Dressuurzadel voor lange mensen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sje70

Dressuurzadel voor lange mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 13:11

Hallo medebokkers,

Een vraagje over dressuurzadels, want ik ben er niet heel erg in thuis. Ik wil graag zelf een dressuurzadel aanschaffen voor op mijn bijrijdpaard, maar ben zelf behoorlijk lang (1,90, vandaar ook de keuze voor zo'n type zadel, want veelzijdigheid knelt mijn velletje af precies onder het zweetblad) Volstaat het om 18 inch te nemen, extra diepe zit enz enz? Heeft iemand misschien een tip qua merk enzovoorts? Of misschien eigen ervaringen? Bij voorkeur liefst ook een beetje budgetvriendelijk, maar misschien is dat wel niet haalbaar.
Dank voor al jullie tips en ideeën.

Groetjes,

Esther

idje

Re: Dressuurzadel voor lange mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:18

Zitmaat heeft weinig van doen met lengte zweetbladen, wel met je zitvlakmaat.
Het is per merk en type verschillend.
Bij sommige merken kun je extra lange zweetbladen bestellen.
Ik zou zeggen, ga eens met een zadelmaker praten.
Succes er mee!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:24

Denk niet dat een 18 inch voldoende groot is. Ik ben 1.93 en kan mijn benen absoluut niet kwijt op een standaard 18 inch dressuurzadel en ik heb echt zo'n beetje alle merken geprobeerd. Ik heb nu een zadel op maat laten maken. Daarbij heb ik de zweetbladen iets meer naar voren laten wijzen (iets in de richting van veelzijdigheid) zodat er meer ruimte voor mijn benen is. Dat schijnen meer lange ruiters/amazones te doen. Edward Gal heeft dat ook begreep ik.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:34

De KN Ouverture Victoria is voor mensen met lange bovenbenen en is ook nog te verkrijgen met extra lang zweetblad. (prijs rond de € 1800,-)

http://www.bestfitzadelservice.nl/index ... xt=4&pc=25

Ik denk ook nog de Albion Ultima SLK, want daar rijdt Hans Peter Minderhoud mee (en die heeft ook een paar mega lange stelten :D )(prijs rond de € 2900,-)

http://de-heuvelhoeve.nl/drframe.html

Niet echt budgetvriendelijk, maar wel hele goede zadels (misschien 2e hands verkrijgbaar?)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 13-10-09 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:36

Hulsebos heeft ook de optie voor extra lange zweetbladen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:44

ik ben klein en heb ook een dressuurzadel :D

nee je kan bij sommige modellen/merken voor extra lange zweetbladen kiezen. en misschien dat je met je niet moet kiezen voor extra veel steun/ wrong (als ik dit juist spel), want dan kan je niet weg met je knieën/bovenbeen.
Opletten met de zitmaat, hoe dieper de zitting hoe "kleiner" de effectieve zit wordt. Zo heb ik bv een 16.5 inch VZH dat meer dan ruim genoeg is en een 18inch dressuurzadel met extra diepe zit en heb het gevoel dat mijn kont toch niet veel dikker moet worden om er nog in te passen. (hier loopt ergens een topic waarin plaatjes staan hoe ze de inchmaat bepalen/meten)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:39

Roxx schreef:
Denk niet dat een 18 inch voldoende groot is. Ik ben 1.93 en kan mijn benen absoluut niet kwijt op een standaard 18 inch dressuurzadel en ik heb echt zo'n beetje alle merken geprobeerd. Ik heb nu een zadel op maat laten maken. Daarbij heb ik de zweetbladen iets meer naar voren laten wijzen (iets in de richting van veelzijdigheid) zodat er meer ruimte voor mijn benen is. Dat schijnen meer lange ruiters/amazones te doen. Edward Gal heeft dat ook begreep ik.

Inderdaad een grotere inchmaat nemen bij lange benen, bv. 19 inch, dat is wat Daaleman mij vertelde. Verder ga ik mee met bovenstaande mbt de zweetbladen, dat is volgens mij de enige fatsoenlijke oplossing. Ik zie ook niet hoe een extra diepe zit je meer ruimte geeft, ik zou dan juist gaan voor een vlakkere zit. Bij Daaleman maken ze ook op maat en er is ook keus in lengte zweetblad etc. Hele fijne, comfortabele zadels die lang mooi blijven. www.daaleman.nl

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:42

Ik ben 1.91M en zit prima op mijn 18" Hulsebos dynamic dressage cc. Ik heb geen extra lange zweetbladen.

Sje70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 16:01

Super! Dank voor al jullie info :-) Ik heb al meer geleerd dan vorig jaar op Horse Event, daar probeerden ze me meteen van alles te verkopen, maar dat was ook nog met een ander paard...dat wel.
Maar ik ga mijn licht eens opsteken her en der! Voor €1800,- moet ik wel even sparen...ik heb voorlopig in ieder geval een leenzadel van mijn instructeur, eens kijken hoe dat rijdt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:41

het schijnt dat passier ook erg prettig zit voor lange benen.
ik met mijn korte pootjes kan er in ieder geval niet op zitten :D

passier is ook wel goed 2e hands te krijgen, scheelt toch weer flink wat geld

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:58

Daaleman heeft de VSD, dressuurzadel richting veelzijdigheid, dus met iets naar voren geplaatste zweetbladen. Ik zou ze gewoon eens bellen over de mogelijkheden.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:22

