Banaan singel voor VZH zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hoefijzer

Banaan singel voor VZH zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 12:12

Ik ben opzoek naar ervaringen / voorbeelden van een gebogen singel in veelzijdigheid/springzadel maat.

Ik heb zelf een kort maar breed rondgeribt warmbloed type paard waarbij elk zadel naar voren glijd. Het is niet zo dat mijn zadel na een galopje echt op de hals ligt, maar het schuift net tegen de schouder aan. Niet zover dat het het paard zeer ernstig beperkt, maar wel zover dat het een niet wenselijke beperking is voor lange termijn.
Dit naar voren schuiven ligt niet aan het passen van een zadel, maar puur aan de rond geribtheid/ naar voren liggende singelgroeve van het paard.
(Deze informatie is overgens vastgesteld door een goed bekendstaande en gediplomeerde zadel passer/maker)

Tot nu toe heb ik een dressuurzadel gehad, en daarvoor heeft met een goede oplossing gevonden voor het corrigeren van het naar voren schuiven.
Namelijk de banaan singel. Ook wel soms anatomisch gevormde genoemd, maar dat is soms een beetje een discussie zonder einde. Anatomisch gevormd is in principe alles wat met het lichaam 'mee' is gevormd. Een rechte singel met inhammen bij de benen werkt bij mijn paard niet.
Wat wél werkt is iets met een boog. WOW curved bijvoorbeeld, of een normale banaan singel.
Iets waarbij de singel onder de buik verder naar voren ligt dan bij de gespen.

Dit is allemaal heel leuk en aardig zolang je dus een dressuur zadel hebt.
Nu ga ik zeer waarschijnlijk binnenkort over op een veelzijdigheids zadel, maar kan dus geen geschikte singel vinden.

Het enige wat er te vinden valt wat gebogen is, heeft elastiek.
Ik vond er een bij de applejack met een kleine boog (waarschijnlijk te klein) betaalbare prijsklasse, maar aan een kant elastiek. Aan een kant elastiek wil ik absoluut niet hebben. (vanwege ongelijke druk)

De andere die ik vond (tevens bij de applejack) was geloof ik van kieffer, en had een grote boog. Hogere prijsklasse (boven 100 euro) en met twee kanten elastiek.
Twee kanten elastiek raadde mijn zadelmaker me ook af, aangezien dit net de speling kan geven dat het zadel juist weer naar voren gaat. Daarnaast heb ik ook moeite met de standaard genoemde nadelen van elastiek. (voor wie ze niet kent, zoek even met de zoek functie)
Voor de rest heb ik niks kunnen vinden.

Ik ben dus nogsteeds opzoek naar een gebogen singel, veelzijdigheid maat, en zonder elastiek.

Iemand enig idee? / ervaring?

Ook ervaringen van gebogen VZH singels met twee kanten elastiek is welkom. Ik ben eventueel bereid die te proberen mits ik niks anders kan vinden.

Daarnaast ben ik dus ook erg benieuwd naar prijzen. Het is niet zo dat ik niet veel wil of kan uitgeven voor iets goeds, maar ik weet nog niet zeker of ik de singel kan gebruiken. Ik kan het zadel pas kopen wanneer ik zeker weet dat ik er een goede singel voor heb. En dat kan ik pas weten wanneer ik zelf eerst een singel aanschaf. Mocht ik dus bv een wow curved aanschaffen VZH maat (kan dat ? ) van 175 euro, en het zadel blijkt toch nog te schuiven. Dan koop ik het zadel niet. Maar heb ik wel al dat bedrag moeten spenderen voor een singel die ik dan niet kan gebruiken. Vandaar dat ik erg op mijn hoede ben wat betrefd kwaliteit en prijs.

Oja, ik kan er niet eentje even ergens lenen, aangezien alle stalgenoten een dressuurzadel - en dus singel hebben. ;)

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:32

Hm ik zal even vragen wat een kennis van mij voor haar paardje gebruikt, die heeft heel lang hetzelfde probleem gehad en heeft nu een WOW-zadel met een of andere singel maar ik ben vergeten welke, sindsdien schuift het niet meer....

Ik ga het even navragen!

Marrit13

Re: Banaan singel voor VZH zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:15

Ik ga het volgen, heb tijdelijk een VZH, en hetzelfde probleem :-)

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 16:54

sanne_shelly schreef:
Hm ik zal even vragen wat een kennis van mij voor haar paardje gebruikt, die heeft heel lang hetzelfde probleem gehad en heeft nu een WOW-zadel met een of andere singel maar ik ben vergeten welke, sindsdien schuift het niet meer....

