Pelhem of Pessoa?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Danique1990

Pelhem of Pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 12:16

Hallo,

Ik ben opzoek naar een fijn bit voor buitenrijden.
Mn paard kan heel braaf zijn, maar in de galop wordt ze echt heel sterk en krijg ik haar bijna niet terug.

daarom zat ik te denken aan een pessoa of Pelham.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij het verschil vertellen.
en mag je met deze bitten ook op wedstrijden starten??

Groetjes!

onley

Re: Pelhem of Pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:19

ik raard je een pessoa aan dan
middelste ring (2de dus)
werkt prima

een pellham vind ik net wat te veel van het goeie
vooral als je niet ermee kan omgaan

ik heb beide gebruikt buiten eerst de pessoa
omdat na verloop van tijd toch door me hand heen dramde heb ik een pellham gebruikt
daar werd die niet blij van en heb dat ding gelijk weer verkocht

nu rijd ik hem buiten weer op een dubbel gebroken bit zonder problemen
het rijtechnische gedeelte is bij mij verbeterd en heb nu me paard buiten wel onder controlle

zo ver ik weet mag je met beide bitten niet starten in de dressuur

en met een pessoa niet in het springen met een pelham wel (of was het nu andersom?)

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 12:23

oke dankjewel. Met starten bedoelde ik springen.
En ik moet zeggen dat niet helemaal geen ervaring heb. Mn vorige pony reed ik met pessoa ( met 1 ring eronder en dan met twee teugels ) en ik rij op het moment ook in het Z met stang en trens. dus ik weet wel aardig om te gaan met ( scherpere ) bitjes.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:30

Ik zou juist een pelham nemen, zeker als je gewend bent met 2 teugels te rijden.
Het kinriempje van de pelham zorgt er voor dat het bit niet teveel kan doorslaan.
Daarnaast kan je beter een ongebroken bit nemen, een gebroken bit met hefboom is niet echt prettig voor de mond.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:32

dat zag ik erna ook dat je ervaring hebt met een pessoa
ja als je ermee kan omgaan zou ik toch beide proberen (eventueel lenen van iemand)

en kijken welke het fijnste is voor jou en voor je paard
ik kan nu wel zeggen de pelhamm
mischien vind je paard dat nu absoluut niks
dat ligt dan gewoon nog aan het paard
:)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:37

Als je ervaring hebt met 2 teugels, dan maakt het niet zoveel uit denk ik, alleen dat de kinketting bij een pelham het nog een net iets pittiger bit maakt dan de pessoa.

Met een pessoa bit mag je starten voor het springen mag je 1 ring onder de grote nemen en voor de dressuur moeten de teugels aan de grote centerring bevestigd worden zodat je hefboom werking wegvalt.

ik gebruik soms een pessoabit omdat mijn paard soms doordramt en gaat hangen op haar bit, teugel winnen is haar doel, anders was het snel opgelost. Met een pessoa bit hangt ze ook op haar eigen hoofd en dat vind ze niet zo fijn, dus is ze super licht in de mond en dit effect behoud ik ook nog een tijdje op m'n gewoon dubbelgebroken trensje

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:23

biancavos schreef:
Ik zou juist een pelham nemen, zeker als je gewend bent met 2 teugels te rijden.
Het kinriempje van de pelham zorgt er voor dat het bit niet teveel kan doorslaan.
Daarnaast kan je beter een ongebroken bit nemen, een gebroken bit met hefboom is niet echt prettig voor de mond.

Mee eens. Al zou ik willen toevoegen *grabbelt in eigen ervaringen* dat mijn paard met een heftiger bit heus niet netjes terug te nemen was met dat bit, ik kon doen wat ik wilde. Is inmiddels anders opgelost, en ik zeg niet dat je geen ander bit moet proberen, maar zou er geen andere oplossing denkbaar zijn?

Hier kun je nog meer informatie vinden over allerlei bitten, misschien heb je er wat aan :) http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:38

zal inderdaad per paard verschillen of het een "oplossing" kan zijn of niet.
Die van mij is er prima op te rijden, ik rij buiten de hele tijd op een los teugeltje, maar als hij weer is wat in zijn hoofd haalt dan helpt dit bit toch wel. Waarna ik weer heerlijk verder kan op een los teugeltje.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:17

Bij springen is inmiddels het vorkje bij de pessoa toch verplicht (?).
En bij dressuur mag ie helemaal niet, voor zover mij bekend.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:21

Vorkje bij de pessoa? 8)7

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:26

In het verleden heb ik hiervoor het bit van Linda Tellington Jones gebruikt. Simpel beteld bij Divoza. Maar ik zie nu dat Divoza die niet meer verkoopt. Dat was een bit met scharen, die flink kon inwerken wanneer je de onderste teugel erbij zou nemen. Zeg maar de noodrem.
Voor mijn paard was dit ideaal. Ik reed altijd met de bovenste teugel, en in noodgevallen kon ik de scharen erbij pakken.