Een Frank Baines of MSFC zadel zijn ook verkrijgbaar met verlengde zweetbladen. Ik ben een stuk korter 174 maar krijg wel een zadel met 17,5 inch zit en 18inch zweetbladen om mij ietwat langere benen goed kwijt te kunnen.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:14

Probleem met een langer zweetblad is dat dat alleen helpt als je onderbeen lang is. Het zweetblad loopt dan namelijk vaak alleen wat verder door naar onderen terwijl de afstand van het middelste punt van het zadel tot de voorkant van het zweetblad waar je knie zit hetzelfde blijft. Bij een lang bovenbeen blijft dan nog steeds te weinig ruimte om je been goed kwijt te kunnen.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:33

De Kentaur Medea II heeft ook extra lange zweetbladen is zo rond de 1000 euro nieuw
wel oppassen dat je een II hebt want de I is zonder lange zweetbladen
Zadel zit heerlijk zacht diepe zit maar niet echt geforceerd

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:37

Ik heb een anatomica ook met extra lange zweetbladen. Verder is de Passier Grand Gilbert mss ook een optie? daar kunnen ook langere zweetbladen aangezet worden.

Sje70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 16:23

Nou ik zie het al, opties genoeg en dat wordt inderdaad goed passen. Mijn bovenbeen is idd ook langer, dus zit eigenlijk altijd al buiten het zadel met mijn knie...dàt zal een openbaring zijn zeg, als ik es goed kan zitten.
Ik ga alle opties eens op mijn gemak langs en dan post ik wel weer eens als ik een goede heb gevonden, want er zijn steeds meer mensen met hetzelfde probleem denk ik ;-)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:14

Ik ben 1m84 (met lange benen wel) en heb een afschuw van zadels met veel wrong, mijn knie raakt ze altijd op de foute plaats! Blijkbaar een probleem dat nog voorkomt! ik ben benieuwd hoe je het gaat oplossen :j

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:25

Ik ben 1.86 en een en al been. Ik heb een kn met lange zweetbladen, 17,5 inch en een Ideal met lange zweetbladen ook 17,5 inch. De inchmaat is inderdaad voor je kont dus als je dat groter neemt ga je naar mijn idee alleen maar rotter zitten omdat je niet op het diepste punt past.

Ik heb met mijn stelten geen last van wrongen maar heb mijn beugels dan ook op voldoende lengte.

Je moet opletten dat je je benen niet op gaat trekken en zo je knie voor het zadel steekt. Dat hoeft dus niet. Aan het zadel te liggen maar dat ligt dan aan de rijkunst. Als je in stil stand je been lang hebt en je knie niet uitsteekt dan hoort dat ook niet te gebeuren bij beweging. Doe je dit wel dan is een dikke wrong wellicht wat voor je zodat je je knie niet kan verplaatsen.

Ik zou je adviseren om zowiezo voor lange zweetbladen te gaan. Ook als je lange bovenbenen hebt want je hebt dan eenmaal meer ruimte.

Hoe lang zijn jullie bovenbenen dan? En ondrrbenen? Ik ga ze morgen eens opmeten!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:30

ik heb de kentaur artemis II ook met lange zweetbladen. Was 900 euro. De wrongen zitten lager. Past bij mij echt goed. Als er kleinere mensen op mijo zadel zitten is het wel eens lastig

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:39

Ik weet dat mijn buitenbeenlengte iets van 97 cm is, maar boven- en onderbeen weet ik niet :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 08:29

Mijn kaarsen hebben zonder de boog een lengte van 56 cm uit mijn hoofd. Ze waren helemaal van slag met aanmeten! Mijn kuiten zijn daarentegen erg dun dus ik heb gezegd dat wat ze in de lengte extra kwijt waren aan leer, dat ze dat konden bezuinigen in de omvang! Haha!
Ik zal zo de rest eens meten.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 09:03

Wij hebben een Sommer zadel 18 inch, veelzijdigheid met een langer zweetblad en zelfs mijn man van 1.88 zit daar goed op (ik ben 1.65). Hij zei destijds ook zoiets als jij, dat sommige zadels knelplekken gaven.
Ze hebben veel verschillende soorten zadel, spring/veelzijdigheid/dressuur en dan ook nog een paar voor bepaalde type paardem geloof ik. Goede kwaliteit en niet zo extreem duur als sommige prijzen die ik hier eerder zag (hangt natuurlijk ook van je keuze af)/ Je kan bij hen overleggen over je probleem en dan kunnen ze met verschillende types langs komen zodat je kan uitproberer. En natuurlijk geen verplichting tot koop! Ik zou gewoon eens bellen voor informatie.
www.equipaszadelservice.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 09:10

Agnes75 schreef:
Daaleman heeft de VSD, dressuurzadel richting veelzijdigheid, dus met iets naar voren geplaatste zweetbladen. Ik zou ze gewoon eens bellen over de mogelijkheden.

Daaleman levert sowieso langer zweetbladen op bestelling :j
Citaat:
Toeslagen:
Extra lange/korte zweetbladen € 80,-

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 09:36

Buitenbeen is 104, binnenbeen in 91.

Buitenkant onderbeen is 56, binnenkant bovenbeen (voor zadels) is vanaf knie tot lies 41 cm.

Mijn benen zijn langer dan de rest bij elkaar!! Haha! Vaak is dat gelijk verdeeld!

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 09:47

Passier grand gilbert extra

Die heb ik ook, heeft extra lange zweetbladen