Het nut van een singel met buikflap?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

TE5

Het nut van een singel met buikflap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 10:39

Ik zag er net weer een bij een EA-topic,
een singel met zo'n enorm stuk leer in het middel,
met buikflap stond er bij.

Wat ik me al een tijdje afvraag:
wat is het nut er van? :+

Marrit13

Re: Het nut van een singel met buikflap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:39

Wordt vooral in de springsport gebruikt, soms tikken paarden hunzelf aan, tegen de buik. Tenminste, dat is wat ik er van weet :-)

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:41

dat is ter bescherming bij het springen inderdaad :)
soms hebben ze van die kalkoenen,stiften in de ijzers met een punt eraan en zo'n buikflap voorkomt dan dat het paard zichzelf in de buik prikt ;)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 10:41

Oh, ok :j
Dan snap ik het, bedankt :)

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:44

Waarom zou je dingen met punten aan de ijzers doen?

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 10:45

Om te voorkomen dat je paard gaat glijden als het glad is :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:46

Omdat als je op gras springt dan glijden ze niet zo snel uit, net zoals voetballers spikes onder hun schoenen hebben

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:50

Ah oke :)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:26

ennnn!! als je springt met een buikflap bij een paard dat zichzelf soms aantikt bij het springen, voorkom je eigenlijk ook dat hij op den duur niet meer graag gaat springen.
Ik zou nl. ook niet meer willen springen als ik mezelf onbewust een trap geef bij het springen :) snap je?

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:41

Paarden met een heel goede voorbeentechniek raken zichzelf idd met hun hoeven tegen hun buik als ze springen.
De singel met buiklap wordt niet alleen meer gebruikt als de paarden de paarden moeten springen op een graspiste en kalkoenen inhebben maar tegenwoordig ook op een zandpiste om te voorkomen dat het paard zich toch bezeerd en schrik krijgt.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:11

giotto schreef:
Paarden met een heel goede voorbeentechniek raken zichzelf idd met hun hoeven tegen hun buik als ze springen.
De singel met buiklap wordt niet alleen meer gebruikt als de paarden de paarden moeten springen op een graspiste en kalkoenen inhebben maar tegenwoordig ook op een zandpiste om te voorkomen dat het paard zich toch bezeerd en schrik krijgt.

Maar dat is dan toch best wel gek: als ze een goede techniek hebben dat ze zichzelf wel raken? :-)

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:35

Marrit13 schreef:
giotto schreef:

Maar dat is dan toch best wel gek: als ze een goede techniek hebben dat ze zichzelf wel raken? :-)

Een paard dat springt met een lang voorbeen (niet echt goede techniek) heeft logischerwijs minder kans om zich te raken aan z'n buik dan een paard dat een goede techniek heeft en z'n voorbenen als het ware helemaal bijeen opplooit...

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:38

Een paard dat draaft met een goed voorbeen en achterbeen zoals we dat graag zien in de dressuursport heeft ook aanzienlijk meer kans op peesblessures dan een fjord of shetlander. Maar omdat wij als mens deze bewegingsvorm mooi vinden, wordt er toch op gefokt. Springsport idem. In het wild loopt zo'n paarrd toch echt wel om het hekje heen. Sterker nog, er staan geen hekken in het wild!

NaomiKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:28

Ik had er 1, omdat mijn pony ook met zijn hoef tegen zijn buik aan tikte met het springen, en dus wondjes kreeg.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:30

Daarnaast is er ook nog de kans dat een paard zichzelf normaal gesproken niet aan zou tikken, maar door de stiften (die immers uitsteken) is dat risico groter.

Je rijdt dus met stiften om te voorkomen dat je paard uitglijd op gras en vervolgens rij je dus met buikflap om te zorgen dat je paard zichzelf niet aantikt :-)