Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SamIceBlue
Berichten: 157
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 13:06

Hai allemaal,

Mag ik hier even binnenvallen en gelijk topic omhoog schoppen?

Ik kan een Malibaud Gardian passen voor mijn kentucky mountain (gangenpaard) van ongeveer 1.50. Ik hou niet zo van engelse zadels, western zijn te lang en al zoekende kwam ik bij de Malibaud uit. Zadel heeft voorheen op een camargue gelegen, maar zadel werd te smal (of paard te breed). Durft iemand hier een inschatting te maken of een Gardian op een mountain horse zou passen? Ik zal een poging doen hieronder foto's van mijn paard te posten, voor een idee hoe een mountain horse qua bouw eruit ziet.

Foto 1 is van augustus (we hebben inmiddels een beter passend hoofdstel):
Afbeelding

Foto 2 is onlangs genomen:
Afbeelding

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:58

Ik heb geen idee helaas...………. eerst goed passen!

alice1970
Berichten: 6
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 23:43

sorry geen advies, maar superleuke foto daarboven, met je tasje om op zo'n leuke pony en bitloos op een zonovergoten paadje..

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:30

SamIceBlue schreef:
Hai allemaal,

Mag ik hier even binnenvallen en gelijk topic omhoog schoppen?

Ik kan een Malibaud Gardian passen voor mijn kentucky mountain (gangenpaard) van ongeveer 1.50. Ik hou niet zo van engelse zadels, western zijn te lang en al zoekende kwam ik bij de Malibaud uit. Zadel heeft voorheen op een camargue gelegen, maar zadel werd te smal (of paard te breed). Durft iemand hier een inschatting te maken of een Gardian op een mountain horse zou passen? Ik zal een poging doen hieronder foto's van mijn paard te posten, voor een idee hoe een mountain horse qua bouw eruit ziet.

Foto 1 is van augustus (we hebben inmiddels een beter passend hoofdstel):
[ Afbeelding ]

Foto 2 is onlangs genomen:
[ Afbeelding ]


Heb je al eens naar een Silverado western gekeken? Boomloos en zeer kort :-)

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:39

Heb me net een Trekker True Talent cadeau gedaan, ook lekker compact :)
Alleen nog een leuke pad er onder zoeken *\o/* .

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:17

Hoppit schreef:
Heb me net een Trekker True Talent cadeau gedaan, ook lekker compact :)
Alleen nog een leuke pad er onder zoeken *\o/* .


Ik heb ook een Trekker True Talent en vindt het een heerlijk zadel!! Lange zoektocht achter de rug, omdat ik een zeer compact paard heb. Maar heb er nog geen geweldig pad voor gevonden, dus als iemand nog een idee heeft?

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:24

Ik heb onder mijn trekker luxus een haf pad liggen. Vind het een fijne pad.

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:44

Weet iemand hoe een maat 33 valt bij een portugees zadel? Ik vind het nogal klein ogen en de verkoper zegt dat het een normale maat is voor een volwassene. Heb er weinig aan als het op het paard past, maar ik zelf er metde kont niet tussenpas. Ik heb normaal 17.5/18 inch.

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:32

Maat 33 is denk ik de boommaat en niet de zittingmaat ;-)

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:05

melrovers schreef:
Maat 33 is denk ik de boommaat en niet de zittingmaat ;-)

Nee, het is echt de zittingmaat.

Ik zie bij de websites van bijv marjoman ook 33 staan, maar ook vaak 35 of 37.
Maar valt 33 dan als 17 inch? En 35 als 17.5? 31 is kind, dat kan ik er ook uithalen.
Het is de afstand van voor naar achter, dus ruimte om tussen te passen. Tussen voorboom opstaand randje en opstaande rand achter.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:55

Volgens mij is 17½ inch 44 cm en 18 inch 46 cm. 33 kan alleen een wijdtemaat zijn, geen zitmaat.

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 14:06

linky schreef:
Volgens mij is 17½ inch 44 cm en 18 inch 46 cm. 33 kan alleen een wijdtemaat zijn, geen zitmaat.

Nee, kijk maar op ludomar.com. Het is echt de zitmaat. Maar ze meten totaal anders. Dat het de zitmaat is weet ik echt 100 procent zeker. Maar niet wat nu vergelijkbaar is met 17.5 inch wat ik nodig heb.
Ik ben er achter dat 31 voor kinderen is. Volwassenen lijkt 33-37 te zijn. Maar ik moet er in passen. Uitproberen gaat niet.

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 14:27


linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 15:38

Om de verwarring kompleet te maken...……………. -O- Je kunt de site in het Engels lezen, zie vlaggetje bovenaan. Wordt het dan duidelijker? Het lijkt me nogal wat om een zadel zo te bestellen, als je de maten niet zeker weet...…………...

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 15:51

linky schreef:
Om de verwarring kompleet te maken...……………. -O- Je kunt de site in het Engels lezen, zie vlaggetje bovenaan. Wordt het dan duidelijker? Het lijkt me nogal wat om een zadel zo te bestellen, als je de maten niet zeker weet...…………...

Daar verandert het niet echt mee, haha. Boommaat weet ik en kan ik wat mee. Kussens kunnen aangepast worden indien nodig. Maar ja, de kontmaat blijft een uitdaging. Er zitten per model nogal wat verschillen in merk ik al.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 09:59

Hoppit schreef:
Heb me net een Trekker True Talent cadeau gedaan, ook lekker compact :)
Alleen nog een leuke pad er onder zoeken *\o/* .


Ik kan je helpen met een bijpassende van Grandeur?

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 10:55

germie schreef:
Weet iemand hoe een maat 33 valt bij een portugees zadel? Ik vind het nogal klein ogen en de verkoper zegt dat het een normale maat is voor een volwassene. Heb er weinig aan als het op het paard past, maar ik zelf er metde kont niet tussenpas. Ik heb normaal 17.5/18 inch.


