Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
biancavos schreef:Ik zou juist een pelham nemen, zeker als je gewend bent met 2 teugels te rijden.
Het kinriempje van de pelham zorgt er voor dat het bit niet teveel kan doorslaan.
Daarnaast kan je beter een ongebroken bit nemen, een gebroken bit met hefboom is niet echt prettig voor de mond.
http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php petitparis schreef:Als je ervaring hebt met 2 teugels, dan maakt het niet zoveel uit denk ik, alleen dat de kinketting bij een pelham het nog een net iets pittiger bit maakt dan de pessoa.
Met een pessoa bit mag je starten voor het springen mag je 1 ring onder de grote nemen en voor de dressuur moeten de teugels aan de grote centerring bevestigd worden zodat je hefboom werking wegvalt.
ik gebruik soms een pessoabit omdat mijn paard soms doordramt en gaat hangen op haar bit, teugel winnen is haar doel, anders was het snel opgelost. Met een pessoa bit hangt ze ook op haar eigen hoofd en dat vind ze niet zo fijn, dus is ze super licht in de mond en dit effect behoud ik ook nog een tijdje op m'n gewoon dubbelgebroken trensje