Ik ga het even navragen!

WOW heeft twee goede singels. Eentje is de WOW curved, met grote boog dus. En de andere is de nieuwe H girth. De eerste is 175 euro, de tweede 250. Men zegt dat vooral de H girth eigenlijk altijd helpt en het zadel perfect op de plaats houd. Alleen weet ik niet precies of het altijd goed werkt bij niet- wow zadels. En daarnaast schijnt niet elk paard de dubbele singel prettig te vinden.
Maar 250 is niet echt ene bedragje waarvoor je dat even gaat uitproberen.

Vandaar dat ik meer naar iets in de lagere prijs klasse zoek. Ofnouja, lager, meer richting 100 dan richting 200 euro.

Een voorbeeld is deze pagony anatomic:
Afbeelding
Applejack heeft er ook een eigen merk variant van.
Alleen beide zijn met aan één kant elastiek. En ik zoek zonder elastiek. (of anders aan twee kanten)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:14

Mijn zadelpasser raadde mij ook een banaansingel aan, voor mijn ronde paard waarbij de natuurlijke singelplek verder naar voren ligt dan de singel. Oftewel: mijn zadel werd naar voren getrokken door de singel. Nou heb ik een zadel met korte stoten en ik kon ook geen vzh-banaan vinden, en al helemaal niet eentje van 95 centimeter. Dus nu heb ik een dressuurbanaan, met aan twee kanten een singelverlenger :D

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:19

hestejente schreef:
Mijn zadelpasser raadde mij ook een banaansingel aan, voor mijn ronde paard waarbij de natuurlijke singelplek verder naar voren ligt dan de singel. Oftewel: mijn zadel werd naar voren getrokken door de singel. Nou heb ik een zadel met korte stoten en ik kon ook geen vzh-banaan vinden, en al helemaal niet eentje van 95 centimeter. Dus nu heb ik een dressuurbanaan, met aan twee kanten een singelverlenger :D

En dat werkt goed? Ik heb nl. wel een dressuurbanaan (leuk woord wel :Y) )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:25

Ja, werkt prima. Zal even fotootje voor je zoeken :)

Edit:
Afbeelding
Hier zit hij alleen achterstevoren }:0

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 07:13

Ok, dat is nog wel het overwegen waard om te proberen dan!! Dat ik daar niet zelf aan heb gedacht :o bedankt!

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:46

Je kan ook je singelstoten laten verlengen en dan een dressuurbanaan kopen. :)

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:17

Ik rij momenteel op een Wintec, echt een tijdelijk zadel, denk een maand of 3. Dus dat vind ik niet echt de moeite waard, maar het is wel een goeie tip, voor als ik straks naar zadels ga kijken! +:)+

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 23:22

Ik heb zo'n singel zoals hierboven te zien is, van het merk Eric Thomas. Ik heb hem gekocht om dezelfde rede als de ts. Mijn pony was te rond en te dik, waardoor het zadel naar voren schoof ik galop. Deze singel helpt hier redelijk goed bij, maar hij idd maar aan 1 kant elastiek. Ik heb daar verder geen problemen mee.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 00:41

Ik zoek het zelfde TS. Ik heb een brede rondgeribde haflinger en het zadel blijft op zich goed liggen maar wordt naar mijn idee wel iets naar voren getrokken. De meeste banaansingels die ik kan vinden zijn voor dressuurzadels en zijn er dus alleen in korte maten.

Hestejente: dat is toch een dressuursingel die je daar hebt?

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 01:09

Ik ben op zoek naar hetzelfde, ik heb een ouderwets gebouwde Haf met weinig schoft, ronde rug en ronde ribbenkas (zeker als hij een beetje te dik is) en ik heb vooral last van het schuiven van links naar rechts met mijn zadel (Kieffer Muchen vzh) dat goed past. Naar voren verschuift m'n zadel niet. Ik heb nu een normale katoenen HH singel, maar ik denk dat met een banaansingel m'n zadel wel minder zal gaan schuiven. Ik stap tegenwoordig op met stoel terwijl mijn Haf maar 1.45m is, dit omdat mijn zadel verschuift als ik opstap (niet zodanig dat ik er niet op kan komen omdat ik hem wel strak aansingel) maar dan moet ik m'n zadel dus ook weer recht trekken als ik erop zit, en dat getrek aan de rug van mijn paard vind ik niet fijn voor hem. Ik ben het geschuif inmiddels behoorlijk zat want ik heb hierdoor ook altijd ongelijke beugels, ik vind het behoorlijk irritant.... Mocht iemand iets weten, een banaansingel van 1.20m, aan beide kanten géén elastiek (hier schuift mijn zadel nóg meer door) en liefst een normale prijs, dan hoor ik het graag !!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 01:48

Hinke schreef:
Hestejente: dat is toch een dressuursingel die je daar hebt?

