Banaansingel / anatomische singel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Prince

Banaansingel / anatomische singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 12:04

Mijn pony is vrij rond en heeft bijna geen schoft. Ze is pas drie dus ik denk dat dit nog wel wat gaat veranderen de komende maanden.
Maar het probleem waar ik nu tegen aan loop is dat haar (wintec pro dressuur) zadel tijdens het longeren/rijden naar voren schuift.
Dit komt waarschijnlijk doordat haar singelplek meer naar voren ligt dan dat de singelstoten zitten, waardoor de singel het zadel naar voren "trekt".

Een banaansingel / anatomische singel schijnt dit probleem (in ieder geval deels) weg te kunnen nemen. Nu heb ik verschillende singels gevonden (leer / zonder elastiek) die me wel aanspreken (wel alledrie behoorlijk aan de prijs ;( , maar als dan mijn zadel weer goed blijft liggen).

Graag zou ik willen weten of Bokkers ervaring hebben met deze singels, hoe de leerkwaliteit is en hoe ze bevallen (werken ze idd tegen naar voren schuiven).

Het gaat om de volgende drie singels:

Kieffer

Afbeelding

Passier

Afbeelding

Wow

Afbeelding

Ik heb nu een Thorowgood anatomische dressuursingel, maar die heeft gewoon een recht model (alleen inhammen bij de benen) en elastiek. Dit laatste is erg makkelijk met aansingelen, maar schijnt juist weer de mogelijkheid te geven tot schuiven van het zadel ( :? ).
Ik heb al een staartriem geprobeerd, daarmee blijft het zadel goed liggen, maar mijn pony vindt dit niet zo geslaagd (uit zich in bokken in galop en hoofd tijdens het longeren niet meer willen laten zakken).

pmarena

Re: Banaansingel / anatomische singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:14

Banaansingels werken vaak prima voor dit probleem , of geven op zijn minst een verbetering.

Ik zou zelf gaan voor de smalste singel , zeker op een pony , anders is het alsnog zoveel materiaal onder dat buikje , dat toch ergens moet liggen en dan alsnog erg tegen de ellebogen kruipt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:21

Even een stukje natuurkunde.

1. De kracht van gesp naar gesp loopt via een recht lijn, ongeacht de vorm van de singel.

2. Alleen een hard/stevig oppervlak verdeelt kracht.

Een singel is per definitie buigsaam en daar door wordt de breedte van de krachtlijn smaller naarmate de vorm van de singel meerafwijkt van een rechte lijn.
Trek maar eens een rechte lijn door de getoonde voorbeelden en kijk hoe breed je die kan tekenen: dat is het énige werkzame stuk.

Een zigzag-singel is wat de krachtverdeling betreft hetzelfde als een smalle spanband.
Het vervelende is dat bij een smalle band je zíet dat het een smalle band is en de ´anatomische´ kronkel een indruk van vriendelijkheid wekt.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:24

Een zadelmaker laten komen?
Mijn fjord is ook erg rond, maar heb het probleem niet.
Ik kies overigens voor de breedste voor meer druk verdeling.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:30

pmarena schreef:
Ik zou zelf gaan voor de smalste singel .....

Correct geredeneert uitgaande van zadellocatie t.o.v. singelplek als gegeven.

Vanuit een nul-situatie is het belangrijk om te kijken hoe de singelophanging van een correct op de juiste plaats liggend zadel ligt t.o.v. de singelplek van het paard.
Bij muildieren bijvoorbeeld kan dat een dráma zijn en vaak zijn twee singels (de ene achter de elleboob en de andere aan de achterzijde op de ribbenkast) nodig.
Bij sommige ponies kan dit hetzelfde zijn wanneer de ribbenkast geen goede singelplek heeft áchter de elebogen.
Wonderlijke singelvormen veranderen niets aan de krachtlijn. Dat heb je helemaal goed PMarena.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:09

Hoi TS, ik heb op advies van mijn zadelpasser een banaansingel aan mijn zadel (op rond paard, de natuurlijke singelplek ligt verder naar voren dan de singelstoten waardoor de singel die ik eerst had het zadel naar voren trok) Met de banaan is dit nu verholpen. Het is er niet een van de drie die jij laat zien, ik zou eigenlijk niet weten welk merk mijn singel is, ik heb 'm overgenomen van een bokker. Het is een leren singel, met aan allebei de kanten elastiek. Hij ziet er ook wat anders uit dan die van jou, niet met een kronkel erin, meer als een boogje.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:45

Ter illustratie... Het punt van de 'kronkel' is dat alleen op het stukje tussen de rode lijnen trekkracht komt de staan, omdat die zich in een rechte lijn uitstrekt en niet 'meebuigt' met de vorm van de singel. Bij deze singel komt die treklijn daardoor maar minimaal naar voren, en maakt de bandbreedte daar smaller. :)

Afbeelding

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 19:16

hestejente schreef:
Hoi TS, ik heb op advies van mijn zadelpasser een banaansingel aan mijn zadel (op rond paard, de natuurlijke singelplek ligt verder naar voren dan de singelstoten waardoor de singel die ik eerst had het zadel naar voren trok) Met de banaan is dit nu verholpen. Het is er niet een van de drie die jij laat zien, ik zou eigenlijk niet weten welk merk mijn singel is, ik heb 'm overgenomen van een bokker. Het is een leren singel, met aan allebei de kanten elastiek. Hij ziet er ook wat anders uit dan die van jou, niet met een kronkel erin, meer als een boogje.

