Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:46

Had geen rekening gehouden met bepakking. Weet inderdaad niet of boomloos dan nog geschikt is op zulke afstanden.

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:33

Je hebt ook recado's die iets minder hoog zitten. Die rijden wat makkelijker als de zadels met rollen(de bastos). Die had ik in Argentinië meestal ook(eigenlijk had geen een ranch paard een bastos zadel, niet geschikt voor gringo's ;). )

En stoelzit moet. Als je daar aan toe geeft zit het echt wel fijn, je kan bijvoorbeeld ook geen verlichte zit ofzo doen. Dus ouderwets springen :') en een paard die niet heel hoog opgooit of een extra gang kent is ook wel fijn, want lichtrijden moet je ook niet willen. Je kan ook bijna niet met je benen bij je paard(helemaal niet als je met 3 pads rijd, wat je op trektocht wel nodig hebt(ook als matrasje). Ik heb op een dag 11 uur gereden, en behalve een zeer kontje had ik het er goed afgebracht.

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=57CC9A3A

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:36

Ik wil iedereen even bedankten voor alle reacties, tips, en vragen die aanzetten tot denken etc! Ik hoop dat dit alles niet té off-topic is :oo . Voor vragen die ik overhoud na de afgelopen posts zal ik wel even pm'en :) .

Mijn lijst met te bestuderen en te testen zadels is al enorm gegroeid! (Is mijn leven nu lastiger of makkelijker geworden? :P ). Esther Groen komt de rug-zadel situatie binnenkort bekijken *\o/* ben nog steeds heel benieuwd hoe de gangbare maten van de Malibaud liggen.

tamary schreef:
Boomloos zou ik ook afraden, veel bepakking en enkel stappen trouwens ook. Pakpaard is eigenlijk iets waar je heel snel op uit komt als je zulke lange afstanden gaat afleggen, gewoon omdat er wat zwaardere dingen mee moeten (setje hoefijzers bv en meer kwaliteitsmateriaal qua tent, etc.) die je eigenlijk niet aan de last van je rijpaard wil toevoegen. 100kg is ook gewoon te zwaar op zo'n afstand. Het werd in het verleden wel gedaan, maar wat er vervolgens met het paard gebeurde verteld het verhaal niet. Nu is je paard veel meer familie dan vervoermiddel en dan zijn je foutmarges kleiner en de gewenste maximale belasting dus ook.


Pakpaarden worden nog veel gebruikt in onbewoonde gebieden bij tochten waar dus veel proviand moet worden meegenomen voor langere perioden. De ervaring leert (reisverslagen) dat een tweede paard in gebieden zoals West Europa lastig is vanwege de grote hoeveelheid drukke wegen en veel verkeer dat je niet kan vermijden. Er worden tot op heden nog heel veel van zulke tochten gemaakt over heel de wereld waarvan de meeste toch echt bewust kiezen voor 1 paard.

in principe kan een geschikt paard 1/5 van zijn gewicht tillen over een afstand van 20-30 km per dag voor langere tijd zonder gewicht te verliezen (ervaringen uit de cavalerie). Een Freiberger is gefokt als lastdier en wordt nog steeds in de bergen ingezet om zware lasten te tillen. Nu rij ik altijd max 2 uur achtereen en wandel ik vaak de helft van de dag. Dus dan loopt ponypaard met een kilo of 30-40 ipv 100. Met een goed passend zadel moet dit voor de rug sowieso geen probleem zijn.

Draf wordt (vooral met veel bepakking) afgeraden omdat het heel erg na de beweging mee komt. Ik merk ook dat mijn paard liever niet draaft met bepakking, behalve berg op, al galoppeert hij dan meestal aan. Als je zulke afstanden rijdt kost draf ook teveel energie. Dit kan alleen als je elke avond krachtvoer tot je beschikking zou hebben en dit lukt vaak niet.

Maar dit hangt natuurlijk per paard en combinatie af. Met de tochtjes die ik tot nu toe heb gemaakt golden deze vuistregels. Maar alleen ervaring zal leren of dit in ons geval ook geldt voor hele lange afstanden of dat er dan toch nog iets aangepast moet worden. (Mag de Welsh pony misschien toch nog mee :+ ).

Met het grootste deel van de paarden loopt het trouwens allemaal goed af ;) neem maar eens een kijkje bij de equestrian travel books. Worden ook ervaringen van de meest uiteenlopende zadels van over heel de wereld onder de zwaarste omstandigheden beschreven!

