hoe weet je nou zeker of een zadel past

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pepper3

hoe weet je nou zeker of een zadel past

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 09:32

Ik heb gezocht en gezocht maar geen topic gevonden Sorry als het er wel al is

Ik heb 2 zadeltjes voor mijn 2 welsh a merrie's maar hoe zie je nou dat het zadel correct past en geen last krijgen van hun ruggen.
Pony's moeten beide nog zadelmak gemaakt worden en ingereden worden dus wil wel dat ik dat met een goed passend zadel doe.
Heb hier in de buurt al rondgebeld naar ruitersport zaken maar ze komen enkel als je het zadel bij hun heb gekocht.
Wie o wie kan me uit de brand helpen.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:37

Margreet Bouwmeester is aan zadelpasser die niet bij een ruitersportzaak werkt. http://www.alona.nl/index.php
Misschien moet je haar even bellen? Zij komt in de omgeving Breda.
Superhorse heeft ook een hele goede zadelpasser, maar weet idd niet of ze komt als het zadel niet bij hun vandaan komt.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 09:40

eefjuh112 schreef:
Margreet Bouwmeester is aan zadelpasser die niet bij een ruitersportzaak werkt. http://www.alona.nl/index.php
Superhorse heeft ook een hele goede zadelpasser, maar weet idd niet of ze komt als het zadel niet bij hun vandaan komt.

dankje ik zal eens even bellen
verder zijn tips nog steeds welkom

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 09:41

eefjuh112 schreef:

er staat alleen alona op geen magreet bouwmeester

Dorus

Re: hoe weet je nou zeker of een zadel past

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:43

even iets verder klikken, margreet bouwmeester is de persoon achter het bedrijf alona ;)

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:44

Je moet even op het kopje zadels klikken, daar staat meer info.
Hier ook nog een stukje:
'Wie is Alona

Margreet Bouwmeester, de vrouw achter Alona, heeft ruim veertig jaar ervaring met paarden. Zij heeft zich in die tijd ontwikkeld tot een van de meest deskundige mensen in Nederland op het gebied van houding en zit van de ruiter. Centered Riding is een onderdeel van haar uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van beweging van de ruiter. Zij is Certified Centered Riding instructor level III, TTEAM practitioner i.o., practitioner acupressuur paard (acupuncturist Humaan i.o) en Master Saddle Fitting Consultant.
Daarnaast volgde ze trainingen zowel in binnen- en buitenland, onder andere op het gebied van Anatomie van ruiter en paard, Adembewustwording- en ontspanningstherapie, Alexandertechniek, Feldenkrais, Tai Chi, Bewegingsleer (Eckhart Meijners (ontwerper Balimo kruk), Coaching (NLP practitioner, master practioner en trainers training) en Paardencoaching. Ze volgt regelmatig trainingen in binnen- en buitenland om haar rijtechnische, didactische en kennis van beweging op peil te houden en zich verder te ontwikkelen. In haar training en coaching van paarden en ruiters heeft zij diverse methodes samengebracht tot een unieke manier van werken. Daarbij staat een goede relatie tussen ruiter en paard met respect voor beiden centraal. De werkwijze is zeer paard- en mensvriendelijk. Alona geeft zowel in het binnen- als buitenland waaronder USA en Portugal trainingen.
Ishtar en Laska, twee ervaren, vriendelijke paarden, staan haar terzijde wanneer ruiters niet over een eigen rijdier beschikken.
Margreet traint zelf actief Shen, een 9 jarige ruin (Havidoff). Shen is opgeleid tot Z2 niveau'

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 08:37

Je weet eigenlijk nooit of een zadel goed past , in mijn ogen is de enige ècht betrouwbare manier om een drukmeting met zo'n digitaal matje te doen , dit gaat onder het zadel en laat met kleurtjes zien hoe hoog de druk is op elke plek onder het zadel.

Hiermee meet je dus de drukverdeling van het zadel tijdens het rijden , en het rijden daar gaat het om :)

Maar zelfs dan kan het nog zijn dat het zadel bvb. goed past , maar de ruiter met de eigen zit problemen veroorzaakt.

En ook al test je vandaag een goede uitslag , wie zegt dan dat het zadel over 3 maanden nog steeds goed past , want het paard kan veranderen.

Al met al is het een heel moeilijk iets en moet je vooral zelf alert blijven op reacties van je paard die aangeven dat er iets niet goed voelt.

Zelfs al haal je de beste zadelmaker erbij , die kan ook een foutje maken. Dus een regelmatige controle via een digitale drukmeting is eigenlijk het enige dat zekerheid geeft over de prestaties van je zadel / paard / ruitercombinatie.

Maarja , in de praktijk doet vrijwel niemand dat natuurlijk :P

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:29

mijn antwoord is kort: beoordeel het niet zelf, maar laat er iemand naar kijken die er voor geleerd heeft en er verstand van heeft!