Pelhambit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Pelhambit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 11:48

Even een vraagje, kan een pelham in combinatie met een neusriem?
En hoe moet nu precies het kettinkje zitten (foto's?)

Thanks!

biancavos

Re: Pelhambit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:52

een gecombineerde neusriem, of een lage lukt niet.
Alleen een hoge wel (of een gecombineerde zonder sperriem).

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 11:54

biancavos schreef:
een gecombineerde neusriem, of een lage lukt niet.
Alleen een hoge wel (of een gecombineerde zonder sperriem).

Ik heb een engels hoofdstel. Dus neusriem eraf?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:55

Ik spring/cross met pelhem, met gecombineerde neusriem. Geen probleem hoor.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:56

lijkt me niet dat dat lekker zit, de ketting en de sperriem zitten dan elkaar in de weg.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:57

Een pelham kan ook gewoon met een gecombineerde neusriem hoor, dat doe ik regelmatig. Met een lage neusriem heb ik nooit geprobeerd, maar ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen.
Volgens mij gebruiken de meesten inderdaad een engelse neusriem (hoge) zonder sperriem.

Het kettinkje moet "aan" zitten. Niet strak aangetrokken, maar ook niet bungelend.

edit: ketting zit achter de kin langs en de sperriem zit daaronder, voor het bit langs.
Laatst bijgewerkt door Karolien_ op 16-10-09 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:58

De sperriem zit onder zn kin en de ketting onder zn kaak dus die komen niet eens bij elkaar in de buurt :)

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:01

ik rij soms ook met een gecombineerde neusriem met pelham hoor dat gaat prima

de kinketting moet je niet te vast zetten-mag best losjes hangen ! de scharen moeten ongeveer 45 graden meende ik kunnen kantelen.. als je de ketting te stak doet heb je een mage scherpe inwerking en kan je je paard zeer doen.

heb helaas even geen betere foto zal er wel even 1 zoeken ;) zie profiel

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:10

Ik had mijn sperriempje er nog aan als ik met mijn pelham reed om het neusnetje op zijn plek te houden. Op de foto in mijn profiel kan je zien hoe dat er dan uit ziet. Voor de fotoshoot had ik het lelijke netje er even af gehaald ;) .

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 12:13

MarissaM schreef:
ik rij soms ook met een gecombineerde neusriem met pelham hoor dat gaat prima

de kinketting moet je niet te vast zetten-mag best losjes hangen ! de scharen moeten ongeveer 45 graden meende ik kunnen kantelen.. als je de ketting te stak doet heb je een mage scherpe inwerking en kan je je paard zeer doen.

heb helaas even geen betere foto zal er wel even 1 zoeken ;) zie profiel

Ja dat je hem pijn doet met te strak had ik ook al begrepen. Dat is zeker niet de bedoeling.
Je legt de ketting achter het bit langs tegen zijn wang zeg maar? Ik vind dan alleen het haakje zo stekerig zitten tegen zijn wang. Hoort dat zo? Misschien moet ik zelf morgen ook even een foto maken.
Vorig keer schoot de ketting los. Hij draaide opeens om door een paar geiten. Ik heb het idee dat het toch niet helemaal perfect is in combinatie met een neusriem. Lijkt me soms te knellen samen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 12:14

Inoterry schreef:
Ik had mijn sperriempje er nog aan als ik met mijn pelham reed om het neusnetje op zijn plek te houden. Op de foto in mijn profiel kan je zien hoe dat er dan uit ziet. Voor de fotoshoot had ik het lelijke netje er even af gehaald ;) .

Ja dat is een duidelijke foto. Maar jouw ketting lijkt onder het riempje te zitten? Of er overheen geschoven. Komt denk ik doordat zijn hoofd omlaag is ;)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:18

Ik had de ketting eigenlijk ook niet strak genoeg gedaan :o , dus hij hangt inderdaad vrij laag :j . Het hoofdstel was alleen maar even aangedaan voor de fotoshoot, vandaar ;) .

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:37

Het hoort met een hoge neusriem omdat het een afgeleide is van een s&t hoofdstel. Het zijn de 2 bitten in één.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:05

Een oude instructeur heeft eens gezegd dat een pelhambit bij verkeerd gebruik zeer scherp in werkt dus ik weet niet waarom je hem nodig hebt maar rijtechnisch gezien ben je er veel gevoel voor nodig om je paard er goed mee te rijden.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:28

ja maar bij de foto van Inoterry heeft het paard ook zijn hoofd omhoog en lijkt het alsof de ketting niet goed hangt :P maar zo hoor je idd de kinketting te bevestigen

ik heb er zelf nu een kinkettingbeschermer omheen als je de haken niet fijn vind kan je deze eraf halen..en er losse haken aan doen die niet tegen de wang aan prikken

als de kinketting de vorige keer los schoot had je hem waarschijnlijk te los zitten

ik vind de combinatie met een gecombineerde niet knellen hoor .als je alles gewoon normaal omdoet.de ketting en sperriem zitten los van elkaar ;)...maar je kan het proberen om de sperriem eraf te halen....

rij je met pelhamriempjes of met 2 teugels?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 08:34

Ik rij niet met 2 teugels. Ik vind dat nogal onhandig.
In de winter heb ik bitloos gereden gecombineerd met bit, dus ook met dubbele teugels. Daarna geheel zonder bit. De naturals hadden mij aangeraden als hij toch niet op een bit reageert geen scherper bit te pakken maar bitloos te gaan rijden. Op zich gaat dat prima, maar hetzelfde probleem blijft er, zijn remmen werken niet! Zeker in gezeldschap met andere paarden. Hij reageert gewoon totaal niet. Nu met de pelham is dit een heel stuk verbetert. Niet dat ik nu zo graag hard in die mond wil trekken (want ik rij ook liever bitloos) maar het gaat hier om mijn eigen veiligheid.
We gaan nu samen lessen volgen en ik hoop het pelham maar tijdelijk te gebruiken. Hij heeft hem ook niet altijd in. Als ik gewoon op wandeling ga blijft hij uit. Ga ik endurance rijden, dan gaat hij in. Het endurance hoofdstel heeft geen neusriem. Maar omdat ik het pelham net heb en eerst rustig wil uit proberen (zonder mijn paard direct straf in de mond te zitten) zit het nu in mijn engels hoofdstel.

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:37

in plaats van een kinketting kun je ook een spoorriempje gebruiken, dat is lang zo scherp niet en je hebt ook geen last van de haakjes, die haal je er gewoon van af

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 08:32

Ik rijd ook al een hele tijd met een pelham. Bevalt me super
Gebruik m gewoon in combinatie met een gecombineerde neusriem.. Gaat super. Kinketting wel in een gel hoesje of beschermings hoesje doen. En niet te vergeten pelham riempjes (met 2 teugels rijden is dan niet meer mogelijk, tenminste op wedstrijden niet)