Mijn ervaring met dit type (spaans/portugees) zadel is dat de maten qua pasvorm nogal variëren per model dus niet alleen per merk(fabrikant).
Een corta (korte variant van de volwassene-versie) kan overeenkomen met zitmaat (bovenop het zadel tussen pommel en cantle gemeten) 33 cm. Maar dat is niet het enige wat van belang is of je lijf erin past. De maat tussen einde pommel en cantle beneden gemeten, waar je dijbeen tussen moet passen, en de al dan niet scherpe hoek die de cantle naar beneden maakt, is minstens zo belangrijk.
Bij het Marjoman matenoverzicht staat in het midden een foto van het model Riaño, daarbij kan je zien dat de hoek die de cantle maakt naar beneden een fors verloop laat zien. Het kan daarbij zijn dat je achterwerk er wel in past, maar dat je dijbeenomvang je laat zien dat het model niet past. Bij Riaño staat 21cm als maat voor de afstand tussen pommel en cantle, wat erg klein is.
Passen is hier toch echt wel van belang.
Ik heb verschillende fabrieks Ludomars geprobeerd waaronder de Ludomar Clasica (korte versie, die ook zo'n scherpe cantle hoek heeft), maar die paste voor mij echt niet, terwijl ik geen dikke kont heb en vrij dunne dijbenen (broekmaat 36/38).
Als het hier over een Marjoman gaat? zou je met de nederlandse dealer contact op kunnen nemen (Pura Nobleza) voor detailinformatie. En als ik me goed herinner heeft een bokker een Riaño op haar Lusitano liggen.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 12:06

Buitenzinnig schreef:
Hoppit schreef:
Heb me net een Trekker True Talent cadeau gedaan, ook lekker compact :)
Alleen nog een leuke pad er onder zoeken *\o/* .


Ik kan je helpen met een bijpassende van Grandeur?


Wou 'k fixen na m'n eindejaarsbonus :') Had dit zadel al niet nodig :') Had je via fb al gevraagd of je mss de normale kussens ook nog had liggen :p
't Lijkt in ieder geval een leuk kort dingetje voor op onze Comtois <3
Die heeft er errug kort ruggetje :wow:
Afbeelding

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 12:07

elbony schreef:
En als ik me goed herinner heeft een bokker een Riaño op haar Lusitano liggen.



Yup dat ben ik! Wat Elbony zegt klopt precies en was voor mij de reden om mijn zadel te laten customizen (via Pura Nobleza). Ik heb de verkorte versie van de Riano met een stijlere cantlehoek maar een relatief langere cantleboog zodat ik wel goed zat qua dijbenen (lange ruiter op klein paard).

Een te klein zitvlak of verkeerde hoek vd cantle is funest bij dit type zadels want dan druk je de cantle in de rugspieren.

Anderzijds zal een te wijde zitting ervoor zorgen dat je een zit als een zak aardappelen ontwikkelt.

Dit type zadels moet eigenlijk aangepast worden op zowel paard maar vooral ook op de ruiter. Omdat er zoveel zaken meespelen aan de opbouw die bepalen of jij er goed in zit.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 22:58

rider schreef:
Yup dat ben ik! Wat Elbony zegt klopt precies en was voor mij de reden om mijn zadel te laten customizen (via Pura Nobleza). Ik heb de verkorte versie van de Riano met een stijlere cantlehoek maar een relatief langere cantleboog zodat ik wel goed zat qua dijbenen (lange ruiter op klein paard).

Een te klein zitvlak of verkeerde hoek vd cantle is funest bij dit type zadels want dan druk je de cantle in de rugspieren.

Anderzijds zal een te wijde zitting ervoor zorgen dat je een zit als een zak aardappelen ontwikkelt.

Dit type zadels moet eigenlijk aangepast worden op zowel paard maar vooral ook op de ruiter. Omdat er zoveel zaken meespelen aan de opbouw die bepalen of jij er goed in zit.


Mijn Ludomar zadel moest gecustomized aan de paardenrugzijde om te voorkomen dat de boel ging schuiven. Standaard 'of the shelf' fabriekszadels liggen vaak niet helemaal lekker, waardoor je zou gaan denken dat het merk niet OK is. Terwijl wanneer je een terzake kundige zadelpasser erbij betrekt, je een prima resultaat kunt bereiken.

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 07:41

Gaat hier om merkloos uit Spanje ( of merk onbekend). Aanpassen wordt geregeld door mijzelf, aankoop op afstand. Tot nu toe dus nog niet gedaan. Maar voor bovenbeen is 28 cm wat moet passen. 33 zitafstand. Zadel komt dan op een kwpner met hoge schoft en brede schouder. Met korte rug en lange ruiter. Het paard waar ik voor bezig was is helaas woensdag door een ongeluk in de paddock overleden ( bonte fries). Dus nu wordt het of mijn eigen paard, of maar niet meer. Ineens loopt alles nu anders helaas.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:08

@germie
Sterkte met het verlies van je paard.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:08

Hoppit,

Ja, kom ik nog op terug! Heb door de verhuizing 1 losse gevonden, moet de andere nog even zoeken, en even nameten :)

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:49

Buitenzinnig schreef:
Hoppit,

Ja, kom ik nog op terug! Heb door de verhuizing 1 losse gevonden, moet de andere nog even zoeken, en even nameten :)


Ik ben helemaal kwijt waar je 't op fb had geadverteerd, dus maar even via deze weg :') Zijn de kussens er nog? Als ze al verkocht zijn zij het zo, was het ook enigszins vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:10

Hoe zijn ervaringen met roc zadels?