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:44

Interessant hoor! Voor mij ook leerzaam om dit allemaal te lezen! Van mij mag je je verdere vragen gerust hier stellen. Steken wij er ook wat van op :)

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:48

PocoGaucha schreef:
En stoelzit moet. Als je daar aan toe geeft zit het echt wel fijn, je kan bijvoorbeeld ook geen verlichte zit ofzo doen. Dus ouderwets springen :')


Haha, dat ja. :') Als je tempo gaat maken en dan ook nog scherpe wendingen wil doen dan moet je inderdaad wel in stoelzit gaan zitten. Ik ken alleen maar de bastos versie, wist niet dat er nog andere types bestonden. :D

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:07

Ja, Heb helaas geen foto's ervan zonder schapenvel.

Die hebben de rollen alleen aan de onderkant, en een verhoging aan de voor en achterkant. Dus de bovenkant heb je wat meer een kuiltje waar je in kan zitten. En dan waren sommige los in het midden, en sommige vast met een vaste harde boom.

We hadden ook zadels uit Chilli, dat waren boom zadels, soms met het schapenvel er al vast op. Dat vond ik eerlijk gezegd de fijnste zadels die ze er hadden(lijkt een beetje op de zaldi record, maar dan geen engelse boom met kussens).

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:09

rider schreef:
PocoGaucha schreef:
En stoelzit moet. Als je daar aan toe geeft zit het echt wel fijn, je kan bijvoorbeeld ook geen verlichte zit ofzo doen. Dus ouderwets springen :')


Haha, dat ja. :') Als je tempo gaat maken en dan ook nog scherpe wendingen wil doen dan moet je inderdaad wel in stoelzit gaan zitten. Ik ken alleen maar de bastos versie, wist niet dat er nog andere types bestonden. :D


Haha dat is zo. Ik heb in mijn zoektocht naar het juiste paardje bij Rick Woudenberg gekeken naar een van zijn wat oudere Criollo's. Hij waarschuwde mij ook voor de zadels en de rijstijl en dat zijn paarden echt alleen traditioneel opgeleid waren maar wel zéér geschikt voor een dergelijke tocht. Vol interesse zijn youtube filmpjes bekeken. Toch raadde hij mij ook aan om voor een Freiberger te gaan als ik ook nog eens een sprongetje wilde maken, dressuur proefje wilde rijden of een potje horseball wilde spelen met een Engels zadel :P .

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:37

Ziezo_X schreef:
Beste allemaal,
....

Welke andere type zadels zouden voor mij interessant zijn om te proberen (mits ze in NL een beetje toegankelijk zijn)?


Kom ik hier een keer binnen vallen na héul lang geen bokt, zie ik jouw verhaal. Leuk joh, tof! Bij mij broeien de plannen ook nog altijd. Richting Schotland of Polen dan en alleen mits m'n merrie het mentaal aan kan, ik heb haar er niet, zoals jij, speciaal voor gekocht (al is ze dan wel half Hucul, Carpatische bergpony die ook voor Cavalerie-doeleinden gebruikt is in een ver verleden).

Ik heb met mijn paardje nog een extra moeilijkheid door haar lastige zadelrug waarbij de singelplek te ver naar voren ligt (voor de plek waar het zadel moet dus bijna onmogelijk). Op dit moment rijd ik haar met een Ghost, die blijft als enige van wat ik tot nu toe op haar rug gehad heb (en da's veel!) op z'n plek liggen, maar een boomzadel is echt noodzakelijk voor wat jij wilt (ik zag dat je het longriders guild al gevonden hebt, daar staat ook veel belangrijke info over zadelkeus en welke type zadels).

Als ik die trektocht ooit nog ga maken moet er voor haar dus alsnog een boomzadel komen (ik hoop dat ik haar rug tegen die tijd door trainen wat beter heb kunnen krijgen, het is bij haar grotendeels slechte en verkeerde bespiering). Ik ben na lang zoeken op twee zadels uit gekomen die voor haar haalbaar zouden kúnnen zijn. De een is een Colombiaans zadel, gemaakt voor korte gangenpaarden, CTK-zadels. Er is in Nederland een dealer die ze verkoopt, al ging de communicatie toen ik informeerde niet héél soepel (nadeel dus). Maar voor mijn merrie met wat weke kort rug waren er verschillende modellen met de Y rigging die ik nodig heb voor haar, waarbij het voorste bevestigingspunt echt aan de voorkant zit. Hier een linkje: http://www.saddlepoint.nl/index.php/ctk-zadels
Ik heb op zo'n zadel gezeten tijdens Equiday een jaar of 2 terug en dat zat echt super. Mooie korte zadels, heel comfortabel voor de ruiter en voor het paard ook. De kussens aan de onderkant zijn een discussiepunt, voor en tegenstanders er van maar ik denk dat het met name met de wekere rug van mijn paard, die dus behoorlijk wat rock vraagt, wel een oplossing zou zijn. En in Colombia rijden ze er ook dag in dag uit mee. Helaas ben ik ze in Nederland nog maar weinig tegen gekomen en heb daardoor twijfels wat betreft de Nederlandse dealer...

