.

Het is gewoon veel makkelijker. Niet zo zeer om hem in de krul te trekken (wat dat zal die niet [echt] accepteren met een stang) maar juist om hem met het been naar het bit te rijden. het paard word juist gestimuleerd om zijn hoofd te buigen bij de juiste houding van de rug.

maw, ik doe eigenlijk niks met mijn handen om mijn paard aan de teugel te krijgen, ik zou oprecht niet weten hoe (vroeger in de manegeles natuurlijk vaak geprobeerd, maar nooit echt met succes) ik heb gewoon een soepel contact met beide teugels, gebruik hoofdzakelijk zit en beenhulpen voor stelling, buiging en schakelen e.d.,geef flink been en knijp misschien een keertje in de teugels [en pak dan misschien heeeeel lichtjes de zware teugel op (net geen waslijntje meer)] en dan is die gewoon aan de teugel, no sweat.
met een trens gaat dat niet zo gemakkelijk. dan krijg ik z'n kop prima in de krul, door flink te plukken, maar zijn achterbenen doen alles wat god verboden heeft, zijn rug is nog weggedrukt, etc. = niet correct aan de teugel.

ik ben dus een grote fan van een stang. in de juiste context, gebruikt door de juiste hand, op de juiste manier, voor het juiste paard, juist afgesteld hoofdstel, etc.

het optomen van een paard is lastig en de meeste mensen gebruiken een trens omdat iedereen dat doet, dat is nooit de juiste reden. helaas weet bijna niemand meer hoe je en paard het beste optoomd, en wordt er erg onzorgvuldig me omgegaan. de keus is min of meer eindeloos, en ook binnen een type zijn er verschillende schrpheden, maten en andere factoren te overwegen. lees eerst wat, vraag raad, zorg dat alles goed past en RIJD AL NAAR GELANG WAT JE IN ZIJN BEK DOUWT.

stangen zijn nog niet zo erg als een dutch gag of een pelham, maar moet je toch met respect behandelen.

de spullen zijn niet de dierenbeul, de gebruiker eventueel wel.

just my opinion.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:29

hestejente schreef:
Jooliieen schreef:

Waarom vraag je dan naar de werking van een stang :roll:

TS is niet de enige die stang en ongebroken door elkaar haalt....

Als je wilt weten welk bit het meest geschikt is voor jou en je paard, vraag je instructeur...
een ongebroken trens is ansich een zeer vriendelijk bit... maar dat hangt ook weer af van de ruiterhand..

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:39

Jooliieen schreef:

dan is het geen echte stang, dan heet het een ongebroken trens ;)
vriendin van mij heeft er een voor springen, echt alleen voor springen, voordeel, je kan hem beter houden, nadeel, niet doen bij dressuur, want dan gaat die pony hangen enalles en sterk ndoen.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:10

Ik rij sindskort dressuur met een ongebroken trensje, en mijn paard loopt er super op. Alle hulpen komen zuiver door, en heb geen protest meer op mijn bit.

Maar laten we voorop stellen dat je bitten en de ervaringen daarover nooit kan vergelijken. Elk paard is anders en elk paard zal anders reageren op een bit. En dan hebben we het nog geeneens gehad over de ruiter die de teugels in de hand heeft. Elk bit is zo scherp als dat je hem zelf maak.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:57

Ik heb meerdere bitten, van enkel gebroken naar dubbelgebroken tot ongebroken bustrens en ongebroken happy mouth pelham..
Ieder paard is even aftasten wat prettig werkt.

De ene fries rij ik op dubbelgebroken bustrens. Hier doet hij het heel prettig op.

De hengst rij ik met de pelham. Maar dan met dubbele teugel zoals met s&t waarbij de stangteugel altijd doorhangt. Hij staat prettig aan de hulpen en is zeer gevoelig in de mond. Maar hij gooit zijn tong niet meer over het bit en klappert er niet mee zoals met enkel of dubbelgebroken bitten.
De keus voor pelham was voor een extra zekerheid op buitenrit. Maar ook in de bak bevalt dit bit ons beiden uitstekend.

Daarnaast kan ik ze op zit en beenhulpen ook netjes aan een halster de bak doorsturen. Dus keus is niet vanwege een harde mond of net reageren op de hulpen.

En een bit is zo scherp als de ruiter hem maakt zoals al vaker gezegt..

Daarnaast kan ik ze ook gewoon met een halstertje de bak rondsturen.

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:05

Afbeelding
das een stang
en een "beste" ook.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:47

Dat is een gewone liverpool om te mennen met een geribbelde en gladde kant.
De hefboom kan op verschillende manieren inwerken. Hoe verder naar onder hoe scherper het bit is. Daarnaast is er ook nog een kinketting..
Een erg zwaar bit vind ik persoonlijk om mee te rijden (ook niet echt geschikt) Dan rij ik tegenwoordig liever met de pelham. Die is een heel stuk lichter met de zelfde werking.

Edit ik zie niet dat ik in mijn vorige post vergeten ben de laatste zin te verwijderen.. :o