Slechtere houding door zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Slechtere houding door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 18:13

Kan je houding minder worden als je een slecht zadel hebt?
Ik rijd nu met een zo'n kunststoffen wintec, die vind ik eigenlijk helemaal niet lekker zitten.
Het voelt net alsof ik scheef zit.

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:20

Ja dat kan. Ik zelf rij op heel veel verschillende zadels van hele goede tot juist hele slechte. Op sommige zadels kan ik veel netter zitten dan op andere.
Rijd je al lang met dat zadel? Misschien moet je er alleen aan wennen.
Het kan zijn dat je zadel echt gewoon scheef is en dat dat dus niet alleen maar zo voelt.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 18:24

Ik rij iets langer dan 2 jaar met dit zadel.

Dribbel

Re: Slechtere houding door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:27

Zeker, ik merk dat ik op sommige zadels wel een normale lengte beugels heb zodat ik nog wel kan staan, maar niet enorm uit het zadel kom en toch komen mijn knieen dan over het zweetblad.

Het kan zijn dat je een beetje beenlengte verschil hebt, maar het kan ook zijn dat het zadel scheef is.

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:28

Dan zou je er toch wel aan gewend moeten zijn. Heb je hem toen wel nieuw gekocht? En wat voor een is het?

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:29

Ik heb een tijd boomloos gereden en merk dat mijn houding daardoor erg achteruit is gegaan... Vroeger was mijn houding goed, nu zit ik te veel voorover... Ook andere mensen die met mijn boomloze zadel op mijn paard gezeten hebben, hadden hier last van...
Vandaar zadel verkocht en ander is in bestelling...

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:49

Een goed zadel doet echt wonderen. Ik reed eerst op een heel oud stubben zadel. Omdat ik niet anders gewend was reed ik daar gewoon op maar toen mocht wilde ik toch een keer een nieuw zadel. Mijn zit is zo erg verbeterd hierdoor. Ik heb Den Besten laten komen en ik heb een super fijn zadel nu! Ik zit veel beter en het rijden ging ook een stuk beter. Het heeft zeker effect dus.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:28

Een zadel maakt heel veel verschil. Naast de juiste pasvorm voor het paard is ook de pasvorm voor de ruiter belangrijk. Een juiste beugelophanging. Voldoende ruimte voor de bips. En het zadel mag je niet belemmeren in het volgen van de beweging van het paard.
Heb zelf twee weken geleden de zitting van 1 van de zadels veranderd. Ik kon niet goed rechtop zitten, terwijl het op andere paarden wel mogelijk was. Combi van paard en de toenmalige zitting maakte dat ik altijd wat voor over kwam te zitten. Zitting is nu van een ietwat diepere zit naar een vlakke gegaan en prompt kan ik zonder problemen rechtop zitten :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:58

ja dat kan zeker... zelfs op een duur zadel ;)
Zo zit ik bagger op prestiges en heerlijk op een KN

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 07:54

Kan idd, ik zit slecht op o.a. een Kieffer, maar prima op een KN, Stübben of Rossner bijv.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 16:30

Suzeltje schreef:
Dan zou je er toch wel aan gewend moeten zijn. Heb je hem toen wel nieuw gekocht? En wat voor een is het?

wintec 500, nee niet nieuw gekocht, zat al bij mn pony.

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:44

Ik heb er ook 1 van kunstof en ben heel tevreden, in het begin vond ik hem verschrikkelijk.. nu heerlijk en wil geen andere mee..

RosavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:10

ben het er zeker mee eens dat een ander zadel je een slechtere houding kan geven. Maar die hoeft niet persee slecht te zijn van kwaliteit.
Ik zit bijv. al erg naar voren met me zit als ik dan ook een zadel neem die me iets naar voren zet. Zal me zit nog verder verslachteren. dus kies ik voor een zadel die de ''nadruk'' iets naar achter legt of in het midden is.