dressuurzadel tegen stoelzit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mustangbokt

dressuurzadel tegen stoelzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 10:32

Ik heb gedurende twee jaar met een france premiere dressuurzadel gereden. het had een vrij vlakke zit en weinig uitgesproken kniewrongen, waardoor mijn stoelzit eigenlijk bijzonder goed tot uiting kwam... nu zou ik mij graag een dressuurzadel willen aanschaffen dat die stoelzit zou kunnen corrigeren:
- met wat dikkere kniewrongen (maar niet te dik, anders zijn mijn knieen vol blauwe plekken)
- een meer ingesloten, diepere zit, maar dat ook echt goed en zacht zit
- geen te hoge voorboom, anders stoot ik er tegen en dat is pijnlijk...

heeft iemand tips? richtprijs: tot 1000 euro, het mag 2dehands of nieuw zijn.

ik wou ook weten wat de voor-en nadelen zijn van een vlakke/diepe zit enerzijds, en van dikkere wrongen anderzijds? of is het gewoon een kwestie van smaak en je er goed in voelen?

alvast bedankt!!!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:35

een diepe zit zorgt goed voor je houding, je wordt in de goede houding gedrukt zegmaar.

zelf heb ik een anky dressuur soft touch. heerlijk zadeltje, niet zo'n hele diepe zit, maar als je eenmaal goed zit, heb je wel een nette houding.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:53

Is het geen optie om een paar zitlessen te nemen alvorens je een (duur) nieuw zadel gaat kopen? Wie weet is jouw stoelzit wel volledig aan jezelf te wijten en is het met enkele lessen te verhelpen?
Persoonlijk houd ik helemaal niet van zadels met diepe zit. Je wordt zo vast gezet dat je niet anders kan gaan zitten en meestal is dit ook nefast voor het doorgeven van je hulpen!

SkyMarian

Re: dressuurzadel tegen stoelzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:12

Stoelzit zou ik idd persoon corrigeren vanuit een juiste houding. Als je goed zit kom je niet tot nauwelijks in de buurt van de wrongen. Afhankelijk van je figuur kan een diepe zit je goed ondersteunen of je juist vreselijk in de weg zitten.

Qua zadel moet je vooral op de beugel ophanging letten dat deze je been niet naar voren legt. Maar er voor zorgt dat je de ideale lijn schouder, heup, hak kan bewerkstelligen :)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:17

Ik heb een kentaur Elektra. Heerlijk zacht zadel met flinke wrongen en een diepe zit. Ik zit hier lekker in en wordt ook een beetje in een goede houding gedwongen.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:22

Zoals me hier boven al zegt, werk eerst eens aan je houding.
Ik ben ook geen fan van een diepe zit in theorie, en in de praktijk kan ík er niet mee rijden.
Moet ieder voor zch weten maar als je een speciaal zadel nodig hebt om normaal op je paard te kunnen zitten dan lijkt goede zitles mij een betere investering dan een zadel... :)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:25

Zelf had ik dit vroeger ook, heb toen div dressuurzadels geprobeerd en voor de Ainsley gekozen indertijd. Hij is niet al te recht naar beneden anders ga je met de knie over de wrong, beugelriemen niet te ver naar achteren en een diepere zit. Ligt natuurlijk ook aan je paard of hij je lekker laat zitten. Tegenwoordig heb je wel zadels met een nog zachtere zit.
Maar hij zit lekker en je wordt een beetje in een goede houding gezet, maar ook weer niet teveel.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:27

Sorry, hierboven account van mijn dochter, zij heeft trouwens een leren thorowgood vzh, is dressur gericht, maar heeft in vergelijking met mijn Ainsley een superzachte zit.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:30

Ik denk dat je gewoon wat zadels moet proberen.

Je zit kan wel degelijk worden beinvloed door het zadel - dus ook negatief.

Echter hoeft dit niet het geval te zijn en ligt het gewoon aan je eigen inbreng van je houding.

Door verschillende zadels te proberen kun je kijken óf het aan het zadel ligt en zo niet welk zadel je helpt bij de juiste houding. Hoeft namelijk niet zo te zijn dat die diepe zit dat doet!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:33

Tuurlijk kan je negatief beïnvloed worden door je zadel, maar zeker bij een stoelzit zou ik persoonlijk eerst werken aan een onafhankelijke zit. Dan weet je voor jezelf ook gelijk of het aan het zadel ligt.

