Welk bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 13:08

Heeey,
Ik heb een paard met een heel fijn mondje, bijna te fijn.
Welk bit is daar het meest voor geschrikt?
En met welk bit rijden jullie, en gaat dat goed?

En ik heb nog een paard die niet echt veel uit doet op het bit, dus die moeilijk aan de teugel loopt, terwijl met bijzetteugels loopt hij zo aan de teugel. Dus welk bit is daar het beste voor?
Laatst bijgewerkt door Jooliieen op 29-10-09 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Marrit13

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:31

probeer eens een snaffle (western), dat zijn vaak mooie dunne bitjes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:42

Wat ik nu ga opschrijven is precies hetzelfde als ik in aaaaaalle andere "welk bit past het beste bij mijn paard"- topics opschrijf :+ :
Welk bit je gebruikt maakt eigenlijk niet zo veel uit. Wat wel belangrijk is, is dat je goed les krijgt. In dit specifieke geval zou ik willen toevoegen: aan de teugel lopen is GEEN doel, het is het resultaat van goed rijden ;) Jouw paard loopt met de bijzet niet aan de teugel, hij loopt in een krulletje. Daarnaast kunnen wij onmogelijk zeggen wat voor bit we je zouden aanraden als we niet eens weten wat voor bit je nu gebruikt. Verder reageert ieder paard anders op verschillende bitten. Je hebt er geen hol aan om te weten dat ik mijn paard op een mylerbitje of een kimblewick rijd en hem longeer met een dubbelgebroken bustrens, en waarom, omdat het jouw paard niet is. Jij moet op zoek naar wat voor jouw paard het beste bit is. Omdat niemand kan weten hoe hij precies op de verschillende bitten zou reageren.

Heel veel succes.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 14:44

Dankjee!
Maar dan moet ik verschillende bitten gaan kopen, om te kijken welk bit het beste is, en dat vind ik beetje zonde van mijn geld.

Animo_Italia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:44

D trens van HS, model dynamic ultra. Ligt stil in de mond en heeft een zachte inwerking.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 14:46

@animo, waar zijn ze te koop? en hoe duur?

Animo_Italia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:47

in iedere goede ruitersportzaak. Nieuwprijs 129 euro, op marktplaats vindt je ze ook voor een leuker prijsje...mist de maat overeenkomt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:47

Jooliieen schreef:
Dankjee!
Maar dan moet ik verschillende bitten gaan kopen, om te kijken welk bit het beste is, en dat vind ik beetje zonde van mijn geld.

Je kan er toch ook een paar lenen? En daarnaast weten we nu nog steeds niet waar je nu mee rijdt :+ Dus kunnen we nog steeds niks zinnigs zeggen. Wat is het probleem precies met je paard, wat gaat er niet goed? Afgezien van dat hij niet "aan de teugel" loopt?

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 14:48

NOg een vraag:
waarvoor dient eigenlijk het rubber, dat heb je namelijk om sommige bitten heen.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 14:49

@hestejente, hij steigerd veel.
Dat komt natuurlijk niet door het bit, maar misschien heeft het bit er wel een klein beetje invloed op.
Verder is hij medisch helemaal goed.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:50

Er zijn tandartsen / winkels waar je bitjes mag uitproberen. Over het algemeen betaal je 10% van de nieuwprijs wanneer je een bitje hebt geprobeerd en je brengt hem terug.
Paul Versluis uit Noordwolden (fr) is één van zulk soort mensen. Hij heeft een grote collectie bitjes in zijn bus liggen. Hij beoordeeld eerst de mond van je paard en adviseert daarna een bit. Deze kun je proberen en bevalt hij na 3 weken niet, kun je een andere proberen!!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:50

dubbelgebroken bustrensje of watertrensje en dan gewoon gaan rijden, nagevelijheid en aan teugel lopen moet je verdienen en niet als doel zien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:51

Jolien, geef nou es antwoord op mijn vraag, als je wil. WAT VOOR BIT GEBRUIK JE NU?????

Dat hij steigert lijkt me inderdaad niet aan je bit liggen. Wat voer je, van wie heb je les, wat is de voorgeschiedenis van het paard, wat heb je er aan hulpteugelrotzooi aan hangen, hoe lang heb je dat paard nu... dat zijn de dingen waar je aan gaat denken wanneer een paard steigert.