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:28

bij het springen is een vorkje niet verplicht hoor.
even wat anders je zou misschien ook eens een andere neusriem kunnen proberen.(mexicaanse of zo'n touwtje) bij sommige paarden maakt dat meer verschil dan een ander bit.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:53

Voor dressuur mag je niet met een pessoa rijden.
Ik zou persoonlijk voor de pelham gaan, een ongebroken rubberen.Al dan niet met twee teugels als je ermee kan rijden.
Ik vind een pessoabit geen goed bit.Het pessoabit komt veelal terecht in de verkeerde handen omdat het er minder "scherp" uitziet dan bv een pelham.
Een gebroken bit met hefboom is veel scherper dan een ongebroken bit met hefboom.En de hefboom bij een pessoabit is veel groter dan de meeste gebruikers denken...

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:59

petitparis schreef:
Als je ervaring hebt met 2 teugels, dan maakt het niet zoveel uit denk ik, alleen dat de kinketting bij een pelham het nog een net iets pittiger bit maakt dan de pessoa.

Met een pessoa bit mag je starten voor het springen mag je 1 ring onder de grote nemen en voor de dressuur moeten de teugels aan de grote centerring bevestigd worden zodat je hefboom werking wegvalt.

ik gebruik soms een pessoabit omdat mijn paard soms doordramt en gaat hangen op haar bit, teugel winnen is haar doel, anders was het snel opgelost. Met een pessoa bit hangt ze ook op haar eigen hoofd en dat vind ze niet zo fijn, dus is ze super licht in de mond en dit effect behoud ik ook nog een tijdje op m'n gewoon dubbelgebroken trensje

Als je paard gaat hangen op haar bit moet je met meer been rijden en van achter naar voor .Hand naar voor en been erin!
Ik zie niet goed in wat ze leert van op haar kop lopen,al hangende op het pessoabit.Behalve een vals gevoel geven van licht in de hand zijn omdat ze weg wil van de hefboom van een te scherp bit.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:08

Je moet tegenwoordig met een pelham en een pessoa met een pelhamriempje rijden. Je mag niet meer met 2 teugels rijden. Kijk maar in de reglementen. Ik zou in ieder geval gaan voor een dubbelgebroken versie, geen enkelgebroken, vanwege het notenkrakereffect dat door de hefboom nog een heel stuk erger wordt. Een ongebroken pelham mag niet meer op wedstrijden, alleen een enkel of dubbelgebroken. Ik zou eerst een pessoa proberen, met een pelhamriempje van de grote naar de kleine ring. Daar zal hij waarschijnlijk wel beter op reageren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:03

@ giotto: ik weet best dat je van achter naar voor moet rijden en dit doe ik ook als ik dressuur, maar mijn paard is een vluchter. Ze doet dit dan ook alleen op de renbaan. ze hangt omdat ze teugel wil, hoe meer teugel ik geef hoe dieper ze zakt met haar hoofd tot we in de bocht komen en ze dan met een rotvaart vertrekt. Dit kan denk ik niet altijd de bedoeling zijn. Bovendien is het (bij mij althans) geen vals gevoel van lichtheid in de mond, want als ik de dag erna met een gewone dubbelgebroken watertrens rij, heb ik ook nog steeds een fijn contact, hangt ze niet op het bit en doet ook weinig moeite om er vandoor te gaan. Ik gebruik het dan ook nooit 2x na elkaar, tenzij ze leidpaard is voor een onervaren jonkie. Dan kan ik geen risico's nemen, een 2-jarige hoort niet met en ruiter op z'n rug tegen volle snelheid te lopen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:35

diddletje schreef:
bij het springen is een vorkje niet verplicht hoor.

wel dus, lees de reglementen er maar op na. Het vorkje oftewel pelhamriempje.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:43

Dat klopt inderdaad aslo.

Ik heb zelf een tijdje met pessoa gereden. Paard werd erg sterk en bang. Nu met dubbelgebroken pelham gaat het super, veel fijnere aanleuning en geen schrikreacties meer.