Hoge schoft, rondgeribt en korte rug welk zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NesyD

Hoge schoft, rondgeribt en korte rug welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 18:03

Bij deze zou ik graag wat ervaringen lezen van medebokkers die qua bouw eenzelfde paard hebben als ik. Hoge schoft, rondgeribt en redelijk kort in de rug.

Heb al diverse zadel gehad (ook aangepast door zadelmakers e.d.) waaronder Euroriding Luxor, Bates Caprilli, Prestige en nu een Fryso Legacy, geen van deze zadels liggen goed. Ook heeft mijn paard veel ruimte tussen de kussens nodig.

Waarschijnlijk zullen een boel bokkers beginnen over WOW maar op dit moment heb ik (nog) even geen WOW centen dus graag ervaringen van andere zadels.

Alvast bedankt!

Groeten.

aslo

Re: Hoge schoft, rondgeribt en korte rug welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:14

Onze ruin heeft een hoge schoft, korte rug en is lekker rond geribt. Daar ligt een Albion op. Veel schoftvrijheid, veel ruimte tussen de kussens en korte keilkussens.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:26

ik heb voor mijn rondgeribte fjord een kieffer inzell.
die heeft een mooie uitgesneden kamer,dus ook mooi geschikt voor een hoge schoft.
ook is ie vrij kort,waardoor ik een maat 2(18 inch)makkelijk op mijn korte fjord heb liggen.

succes!

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:30

Ik heb ook een korte pony met een hoge schoft. Net onder zijn schoft is ie dan weer erg smal en meteen daarna wordt ie tonnetje rond. Raar model dus. Daarbij heeft ie een korte rug. Ook zadelproblemen gehad. Onder andere door teveel druk op de schouderpartij met als gevolg kreupelheid.

Ik heb er nu een Kieffer Amsterdam op liggen. Is een van de neiuwste modellen. Bij dit zadel zijn de kussens korter dan de lepel ipv normaal andersom. Om puntbelasting te voorkomen, zijn de kussen breder. Verder heeft het zadel een ruime kamer.

Ideaal zadel. Echte aanrader. Succes met je zoektocht.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:33

Ik heb zelf de Fryso Classic, deze is een stukje korter dan de Legacy.
Ik heb een haflinger.

Ik heb mijn Fryso twee weken op proef gehad voor ik besloot omhem te kopen.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 21:48

Allemaal super bedankt voor jullie reacties al ben er erg blij mee!! Ga eens op internet kijken naar de zadels die jullie hebben en kijken met mijn zadelmaker.

Blijf vooral jullie reacties en ervaringen met me delen!!!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 23:22

Ik denk dat er in het assortiment van Zaldi wel iets te vinden is. www.trekkingsaddles.com heeft erg veel op voorraad.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 07:11

Ik heb op mijn rondgeribte haflinger met korte rug een Massimo Trail liggen.
Super fijn zadel, ligt goed en heeft een breed tussenkanaal.
Esther van Green Distance is bij mij komen passen. Daar hebben ze tegenwoordig ook een huur mogelijkheid van Massimo zadels.
www.greendistance.nl

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:20

Ik heb een breede rondegeribte new forest pony met een korte rug en ik heb sinds 2 weken een fryso profile.
Ik heb fit 5.5 dus hij is echt breed en ligt als een huis om mn pony

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:25

Mijn paard heeft net zo'n bouw als die van jou, en de zadelmaker had 25 zadels bij zich, waarvan er 2 goed lagen, de KN Allegro (fit 4) en de euroriding diamant (fit 4). Het is de laatste geworden. Fijn zadel en ligt goed :) Succes met je zoektocht.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:30

kijk eens naar een harry dabbs of jaguar (worden beide door dabbs gemaakt, dabbs is een stuk minder prijzig dan jaguar)
zijn vrij korte zadels door de flink afgeronde kussens aan de achterkant. hebben een breed kussenkanaal, veel schoudervrijheid, teruggesneden kamer en liggen vaak erg goed op rondgeribte paarden.
ik had een dabbs voor een gelder en dat lag echt perfect

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 18:14

Heb nu een zadel gevonden die eigenlijk op alle punten aan mijn eisen voldoet en het paard loopt er ook erg fijn mee maarrrrrrrrrrrrrr wie kan mij vertellen (behalve een zadelmaker natuurlijk) hoe strak een zadel mag aansluiten op of beter gezegd net achter de schouder.

Het zadel wat ik nu heb ik qua boommaat goed voor mijn paard, de zadelmaat is goed voor mijn achterwerk, het zadel blijft heel mooi op de rug liggen, ligt mooi recht, heeft veel ruggengraatruimte en schuift niet. Alleen sluit het zadel vrij stevig aan net achter de schouder (nu moet het natuurlijk niet los liggen anders is de kans op naar voren schuiven weer groot). Merrie lief liep vandaag met dit zadel weer veel beter vanuit de schouder :D!

Ik kan er als ik erop zit redelijk makkelijk met mijn hand achterlangs schuiven maar het zadel sluit wel aan.

Na het rijden heeft mijn merrie nergen drukplekjes, verschoven haren o.i.d. wat ze bij het vorige zadel na 1 keer rijden dus al wel had (heb ik ook niet meer mee gereden uiteraard!).

Alvast bedankt weer voor het lezen en de antwoorden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:53

Een Ijslanderzadel mischien? := Of anders een zadel op maat? Bijvoorbeeld van Arno Brandt.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:09

Ik rijd mijn paard (met dezelfde bouw als jouw paard) met een WoW.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:28

Mijn lusitano heeft ook een erg korte rug en een hoge schoft. Heb verschillende zadels geprobeerd, oa Ainsley, KN en Zaldi. Maar het was het telkens net niet. Sinds kort het ik de Kieffer Amsterdam. Echt een super zadel en absoluut een aanrader!!
Wat voor zadel heb je trouwens gevonden??
Wat betreft je vraag, ik zou denken dat een zadel wel mag aansluiten, maar niet mag knellen. Persoonlijk zou ik er toch een zadelmaker naar laten kijken...het komt best nauw en een verkeerd zadel kan grote gevolgen hebben. Zelf ben ik (om de kosten binnen de perken te houden) gewoon met paard en zadel naar de zadelmaker toe gegaan. Dan kunnen ze het goed zien en evt ook iets aanpassen/opvullen als het nodig mocht zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:53

Fryso, of Zaldi

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:52

Misschien heb ik een goede tip: ik heb momenteel een Pathfinder, lijkt erg veel op de Massimo Trail,
om te passen. Heb hem vanmiddag even geprobeerd.....wow wat een geweldig zadel, zit heerlijk.
Kort breed zadel, ribzit, diepe zit, kortom super.
Alleen twijfel ik toch een beetje over de boommaat, heb het idee dat hij ietsjes te smal is voor mijn brede ronde Haflinger met een vrij platte schoft.
Ze liep er trouwens superontspannen onder!
Dit zadel is ook erg geschikt voor ronde kortgerugde paarden met een hoge schoft....

Zaterdag komt de zadelpasser, kan hij de boommaat mooi checken, en anders.....iemand interesse in dit superzadel?

G Nienke