n

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Aight

n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 19:40

n
Laatst bijgewerkt door Aight op 13-04-23 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:02

Ik denk dat je zoiets rijkunstig op moet lossen.
Niet meteen een lekker scherp bit erin hangen en dan maar zorgen dat hij niet meer gaat hangen.
Met zo'n jong paard zou ik een goede insctureur/rice zoeken die je kan helpen je paard verder af te richten.

Loechest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:04

Ja, ik ben het met Leonieke eens.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:05

Pessoa bitten zijn érg onvriendelijk. Gebroken bitten duwen namelijk nogal hard de mondhoeken bij elkaar, en pessoabitten hebben een hefboomwerking en daardoor is die druk bij de mondhoeken nog vele malen harder.
Misschien een beter idee om je tinker voorlopig lekker lang en laag te rijden, en zo zijn balans te laten vinden, en daarna pas te gaan opnemen en rond te rijden :)
Voor zo'n jong dier is ontspanning en evenwicht belangrijker dan het plaatje vind ik.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 20:18

n

8nnemiek

Re: pessoa bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:33

Dan zou ik proberen om in de bak wat beter te trainen op het rijden op zit en stem. En bijvoorbeeld in het bos alleen nog galopperen als je in een groep bent (en hij dus niet harder kan dan degene voor hem) en als je alleen bent alleen trainen op luisteren als je buiten rijdt, en dus veel overgangen rijden en voorlopig niet gaan crossen. Dat werkt meestal heel erg goed :)
Ik heb mijn tinker geleerd om te reageren als ik zeg 'ruuuustig'. Dat gebruik ik tijdens het longeren (bijvoorbeeld tijdens de draf, dan laat ik hem rustig lopen of 'haaaarder' lopen) en tijdens het rijden in de bak doe ik dat ook, als hij te enthousiast begint te draven dan ga ik dieper zitten en zeg 'ruuuustig' zonder de teugels aan de nemen. En als hij dan rustiger gaat lopen dan wordt hij natuurlijk uitgebreid beloond :D Als hij dat in de gaten heeft dan werkt dat op buitenrit ook :)

Zou je toch een ander bit willen aanschaffen, dan zou ik je aanraden om een pelham te nemen, een ongebroken. De kinriem voorkomt dat het bit te ver doorslaat, aan de grote ring doe je dan de 'normale' teugel, en aan de kleine ring doe je de stangteugel. In een noodgeval kun je dan die tweede teugel erbij pakken en gebruiken, maar je hoeft hem niet constant te gebruiken dus de mond blijft lekker zacht :)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 20:29

n

xxberdienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:09

ophoudingen met je hand maken als die gaat hangen

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:12

Ik vind een pessoabit ook niet de oplossing van het probleem. Het is nog een jong paard die zijn evenwichtig goed moet zoeken. Dat los je niet op met een pessoa....

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:10

Ik zou als ik jou was geen pessoabit in je paardje zn mond hangen. Hij is nog jong en moet zijn evenwicht nog leren bewaren. Dit leer je hem niet door zo'n bit er in te hangen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:17

Ik sluit me aan bij ilovetrusha.
Het eerste wat ik dacht was: Zo jong nog en dan al aan een pessobitje? Wat ga je er daarna inhangen? Het is jong paard en het moet nog heel veel leren. Geef hem die tijd.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:32

Ik zou juist je paardje met lange teugel gaan rijden, lekker voorwaarts houden en door met je zit terug te gaan rijden, zit je hem niet in de mond. Meestal kom je tinkers tegen met een vrij harde mond en dat komt alleen maar door er flink in te gaan hangen....Een paard kan immers alleen gaan hangen als er wat te hangen is...Dus als je je hand strak houd, kan hij gaan hangen, niet wanneer die los en ontspannen is ;) En aan een bit met scharen zou ik helemaal niet beginnen bij een jong dier...