waarom lappen onder elastische bandages?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

loveRoes

waarom lappen onder elastische bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 19:01

de vraag zegt t al...
en ook wil k graag weten of dat dan beter is of juist niet dan gewonen fleece bandages?

Thnx

Annemeik

Re: waarom lappen onder elastische bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:03

Eigenlijk moet onder alle bandages onderlappen. Dit is om de druk te verdelen. Anders krijg je op sommige plekken meer druk, en dat is slecht voor de doorbloeding.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:04

Elastische bandages kun je zien als een rekverband. Door dat rekken komt er druk op de onderliggende huid en pezen te staan en dit kan tot drukking leiden. Door onderlappen te gebruiken word deze druk gelijkmatig over de huid en pezen verdeeld.

En of het beter is dan de gewone fleece bandages dat weet ik niet.

Ik gebruik ze namelijk allebei niet.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:04

Elastische bandages trek je gauw te strak aan. Zelf gebruik ik liever acryl bandages met onderlappen, fleece bandages zijn helemaal ondingen.
Waarom gebruik je niet gewoon peesbeschermers? Makkelijker en beschermd veel beter tegen het aantikken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:05

Annemeik schreef:
Eigenlijk moet onder alle bandages onderlappen. Dit is om de druk te verdelen. Anders krijg je op sommige plekken meer druk, en dat is slecht voor de doorbloeding.

Bij fleece was het niet noodzakelijk toch? Omdat de druk dan al beter verdeeld zou zijn? En anders heb ik weer wat geleerd :j

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:20

Fabrikanten zeggen van niet, maar als je ze zelf om doet zie je al dat ze de druk ook niet optimaal verdelen. Kijk maar eens als je ze af doet. Als je er een onderlap onder doet zijn de benen netjes egaal vochtig en geen afdruk van de bandage. Als je fleece bandages afdoet, zonder onderlap, zie je de lijnen erin staan. En niet omdat ik strak bandageer, kijk maar op hogere dressuurwedstrijden. De paarden komen met de lijnen op de benen de ring in :n

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:21

Weer wat geleerd dus, bedankt!