Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

mltex schreef:Wel lekker makkelijk gelijk allemaal schreeuwen zadel past niet etc etc, er zijn ook hele ronde paarden zonder schoft en ja dan kan zadel van links naar rechts schuiven mbt houding/zit ruiter en terrein(bijvoorbeeld slingerend door ruig terrein)en daar kun je hele dure op maat gemaakte zadels opgooien maar geen garantie tegen niet schuiven. Zou er gelijk een verbod op borsttuigen en staartriemen moeten komen, allemaal slechte ruiters met slecht passende zadels![]()
Ik weet dat bv in amerika en andere typen landen wonende westernpaarden wel degelijk borsttuigen dragen tegen het links rechts schuiven ook mbt ander terrein dan het platte holland. Misschien vraag bij westernruiters leggen?
Snoekiej schreef:mltex schreef:Wel lekker makkelijk gelijk allemaal schreeuwen zadel past niet etc etc, er zijn ook hele ronde paarden zonder schoft en ja dan kan zadel van links naar rechts schuiven mbt houding/zit ruiter en terrein(bijvoorbeeld slingerend door ruig terrein)en daar kun je hele dure op maat gemaakte zadels opgooien maar geen garantie tegen niet schuiven. Zou er gelijk een verbod op borsttuigen en staartriemen moeten komen, allemaal slechte ruiters met slecht passende zadels![]()
Ik weet dat bv in amerika en andere typen landen wonende westernpaarden wel degelijk borsttuigen dragen tegen het links rechts schuiven ook mbt ander terrein dan het platte holland. Misschien vraag bij westernruiters leggen?
Waarschijnlijk past het zadel niet. Een borsttuig werkt niet tegen links en recht schuiven, alleen tegen naar achteren schuiven. Borsttuigen zijn er niet om slecht passende zadels op hun plaats te houden (je ziet mij trouwens nergens iets zeggen over de ruiter), maar om tijdens het springen en op heuvelachtig terrein het zadel op de plaats te houden. Ik blijf erbij, laat eens een andere zadelmaker naar je zadel kijken. Wie weet zegt die weer heel iets anders. En wie weet hoef je helemaal geen zadel op maat, maar is er iets in je eigen zadel aan te passen of kan je een ander tweedehands zadel kopen.