Ik heb recent zelf de zitting van 1 van mijn zadel laten aanpassen. Ik kan op alle paarden recht zitten behalve op 1. Bleek de zitting nog net een fractie te diep te zijn. Er zit nu een vlakke zitting op en nu kan ik goed rechtop zitten.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:10

ik zit van mezelf ook wel gewoon recht. daar heb ik het zadel niet voor nodig. Heb hiervoor ook met ainsley gereden met een gewone zit en dat ging ook prima. Idd eerst aan je eigen houding werken en dan pas je zadel aanpassen.

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 12:34

dank je wel voor de tips!

uiteraard moet ik werken aan mijn houdig en zit, maar ik vroeg me vooral af welk type dressuurzadel mij daarbij kon helpen.
met het zadel waar ik nu meer rij heb ik de indruk dat ik te "vrij" wordt gelaten, waardoor ik veel te snel in de fout ga.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:56

Hangt van je eigen bouw en de bouw van je paard af. Ip geeft een platte zitting en weinig wrong veel ruimte om zelf te bepalen waar je zit en hoe je zit. Hoe meer opgesloten des te minder er aan de ruiter is om de zit te bepalen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:26

mustangbokt schreef:

Zo! :wow: Hier krijg ik een heel raar beeld bij, weet je dat? HOE zit jij op je paard???!

Neem les, zitles, van een goede instructeur. Verder denk ik dat jij juist met een wat vlakker zadel gebaat zou zijn aangezien je daar van leert zitten, een dressuurzadel perst je in de goede houding, zo is het geen kunst om te zitten. Echte rijkunst komt van jezelf, niet van je zadel. En ja, dat klinkt heel makkelijk. Ik zit regelmatig niet op m'n eigen zadel, en dat zit ook een stuk minder fijn, maar dat houdt niet automatisch in dat ik er niet mee kan rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:59

mustangbokt schreef:
dank je wel voor de tips!

uiteraard moet ik werken aan mijn houdig en zit, maar ik vroeg me vooral af welk type dressuurzadel mij daarbij kon helpen.
met het zadel waar ik nu meer rij heb ik de indruk dat ik te "vrij" wordt gelaten, waardoor ik veel te snel in de fout ga.

Maar dan ligt het dus niet aan je zadel!
Een ander zadel met een "gedwongen zit" zal eerder het probleem verdoezelen, dan oplossen.

Het zadel moet natuurlijk wel passen voor de ruiter. Wanneer de inch maat te groot is, duwt het zadel je toch een bepaalde richting op - correct zitten is dan onwijs moeilijk. Echter wanneer je op andere zadels dezelde fout maakt - ligt het dus niet aan het zadel.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:01

Neem eens zitles of laat ieg iemand naar je houding kijken.
Tip: CR-instructeur.

Ik zou met een zadel met weinig steun niet zo snel aan een stoelzit denken, kan best dat het niet door je zadel komt.
Het zou zonde zijn als je in een nieuw zadel investeert, en je er niet mee geholpen bent...

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:06

hestejente schreef:
mustangbokt schreef:

Zo! :wow: Hier krijg ik een heel raar beeld bij, weet je dat? HOE zit jij op je paard???!

Neem les, zitles, van een goede instructeur. Verder denk ik dat jij juist met een wat vlakker zadel gebaat zou zijn aangezien je daar van leert zitten, een dressuurzadel perst je in de goede houding, zo is het geen kunst om te zitten. Echte rijkunst komt van jezelf, niet van je zadel. En ja, dat klinkt heel makkelijk. Ik zit regelmatig niet op m'n eigen zadel, en dat zit ook een stuk minder fijn, maar dat houdt niet automatisch in dat ik er niet mee kan rijden.

Dat vind ik niet zo raar hoor. Als je een iets meer naar voren gebouwd schaambeen hebt, kan een hoge voorboom heel erg naar zijn.

Houdt er rekening mee dat een diepe zit zitproblemen verdoezelt en dat is nou net wat je niet wilt.

Maar om je een tip te geven, een Euroriding Diamant en Luxor voldoen volgens mij redelijk aan jouw eisen en zijn tweedehands redelijk verkrijgbaar.