Een ander zadel wat voor haar een optie zou zijn is een Tucker trail saddle. Komt uit Amerika en is een echt long-ride zadel. Voor mij zou het dan specifiek de Tucker Endurance Trail worden omdat die het kortst is. Ik heb er een keer een op haar rug kunnen passen, zadel paste niet omdat het gewoon te smal was aan de voorkant maar met een wat bredere boom is het een grote kanshebber om goed te gaan liggen.
Het is een gevestigd merk maar bestellen zul je 'op afstand' moeten doen, al zijn daar tegenwoordig wel weer goeie hulpmiddelen voor zodat je een complete mal van de rug van je paard kunt versturen.

Als lengte van het zadel geen issue is voor je paard dan zijn zadels van de Franse Petel ook nog een heel goede optie: http://selleshuguespetel.com/ Ik zou bij hem een op maat gemaakt zadel kunnen bestellen, dat blijft als optie over als de andere twee toch niet gaan lukken.

Dit is mijn top drie. Veel van de 'standaard opties' zijn voor mijn merrie geen optie dus ik heb echt moeten zoeken. Jij zult qua breedte denk ik ook je beperkingen hebben maar met een iets rechtere rug en normalere singelplek dan die van mij zijn er best veel goede long-ride zadels te vinden. Succes met zoeken!

Oh, en die bepakking is idd mogelijk, zolang je je max gewicht maar in de gaten houdt. Ik zal es kijken of ik m'n lijstje nog terug kan vinden, mijn plannen zijn in de ijskast beland maar ik had al wel wat ultra-light opties van dingen die je mee wilt nemen. Super lichtgewicht tent die ook nog klein te vouwen is, lichtgewicht stroomafrastering met vouwbare paaltjes, ook een heel klein pakketje, al overweeg ik ook om haar te leren aan een high line te staan. Investeer in goede waterdichte zadeltassen en leer vooral héél goed het gewicht te verdelen over de bepakking. Grootste fout die mensen maken met bepakking is niet goed verdelen van het gewicht. Niet alleen links/rechts maar ook verdeling per zadeltas. Een unstertje of kofferweegdingetje is geen overbodige luxe totdat je precies weet wat waar moet om het goed te hebben.
Wil je toch een packhorse mee nemen dan is een kleine pony meestal niet de meest geschikte keus. Ook je packhorse moet aan bepaalde eisen voldoen, de combinatie met je rijpaard moet kloppen. Qua dominantie bijv... je wilt geen strijd over wie voorop mag, maar ook qua gangwerk. Ik heb gekeken of ik mijn shet mee zou kunnen nemen maar als zij mijn merrie (die maar 1.44 is) bij wil houden moet ze echt boven haar tempo gaan stappen of regelmatig aandraven. Dat is funest, daarmee weet je zeker dat je nog geen week op pad bent voor je pack-horse het op geeft.

Veel plezier met voorbereiden, ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:27

Ik zag dit zadel voorbij komen en met dit topic in achterhoofd gelijk gevraagd of het geschikt is voor lange trektochten. Verkoper zegt dat dat niet in algemeenheid te zeggen is, ze zou dan langs moeten komen voor pasconsult en als dit zadel niet geschikt blijkt zou ze ook kunnen kijken of een ander zadel geschikt is:

http://www.permicavallo.nl/aussie.php

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:57

Ik heb een Trekker gehad (en een Freeform en een Star-Trekk en nog wat anderen). Ik ben niet onder de indruk van het merk, vond ze goedkoop aan doen. De Freeform die ik gehad heb was veel 'degelijker'. De aanpasbaarheid klinkt leuk maar werkt vaak maar beperkt en je blijft met een 'net niet' zadel zitten. In mijn ogen ongeschikt voor een long-ride, ookal zou het wel passen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:57

arno8 schreef:
Ik zag dit zadel voorbij komen en met dit topic in achterhoofd gelijk gevraagd of het geschikt is voor lange trektochten. Verkoper zegt dat dat niet in algemeenheid te zeggen is, ze zou dan langs moeten komen voor pasconsult en als dit zadel niet geschikt blijkt zou ze ook kunnen kijken of een ander zadel geschikt is:

http://www.permicavallo.nl/aussie.php

=Semi-boomloos, antwoord is dan nee.