Edit: mijn paard werd toen ik hem kocht ook klinisch goedgekeurd. Wat niet wegnam dat zijn zadel ernstig nagekeken en opnieuw opgevuld moest worden, hij muurvast zat aan de ene kant van zijn rug en een fikse onderhals had. Een paard netjes rijden doe je niet zomaar, en is al helemaal niet op te lossen met even een ander bit erin.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 14:53

Ik rij nu met een bustrens.
Hij krijgt elke avond half schep sportbrok van subli en structuurmuesli van subli.
Ik krijg elke week priveles.
ik heb hem nu ruim 1 jaar.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 14:54

mijn bustrens is niet dubbelgebroken, wat is hier eigenlijk het voordeel van?

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 14:56

En hoe bepaal je de lengte van het bit t.o.v. de mond van je paard?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:57

Waarom probeer je niet bitloos?
Dan ben je van alle gedoe af...

Als ik heel eerlijk ben krijg ik nu niet heel erg het idee dat je weet hoe veel bitten werken/ wat 'hoort'.
Als bitloos geen optie voor je is, haal er dan ieg iemand bij die er veel van weet...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:58

Jooliieen schreef:
mijn bustrens is niet dubbelgebroken, wat is hier eigenlijk het voordeel van?

Dat het stiller ligt, sommige paarden vinden het gewiebel van een dubbelgebroken trens veel te onrustig in hun mond.

Houd dit bit gewoon, is niks mis mee. Misschien dat je eens een wat lichter bitje kunt gebruiken (lichter qua gewicht), of een ongebroken trens, maar neem gewoon goed les, leer rijden, met je bit is verder niks mis.

Heb je een foto van je paard met bit? Vanwege die lengte ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:59

Je hebt bij een dubbelgebroken bit ook niet zo een last van het 'notenkrakerseffect' wat een enkelgebroken bit kan hebben...

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 15:00

@Turdus Daarom haal ik jullie erbij :)

@hestejente, zie mijn profiel, de laatste 2 foto`s zijn het paard waar het omgaat.

Nog 1 vraag: Bij een dubbelgebroken bit heb je een plat stukje ertussen en een bol stukje ertussen , wat is daar het verschil van?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:02

Jooliieen schreef:
Nog 1 vraag: Bij een dubbelgebroken bit heb je een plat stukje ertussen en een bol stukje ertussen , wat is daar het verschil van?

Je hebt platte stukjes die plat op de tong liggen, en die die met de scherpe kant (het randje) op de tong liggen. Zo'n tussenstukje dat plat op de tong ligt verdeelt de druk meer over de tong dan een ovaal tussenstukje (olijf) of een rond tussenstukje (kogel). Een tussenstukje dat met de scherpe kant op de tong ligt verdeelt de druk het minst. Je kunt daar dan wel weer heel kort, licht en toch duidelijk mee inwerken.

Edit: die foto's had ik al gezien, ik dacht alleen dat je net zei dat je een bustrens hebt en op die foto's zie ik een watertrens. Dus is dat het bit waar je nu mee rijdt?

Maar goed, of je nou met een bus- of een watertrens rijdt: niks aan veranderen. Echt niet. Maar gewoon leren rijden. Met zijn voer lijkt weinig mis te zijn, als hem niks mankeert en zijn zadel goed past en hij ook geen trauma's heeft lijkt me de enige factor waardoor hij steigert en niet aan de teugel wil :roll: : JIJ.
Laatst bijgewerkt door Koper op 29-10-09 15:45, in het totaal 3 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:03

Jooliieen, dat snap ik wel, info inwinnen is altijd goed :), maar wij kunnen vanaf hier moeilijk zulke dingen beoordelen, wij zien niet direct hoe het eruit ziet...
Ook van een foto zie je minder dan als je in de mond kan kijken, bakstukken kan opschuiven, enz.

Maar ik ben sowieso niet zo een fan van bitten, zoals je al las... :)

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:05

Mijn paard heeft ook weinig ruimte in haar mond,
ik he gekozen voor een myler,die zijn niet dik en hebben een zachte inwerking.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 15:05

@Turdusmerula, maar jij hebt ook een haflinger zie ik op je profiel :) Dat is ook wel heel iets anders als een sportpaard ;)
Maar wat raden jullie aan? een watertrens dubbelgebroken met plat stukje of bol stukje?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:06

Nou ga ik toch even de discussie met je aan, want ik zie daar geen verschil in hoor, in principe...

Wat is volgens jou het grote verschil?