hoe zie je of de boom te klein is bij wintec?zadel klappert

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lubberslieke

hoe zie je of de boom te klein is bij wintec?zadel klappert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 17:38

Hoi ik heb een wintec 2000
het zadel ligt opzich goed en past goed alleen klappert het iets (achterkant komt iets omhoog)
Is het dan zo dat de boom te strak is dat hij daarom iets klappert??

EvelienH

Re: hoe zie je of de boom te klein is bij wintec?zadel klappert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:41

Kan inderdaad. Er zijn boommeters van Wintec, heel handig zo kun je namelijk precies zijn welke boom je paard nodig heeft.

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 17:49

oke maar daar is volgens mij niet bij iedere paardenzaak aan te komen of wel?
er zit nu een blauwe boom in, is het dan slim om voor een rode te gaan of gelijk wit?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:54

Als de boom klappert, zal hij eerder te groot zijn. Een boom die te smal is, zorgt er voor dat het zadel achterover lijkt te hellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:36

laat er een goede zadelmaker naar kijken... zo vanaf bokt kunnen wij niet zeggen wat er mis is..

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:38

Als het goed is kunnen ze er wel aan komen, of ze hebben er een liggen als ze met Wintec werken. Anders even een zadelmaker bellen die bekend is met Wintec.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:39

Even de zadelmaker langs laten komen...losse bomen zijn te bestellen en de boom is gemakkelijk te vervangen. Als het zadel klappert ligt het zadel niet goed.

Jagman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:44

Inderdaad een zadelmaker bellen en die het laten controleren.

Maaike83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:07

Ik zou ook een zadelmaker laten komen of een passervice of zoiets. Wintec is gelukkig makkelijk aan te passen en de kosten wegen niet op tegen eventuele rugklachten van het paard.

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 15:08

Ja een zadelmaker laten komen kan, morgen komt iig de ostheopaat er naar kijken.

Maar wat ik bedoel is of die theorie klopt,
Als het zadel voor te smal is gaat het achter een beetje klapperen?

Maaike83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:57

Ik zou ook zeggen eerder te breed.
En als op de voorkant drukt zakt het dan of sluit dat juist helemaal mooi aan?

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 18:29

ik heb net nog even gekeken,
bij de schoft is alles mooi vrij,
als je dan vanaf de boom langzaam naar beneden gaat langs het schouderblad daar zit hij erg strak, (dit wordt breder bij een bredere boom),
verder sluit hij overal goed en mooi aan, ruggegraad is vrij, sluit ook goed aan bij de kussens en bij de ''kuitwrongen''

Maar mijn merrie is nogal rond gebouwd, (tot nu toe) elk zadel klappert achteraan erg, deze wintec het minst, dus het zadel komt in draf iets omhoog , en als ze haar hoofd naar de grond doet ook.
(een staart riem is geen optie)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:08

Ligt het zadel wel volledig achter de schouder?
Een zadel dat omhoog wipt wanneer ze het hoofd naar beneden doet, ligt waarschijnlijk te ver naar voren... heb je een foto in zij-aanzicht, met het zadel op de rug?

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 15:51

hoi ashkerlon
het zadel ligt wel achter het schouderblad wel is mijn paard een beetje dik dat het zadel iets naarvoren schuift, tot nu toe elk zadel veel maar hier gaat het om max 1 cm.
Ik heb nog geen foto van het zij-aanzicht.

Vandaag was de osteopaat er en zij vond het zadel eigenlijk goed passen, tijdelijk een iets grotere boom er in omdat ze te dik is en moet afvallen daarna deze boom (blauw)er weer in.
Verder vond ze het klapperen niet zo hinderlijk ze zei dat het komt omdat hij een rechte rug heeft zich soms bol maakt en als je er op zit dit klapperen niet gebeurd, ook was het een tijdelijke optie om een bontje er onder te leggen. Voorlopig mag ik alleen maar stappen op haar en dan ligt het zadel goed genoeg.

Wel laat ik als ze over een maandje iets dunner is en het zadel niet verbeterd een zadelpasser (sattlefit heleen klumper) komen

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 07:10

als je zadel al aan de smalle kant is dan word het met een bontje eronder alleen nog maar smaller.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 07:36

Dan zou ik sowieso voor de toekomst een andere osteopaat zoeken... eentje die dat doet waar hij/zij goed in is en zich niet bemoeit met dingen waar ze geen weet van hebben...
Een nit goed passend zadel is funest voor zowel ruiter als paard, maar een goede inkomsten bron voor fysio en osteo..

Een zadel kan zowel klapperen als de boom te breed of te smal is..
bij te breed zakt hij wel over de schoft/schouder en komt dan los van de rug en kan dit klapperen..
Te smal dan blijft hij op de schoft/schouder steunen en zal geen aansluiting op de rug hebben...
Het kan ook zijn dat dit zadel gewoon weg niet past op je paard, en dat je een ander merk/type modig hebt.

Een goede zadelmaker/passer kan daar een uitkomst voor zijn.

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 18:54

Alane,,nou een andere osteopaat moeten zoeken vind ik wel heel drastisch, het is namelijk niet zo dat zij zich er mee bemoeit of wat maar ziij zegt net als anderen bv op stal gewoon wat zij er van vind.

biancavos. Ik heb een speciaal bontje wat er uitziet als een fietszadel zodat alleen de achterkant opgehoogd wordt en voor niet. dat hielp bij de vorige zadels erg goed maar wou ik graag vanaf, dit zadel klapperde ook niet genoeg om het zo op te lossen.00

Maar goed ik heb nu een bredere boom en het zadel klappert niet meer wel als ze zich bol maakt maar dat is logisch, als ze afgevallen is komt de sattlefit (heleen klumper) om het ff te checken. Hopelijk dan niet weer een nieuw zadel.