ongelijke beugels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wereld

ongelijke beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 13:47

Zonet eens even mijn beugeld naast elkaar gehouden, en ik heb 3 gaatjes verschil tussen de beugels, en het voelt alsaf ze gewoon even lang zijn..
3 GAATJES!!! >;)

Dat is wel heel veel..
Hebben meer mensen hier last van? Zooo veel verschil?

Ik heb namelijk verder helemaal niet het idee dat ik scheef ben, of dat er iets is met mijn benen/bekken/rug...

Heel appart..
mischien moet ik er toch maar eens naar laten kijken..

Spritz

Re: ongelijke beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:50

Zo'n verschil niet..
Had wel toen er net nieuwe beugels waren, de kant waar ik altijd aan opstapte opeens wat langer werd..
Door het gewicht waar je dan op die beugelriem steunt denk ik.
Maar dat dat 3 gaatjes kost lijkt me ook appart..

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:51

Ligt je zadel dan wel recht op je paard?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:52

Ik heb het en mijn moeder heeft het ook en allebij aan dezelfde kant
Wij hebben 2 gaatjes verschil en als je ervoor staat hangen ze recht en als je erop zit voelt het oko recht .
(zadel icht dan ook recht(en er zijn geen gaatjes bij gemaakt ))
MonicaG : Ik heb het dat ie aan de rechter kant langer is ..

Mouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:55

Het lijkt me iig niet goed voor je houding op je paard...

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 14:00

Het zijn nieuwe beugelriemen, en ik zag het juist dat als je er voor staat en naar de beugels kijkt, dan zie je dat het echt zo veel scheelt..

Dus het is niet zo dat het zadel scheef ligt maar je ziet gewoon dat ze echt centimeters verschillend hangen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:08

Het hoeft niet altijd persée aan het zadel te liggen. Mensen hebben namelijk van nature uit altijd een beenlengteverschil, bij de een is dit klein en bij de ander wat groter. Ik heb ook een groter beenlengteverschil. Rijd ook met een gaatje verschil, soms zelf twee gaatjes. Je houding wordt er ook niet minder van, want het is niet zo dat de kortere beugel je scheef duwt, die is namelijk afgesteld op de lengte van je been. Dus twee beugels correct afgesteld op de beenlengte betekend juist dat je goed recht op je paard zit. Pas als je met een beugel te kort voor dat been rijd ga je scheef zitten.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 14:11

hmmm oke... ja daar zit wat in..

het ziet er alleen zo belachelijk uit van voren

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:13

Gewoon meten en zorgen dat ze gelijk zijn! Sla de beugel terug naar boven, en meet het aantal vingers tot de onderkant van het zweetblad. Zo kun je ze gemakkelijk gelijk krijgen, ook als je zadel niet helemaal recht ligt. Met niet gelijke beugels belast je het paard altijd scheef. (Of je moet daadwerkelijk 1 korter been hebben als het andere, en in het normale leven dus ook met aangepast schoenen e.d. lopen.)

Meestal hebben mensen wel gelijke benen, maar trekken de de heup scheef, waardoor het lijkt alsof de benen een verschillende lengte hebben..... Dan wordt het dus tijd voor zitles, om te leren om de heup waterpas te gaan houden. Die zitles zou ook nog wel eens heel veel effect op je gewone lopen kunnen hebben...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:16

wereld schreef:
hmmm oke... ja daar zit wat in..

het ziet er alleen zo belachelijk uit van voren

Klopt, maarja wat doe je eraan? Ik rijd liever comfortabel met ongelijke beugels dan 1 beugel die je nauwelijks onder je voet voelt. Daar ga je dan namelijk op letten, en dat ga je onbewust proberen te compenseren door er meer druk op te zetten, maar omdat dat been korter is wil het automatisch zeggen dat je een beetje naar 1 kant zakt. En dan ga je dus scheef zitten, net wat je niet wil hebben want vanuit een scheve ruiterhouding ontstaan aanleuningsproblemen en een scheef paard. Dus let er niet op wat anderen zeggen, gewoon met beugels rijden die aan jou benen aangepast zijn. :)

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 14:19

Oke.. Idd dat wat je zegt klinkt me echt heel bekend..
Toch denk ik dat ik maandag ook even de fycio bel om er even naar te laten kijken..

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:20

Hier precies hetzelfde. Eerst wou ik nog perse met gelijke beugels rijden, maar dat rijd echt niet fijn! Dan ga ik juist scheef zitten.

Nu heb ik ze wel gedaan zoals ze fijn zitten, maar er zit wel zon 10 cm verschil in :=

(Ohja, het zadel ligt ook niet helemaal recht, dus dat zou ook wel kunnen mee spelen. Enne, val me niet aan, het is mn vz pony en ben al van alles aan het regelen... )

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 14:21

Angela schreef:
Gewoon meten en zorgen dat ze gelijk zijn! Sla de beugel terug naar boven, en meet het aantal vingers tot de onderkant van het zweetblad.

Mischien wel zo makkelijk om gewoon even je beugelds van het zadel te halen en naast elkaar te houden?
Dan heb ik namelijk ook gedaan en ze zijn zeker omgelijk

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:22

wereld schreef:
Oke.. Idd dat wat je zegt klinkt me echt heel bekend..
Toch denk ik dat ik maandag ook even de fycio bel om er even naar te laten kijken..

Dat is nooit een slecht idee. :)

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 14:23

Angela schreef:
Gewoon meten en zorgen dat ze gelijk zijn!

Dat slaat natuurlijk nergens op, lekker makkelijk gezegd he..
Maar daar los je het probleem toch niet mee op..
Gewoon de beugels recht doen en rijden maar..
Als ik de beugels gelijk doe, voelt het heeeel ongelijk en ga ik scheef zitten om het te compeseren
Laatst bijgewerkt door wereld op 24-10-09 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:24

heb ik ook
zat er vorig weekend nog aan te denken of het slecht is
ik heb rechts (als ik de beugels gelijk doe) last van mijn voet die zit (voor mijn gevoel dan) niet goed
als ik ga draven druk ik mijn hak uit en dat voelt niet lekker,.
ook trok ik het zadel scheef omdat ik recht wilde zitten daardoor merkte ik het op.
en doe ik hem een gaatje langer zit ik comfortabel en ligt het zadel ook gewoon recht.
paadr heeft er geen last van ik ook niet
staat alleen een beetje raar, maar wie ziet dat? heb nooit iemand achterstevoren voor me lopen als ik rijd die dat opmerkt.
Laatst bijgewerkt door lovemeintje op 24-10-09 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 14:24

Rachel_x schreef:
Hier precies hetzelfde. Eerst wou ik nog perse met gelijke beugels rijden, maar dat rijd echt niet fijn! Dan ga ik juist scheef zitten.

Nu heb ik ze wel gedaan zoals ze fijn zitten, maar er zit wel zon 10 cm verschil in :=

(Ohja, het zadel ligt ook niet helemaal recht, dus dat zou ook wel kunnen mee spelen. Enne, val me niet aan, het is mn vz pony en ben al van alles aan het regelen... )

Zo.. 10 cm is echt veel..
Bij mij is het denk ik 6 cm..
Mijn zadel ligt overigens wel recht..