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:13


linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:59

Dit zijn lange zadels! (Heb er eentje van Syd Hill).

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:51

Ziezo_X schreef:
(@Huertecilla, waar is je website gebleven?! Ik vind alleen schoenen?)


Die is uit de lucht.

15 jaar gratis (betaald door derden) kennisbeschikbaarheid voor iedereen is wel genoeg.
Verder is het als stenen in drijfzand gooien.
De laatse ontwikkeling in deze draad illustreert hoe weinig zin het heeft.
Tant pis.

Ik ben er klaar meer: heb het laagdrempelig, gratis gedeeld. 15 jaar lang.
Heb mijn bijdrage meer dan geleverd.

Veel succes.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:14

Jammer, was interessant, had hem wel weer eens willen herlezen. Ik denk trouwens dat je het veel te negatief bekijkt.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 17:34

Kuggur schreef:
Jammer, was interessant, had hem wel weer eens willen herlezen.


Bedankt.

Citaat:
Ik denk trouwens dat je het veel te negatief bekijkt.


Dat is jouw goed recht ;)

Mijn glas is nochthans > half vol met heel veel *\%/* hoor.
Het leven is zoooo {:}

Had mijn profielpagina al aangepast nav privacy draden, maar was de website vergeten; nu ook gewijzigd.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 18:21

Huertecilla schreef:
Ziezo_X schreef:
(@Huertecilla, waar is je website gebleven?! Ik vind alleen schoenen?)


Die is uit de lucht.

15 jaar gratis (betaald door derden) kennisbeschikbaarheid voor iedereen is wel genoeg.
Verder is het als stenen in drijfzand gooien.
De laatse ontwikkeling in deze draad illustreert hoe weinig zin het heeft.
Tant pis.

Ik ben er klaar meer: heb het laagdrempelig, gratis gedeeld. 15 jaar lang.
Heb mijn bijdrage meer dan geleverd.

Veel succes.


Ik snap dit niet helemaal, sorry kom pas net kijken in dit topic. Wat is er mis met de laatste ontwikkeling in dit topic? Waarom is het als stenen in drijfzand gooien?

Einder

Berichten: 113
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Borgloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:54

Huertecilla schreef:
Kuggur schreef:
Jammer, was interessant, had hem wel weer eens willen herlezen.


Bedankt.

Citaat:
Ik denk trouwens dat je het veel te negatief bekijkt.


Dat is jouw goed recht ;)

Mijn glas is nochthans > half vol met heel veel *\%/* hoor.
Het leven is zoooo {:}

Had mijn profielpagina al aangepast nav privacy draden, maar was de website vergeten; nu ook gewijzigd.

Ik ga je proberen contacteren over de website! (Elke)

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:01

*schopt dit topic voorzichtig weer omhoog*
Voor mijn project ben ik op zoek naar een vilten onderdek ala criollozadel.
Weten jullie waar ik ongeveer zou kunnen zoeken?
Heb half internet al afgezocht maar het blijft een zoektocht.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:25


minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:14

Meer zoiets maar dan langer aan de zijkanten :)
Afbeelding

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:37


Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 21:07

Die is wel redelijk duur....
Of anders gewoon een stuk bij Frank van de Viltmannen bestellen? Is 100% natuurlijk en 100% handwerk. Voordeel is dat deze vilt niet zo hard is zoals van die commerciele pads. Is aangenamer voor de rug.
http://www.deviltmannen.nl

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:18

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Vandaag tijdens mountainbike tocht in Francorchamps toevallig op rommelmarkt gestuit en wat zie ik hier liggen? Een echt Berberzadel. Komt uit museum die sluit....
Is misschien wat decadent om hier in Belgie mee rond te rijden, maar zou echt fantastisch staan op mijn wildkleur berber... verkoper vraagt 800 euro...met wat pingelen misschien voor 600 euro...
Heel interessant de boom ook. Met rawhide overtrokken en lijkt me vooraan redelijk breed...er zit drie lagen prachtige wolvilt onder.
Moest iemand interesse hebben om mijn malibaud randonnee te kopen, dan kan ik deze kopen (zie mijn advertentie), al was het maar als decoratiestuk...

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 09:59

Wauw wat gaaf, heb je hem uiteindelijk nog gekocht?