Krakende zadels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Krakende zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:47

Ik heb last van een nogal grappig probleem met sommigen van mijn zadels. Namelijk, ze kraken nogal luidruchtig vooral als ik aan het lichtrijden ben..
Ze zijn allemaal heel (geen gebroken bomen) en ik moet toegeven, ik onderhoud ze niet super, maar ook als ze regelmatig in een flinke laag vet geweest zijn kraken ze nog net zo hard :+
Opzich wel handig, de andere ruiters kunnen me van verre horen naderen, maar ik vind het soms ook nogal gênant dat ik zo hard kraak :')
Iemand enig idee wat het kan zijn en hoe ik het kan verminderen? :+

ikkiN

Re: Krakende zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:19

Blijven invetten, regelmatig onderhoudt voorkomt het kraken. Ik had het in het begin bij mijn nieuwe zadel ook. Zet een keer je zadel goed in de olie en laat het een paar dagen intrekken. Dat helpt het beste :)

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:00

Goed onderhouden.
Droog opbergen en niet bij de verwarming laten liggen.
Als je zadel nat is geworden goed droog wrijven en na behandelen. Onderhoud is behoud.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:25

Het enige wat inderdaad helpt is zeer regelmatig onderhouden. Vooral in het begin liefst dagelijks vetten. Olie raad ik af, oa om de vlekken in je rijbroek maar ook olie op je kussens is NOT DONE. Daardoor vervilt de wol en krijg je bobbels.

Vooral als je gereden heb in de regen of modder, niet zomaar weg hangen maar schoonmaken en liefst gelijk vetten.

Overigens liggen mijn zadels wel in een hok met klein verwarmkje. Onze schuur is heel vochtig en door die verwarming blijft het in dat hokje veel droger (minder hoge luchtvochtigheid).

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:45

Is het echt kraken? Of meer een pieperig geluid? Dat laatste komt door te weinig vetten en is te verhelpen.
Echt kraken is volgens mij net als bij schoenen ze doen het wel of niet... Misschien eens bij een goede zadelmaker informeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:45

Echt kraken..

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:48

Als het echt kraken is, is het waarschijnlijk toch je boom...
of bedoel je echt het kraak/piepgeluid van leer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:50

Echt kraakgeluid van leer ja..

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:39

als je ze niet zo goed onderhoudt, gaan ze vanzelf kraken, hoe vaak je daarna nog een laag vet aanbrengt.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:41

eerst olie er op en gewoon een paar dagen niet gebruiken, maaaaarrrrr..... doe absoluut geen olie op je kussens!