Hai, heb je misschien een foto ervan ?
En dus toch met elastiek (vind ik zelf wel makkelijker dan zonder elastiek, heb ook het idee dat het
lekkerder zit bij het paard - rekt wat mee).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:19

Pfoeh, van de mijne heb ik zo geen foto, wel was er laatst een ander topic over banaansingels en daar stond een foto in van een singel van hetzelfde model. Momentje, ik zoek 'm even voor je op.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 19:21

hestejente schreef:
Pfoeh, van de mijne heb ik zo geen foto, wel was er laatst een ander topic over banaansingels en daar stond een foto in van een singel van hetzelfde model. Momentje, ik zoek 'm even voor je op.

Okay, heb wel bij Nickyskeet de volgende banaansingel gezien, zonder boogje met aan beide kanten elastiek:

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:23

Die lijkt er al meer op. Het topic dat ik bedoelde kan ik zo gauw niet meer vinden, wel heb ik een ander topic gevonden waar een singel in staat met het model dat ik bedoel. Alleen is de mijne dan van leer, en met elastiek.
[EA-TK-AP] HH, Westip en banaansingel en veel meer!

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:54

^Dat is toevallig mijn topic, maar de singel is al verkocht.
Ik heb zelf zo'n thorowgood singel als jouw op mijn brede haf, en heb geen last van schuiven. Misschien moet je de zadelmaker eens langs laten komen? :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:05

Oh, wat toevallig :) Het ging ook niet persé om jouw singel, het ging om een voorbeeld van het model ;)

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 20:20

Dapnik schreef:
Ik heb zelf zo'n thorowgood singel als jouw op mijn brede haf, en heb geen last van schuiven. Misschien moet je de zadelmaker eens langs laten komen? :)

Hangt met name van de bouw van je pony af, niet alleen of hij rond is :D . Bij ons op stal staat ook een merens (rond en bol) met hetzelfde zadel en die schuift niet. Maar dat komt omdat als het zadel bij hem op de juiste plek ligt tov de schouders, de singelstoten gewoon uitkomen op de plek waar de singel ook ligt (vlak na zijn voorbenen).
Maar als het met een banaansingel ook niet gaat lukken , laat ik de zadelmaker komen :j . Alhoewel het zadel, los van het naar voren schuiven door haar buikje, erg netjes ligt.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:40

Ik heb er nog wel 1 liggen.. 70 cm uit mn hoofd!

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:09

Prince schreef:
Dapnik schreef:

Hangt met name van de bouw van je pony af, niet alleen of hij rond is :D . Bij ons op stal staat ook een merens (rond en bol) met hetzelfde zadel en die schuift niet. Maar dat komt omdat als het zadel bij hem op de juiste plek ligt tov de schouders, de singelstoten gewoon uitkomen op de plek waar de singel ook ligt (vlak na zijn voorbenen).
Maar als het met een banaansingel ook niet gaat lukken , laat ik de zadelmaker komen :j . Alhoewel het zadel, los van het naar voren schuiven door haar buikje, erg netjes ligt.

Sorry, had erbij moeten zetten dat de singel plek van mijn merrie verder naar voren ligt dan waar mijn singelstoten hangen, maar toch blijft het zadel goed liggen met deze singel. :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:15

Ik heb ook zo'n singel te koop.1x mee gereden(met een handdoek er rond en de kaartjes er nog aan)maar het hielp bij mij nix.
Dus als je er nog 1 zoekt,zwart 70 cm en merl loesdau....

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:47

ik heb het zelfde probleem paard zonder duidelijke schoft en ruime ronde schouder partij en rug.
Het zadel ligt goed is op dr rug aangepast maar de singel plek ligt voor een normale singel te ver naar voren.
Ik ga nu dus een banaan singel proberen en hoop dat het naar voren trekken voorbij is. Dit was ook de tip van de zadelmaker!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:03

Een anatomische singel werkt ook prima!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:43

gewoon een anatomische werkte bij mij niet omdat die nog gewoon recht is puur met een uitsnijding zo te zeggen voor de buik/ benen etc

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:00

Ik heb een vzh singel met een zelfde model en dat helpt echt heel goed. Hiervoor had ik ook een thorowgood singel en daarbij schoof mijn zadel naar voren. Ik zou het zeker proberen als ik jou was. Mijn singel is van Eric Thomas (ekia) en blijft redelijk netjes. Aan leer heb je natuurlijk wel meer onderhoud dan aan kunststof. Je hebt wel kunststof dressuursingels in dit model, maar in vzh heb ik ze nog niet gezien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:33

Kunststof vind ik juist een heel gedoe, ik heb een neopreen singel gehad. Voor je alle haren eruit had :roll: En dan moest het ding mee naar huis, in de wasmachine, en weer terug naar stal. Nu met de leren singel is het iedere week even nat doekje, spray spray, nog es spray spray (hele handige leeronderhoudssprays heb je) en klaar :)

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 16:40

Nou de Kieffer is het in elk geval niet ! En de Passier is vergelijkbaar dus die gaat het ook niet worden.
De singel is ook te stevig: hij sluit helemaal niet mooi aan onder haar buik, het voorste stuk steekt af van haar huid.

Dus wat het nou moet worden ?