Norton Stockzadel blijft hard kraken, wat te doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Amigo_tje

Norton Stockzadel blijft hard kraken, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 21:05

Mijn vriendin heeft sinds een dik jaar een synthetisch stockzadel van Norton.
In het begin kraakte dit zadel nogal wat en de verkoopster raadde haar om de "oren" in te wrijven met babypoeder. Ondertss zijn we zoveel tijd verder, zoveel ritten verder, maar het zadel kraakt nog steeds.
En het kraakt érg. Ik heb gisteren toevallig nog met haar paardje gereden, met dat zadel en ik vind het ook nogal erg kraken.

Ik heb net diezelfde zadel (maar dan in t bruin, zij heeft em in t zwart) en ik eb toch echt niet de indruk dat ie zo kraakt.
Bij haar kraakt dat dus wél, zo hinderlijk eigenlijk dat haar paard er kregelig van wordt.

Heeft iemand ervaringen met dit zadel? Of met het kraken? Is die normaal of kan er iets aan gedaan worden? Zadel ligt verder goed op het paard.

Het gaat om dit zadel, maar dan in het zwart. Ze heeft hem in de 18" (engelse maat)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 20-10-09 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 20:18

Niemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:31

Sythetische zadels kunnen om meerdere redenen kraken. Vaak ligt dat gewoon aan het materiaal. Zo moet je bijvoorbeeld nooit synthetische stijgbeugelriemen (m.u.v. webband) gebruiken want dat kraakt heel erg. Daarnaast kan het zo zijn dat het bovenste en onderste zweetblad over elkaar heen schuiven. Probeer het zadel in de hand eenz zo te forceren dat het gaat kraken en te localiseren waar het geluid vandaan komt. Wanneer je twijfelt zou ik je aanraden ermee langs een zadelmaker te gaan om de boom na te laten kijken.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 19:50

Thx voor je uitleg ;)

Mn vriendin denkt dus (is bijna overtuigd) dat het kraken vanuit die "oortjes" komt. Ze is terug gegaan naar de winkel waar ze het haalde, maar daar wimpelde men haar af. Was normaal, zeiden ze daar. Ze moest t zadel inwrijven met babypoeder. Dit ondertss ettelijke malen gedaan, maar kraken blijft en volgens haar wordt het luider :?

Ik heb net hetzelfde zadel, maar een maatje kleiner en in t bruin. Ik eb er wintec-stijgbeugelriemen aanhangen en ik heb helemaal geen last van dat gekraak. Toch niet in die mate dat het storend is voor mij én mijn paard.

Want daar ligt het grote probleem van mn vriendin. Haar paard komt er knorrig van omdat het écht een supergevoelig beestje is wat geluiden betreft.

Ik zal haar even doorgeven een zadelmaker te contatcteren ;)