Welk bit heb ik nodig ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Elbrich

Welk bit heb ik nodig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 16:04

Hallo,

Graag informatie, over de keuze voor mijn pony voor een juist bit.

Mijn pony in het kort:

- Vaak doet ze tijdens het rijden haar hoofd omhoog
- Onrustig met haar hoofd

Het bitje die ik nu heb is een gebroken trens.

Kunnen jullie advies geven welk bit, ideaal zou zijn voor mijn pony? (25% arabisch bloed) :)
Sommige mensen raden mij een K&K bit aan, hoe is jullie ervaring hier mee en zo ja welk type bit van K&K
zou het juiste bit zijn voor mijn pony?

Alvast bedankt ! :)

Groetjes,
Elbrich

8nnemiek

Re: Welk bit heb ik nodig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:43

Probeer eens een ongebroken trens :j
Geen stang dus, maar een gewone, ongebroken bustrens, of bijvoorbeeld een billy allen bit.
Veel paarden vinden de druk op hun mondhoeken die je hebt bij gebroken bitten vreselijk, en worden daar inderdaad onrustig van met hun hoofd.

(ik ga er vanuit dat het gebit en het zadel enzo allemaal in orde is)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:16

Heb je een enkel- of dubbelgebroken trens? En is het een watertrens, bustrens, D-trens, kneveltrens, fulmertrens, waterfordtrens :Y) ...

Het beste kun je als volgt te werk gaan:
- sluit uit dat ze zo doet door een medisch mankement (gebit, rug, zadel, enz.) of door stress of gebrek aan vertrouwen in jou
- sluit uit dat het aan jou ligt. Ponies met arabisch bloed kunnen energiek zijn, en als ik in je profiel zie hoe je je handen vast lijkt te zetten kan ik me voorstellen dat zo'n pittige pony daartegen in verweer komt. Dit is overigens geen aanval, ik probeer alleen een oorzaak van het gekopschud te vinden.
- als dat het allemaal niet is ga je verschillende bitten proberen. Het is daarbij wel handig als je je eerst in de verschillende bitten verdiept. Hier kun je meer vinden: http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php

Succes

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:46

Inderdaad, wat heb je voor bitje precies? :)

Sowieso ligt een bustrens stiller in de mond dan een watertrens. Een kneveltrens is ook stil in de mond. Verder zijn er zovele bitten. Vaak is het ook een kwestie van uitproberen. Natuurlijk kan het net zo als Hestejente aan het zadel liggen of aan het rijden van de amazone. Als je weet dat het zeker daar niet aan kan liggen, ligt het inderdaad aan het bit.

Overigens kan een paard/pony heel anders op een bitje reageren. Je kunt wel heel lang erover nadenken: welk bitje ligt nu stiller en welke werkt scherper in etc. Maar vaak is het een kwestie van uitproberen, maar natuurlijk is het ook slim om even na te denken vanuit het oogpunt! Zo ken ik een pony van onze club die geregeld voor de kar stond, met een stang in de mond (echt hefboom werking). Onder het zadel hadden ze gewoon een gewoon bitje, maar dat liep niet meer zo goed. Aangezien wij een hele bittenverzameling hebben vroeg ze of ze ook een bitje mochten lenen. Ze hadden een ongebroken bitje in de mond gedaan, waarop de pony voor geen ene meter liep. Dat snapte de eigenaresse zelf ook niet helemaal. Maar dat is maar net hoe een pony daarop reageert.

Je mag ook altijd wel wat bitjes lenen om te proberen. :D

watdanhe

Re: Welk bit heb ik nodig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:51

Op je profiel lijkt het wel of je je handen wel héél erg tegen je knieen aan probeert te trekken, weet je zeker dat je je pony geen pijn doet?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:32

Ik zou daar ook van gaan headbangen watdanhe, maar het kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben ;) Wat cisss zegt klopt helemaal, het is per paard verschillend hoe ze reageren op een ander bitje. Voor mijn paard weet ik dat ik geen watertrens of een enkelgebroken bitje moet hebben. Ik heb wel een dubbelgebroken bustrens maar die gebruik ik alleen voor longeren ook al vind hij het wat te onrustig in zijn mond. Reden: door het dubbelgebroken mondstuk kan hij ermee kauwen en slikken, aangezien ik met longeren met snoepjes werk ;) Voor onder het zadel heb ik weer andere bitten, die stiller liggen :)