Ik heb zelf een kort maar breed rondgeribt warmbloed type paard waarbij elk zadel naar voren glijd. Het is niet zo dat mijn zadel na een galopje echt op de hals ligt, maar het schuift net tegen de schouder aan. Niet zover dat het het paard zeer ernstig beperkt, maar wel zover dat het een niet wenselijke beperking is voor lange termijn.
Dit naar voren schuiven ligt niet aan het passen van een zadel, maar puur aan de rond geribtheid/ naar voren liggende singelgroeve van het paard.
(Deze informatie is overgens vastgesteld door een goed bekendstaande en gediplomeerde zadel passer/maker)
Tot nu toe heb ik een dressuurzadel gehad, en daarvoor heeft met een goede oplossing gevonden voor het corrigeren van het naar voren schuiven.
Namelijk de banaan singel. Ook wel soms anatomisch gevormde genoemd, maar dat is soms een beetje een discussie zonder einde. Anatomisch gevormd is in principe alles wat met het lichaam 'mee' is gevormd. Een rechte singel met inhammen bij de benen werkt bij mijn paard niet.
Wat wél werkt is iets met een boog. WOW curved bijvoorbeeld, of een normale banaan singel.
Iets waarbij de singel onder de buik verder naar voren ligt dan bij de gespen.
Dit is allemaal heel leuk en aardig zolang je dus een dressuur zadel hebt.
Nu ga ik zeer waarschijnlijk binnenkort over op een veelzijdigheids zadel, maar kan dus geen geschikte singel vinden.
Het enige wat er te vinden valt wat gebogen is, heeft elastiek.
Ik vond er een bij de applejack met een kleine boog (waarschijnlijk te klein) betaalbare prijsklasse, maar aan een kant elastiek. Aan een kant elastiek wil ik absoluut niet hebben. (vanwege ongelijke druk)
De andere die ik vond (tevens bij de applejack) was geloof ik van kieffer, en had een grote boog. Hogere prijsklasse (boven 100 euro) en met twee kanten elastiek.
Twee kanten elastiek raadde mijn zadelmaker me ook af, aangezien dit net de speling kan geven dat het zadel juist weer naar voren gaat. Daarnaast heb ik ook moeite met de standaard genoemde nadelen van elastiek. (voor wie ze niet kent, zoek even met de zoek functie)
Voor de rest heb ik niks kunnen vinden.
Ik ben dus nogsteeds opzoek naar een gebogen singel, veelzijdigheid maat, en zonder elastiek.
Iemand enig idee? / ervaring?
Ook ervaringen van gebogen VZH singels met twee kanten elastiek is welkom. Ik ben eventueel bereid die te proberen mits ik niks anders kan vinden.
Daarnaast ben ik dus ook erg benieuwd naar prijzen. Het is niet zo dat ik niet veel wil of kan uitgeven voor iets goeds, maar ik weet nog niet zeker of ik de singel kan gebruiken. Ik kan het zadel pas kopen wanneer ik zeker weet dat ik er een goede singel voor heb. En dat kan ik pas weten wanneer ik zelf eerst een singel aanschaf. Mocht ik dus bv een wow curved aanschaffen VZH maat (kan dat ? ) van 175 euro, en het zadel blijkt toch nog te schuiven. Dan koop ik het zadel niet. Maar heb ik wel al dat bedrag moeten spenderen voor een singel die ik dan niet kan gebruiken. Vandaar dat ik erg op mijn hoede ben wat betrefd kwaliteit en prijs.
Oja, ik kan er niet eentje even ergens lenen, aangezien alle stalgenoten een dressuurzadel - en dus singel hebben.

) 
bedankt! 
Wel een hele lange