Ja :j Wel een hele lange :+

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:39

Hoe lang is die singel hestejente? Mijn mollige haflinger heeft echt 100 cm nodig, en voor zover ik weet gaan dressuursingels maar tot 85 cm toch?

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 17:10

Bedankt voor alle reacties!
Ik heb al langer zitten denken aan gewoon dressuur stoten laten zetten of singel verleger te gebruiken en heb de knoop daarmee dus toch maar doorgehakt. Ik kan gewoon écht geen goede banaan veelzijdigheid vinden. (Het enige waar sommige mutsige ruitersport zaken nog mee kwamen is dat je er nog zo'n ouderwetse voorsingel voor kan gooien bij een vzh zadel. Nou nee dankje, ik doe wel een singel verlenger. :+ )

Ik was alleen een beetje bang voor het feit dat twee singel verlengers toch te kort zouden zijn, of dat je dan best wel een hoop tuig onder je laars zou kunnen krijgen. Je ziet vooral namelijk die neopreen banaan singels, en die zijn best bol bij de plaats van de gespen. Niet echt heel charmant onder een VZH.

Vanmorgen kwam ik ben een ruitersportzaak (het is maar goed dat je er zoveel heb hier in de omgeving, je kan echt blijven shoppen) een van kentaur tegen die ik uiteindelijk heb gekocht. Mooi soepel leer, 75 cm en na de gesp nog een stuk leer waar je de singel stoten door heen haalt zoals die van hastejente. Ik vind dat toch het charmantst staan op het moment dat je een korter zadel hebt.
Er zit helaas wel een heel kort stukje elastiek in aan twee kanten, maar die krijg ik met eigen kracht niet uitgerekt. Mocht het alsnog te veel gaan rekken dan laat ik er wel leer in zetten. Kan altijd nog.
Ik heb hem vandaag nog even getest met mijn dressuur zadel. Hij zat erg mooi om het paard, sloot voor het dressuur zadel aan op het zweetblad.
Ik moet alleen toegeven dat ik naderhand niet echt het idee had dat mijn zadel op zijn plaats was blijven liggen. Nu had ik ook niet echt goed aangesingelt vanwege de nieuwheid van de singel. Maar aangezien het schuiven bij mijn paard echt maar om centimeters gaat, zal ik morgen nog maar eens een watervaste stift mee nemen en eens kijken hoe waar hij ligt na het rijden.

Ik ben wel een beetje bang dat ik straks alsnog aan de antislip pad of dergelijke moet. Maargoed, even afwachten dus totdat het zadel er is, of die betere pasvorm inclusief deze singel mij gaat redden wat betrefd het schuiven.

Je moet trouwens wel uitkijken met het kopen van een 'te grote' dressuur singel zodat hij vast wat dichter bij je VZH zweetblad komt. Die rondjes in de oksels (hebben sommige singels meer dan andere) komen anders te hoog te liggen, en dat kan best gaan schuren in de oksel.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 17:11

Hinke schreef:
Hoe lang is die singel hestejente? Mijn mollige haflinger heeft echt 100 cm nodig, en voor zover ik weet gaan dressuursingels maar tot 85 cm toch?

85 is het grootste geloof ik ja ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:01

Hinke schreef:

Mijn singel is 65 centimeter, je moet de verlengers er nog bij optellen he ;) Singels in veelzijdigheidsuitvoering had ik voor mijn paard nodig van ongever 95 - 100 centimeter. Weet 't niet precies meer, heb er alleen mee gereden toen ik hem net had. Mijn banaansingel is van leer, leek me steviger en makkelijker in onderhoud dan neopreen.

incredible90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 22:08

is er al iemand die echt een oplossing gevonden heeft? ik zit namelijk met hetzelfde probleem
heb een wintec vzh zadel
zag wel dat er nu wintec singels in banaan vorm met cair te koop zijn, maar zijn erg prijzig, ruim 100 euro dus om dat nu als test te gebruiken vind ik erg kostbaar