Zadel te breed of ligt het gewoon aan mij?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

J_Nagoya

Zadel te breed of ligt het gewoon aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 14:30

Hallo,

Ik heb een 14jarige kwpn tuiger en een KN symphony zadel
mijn paard heeft een enorme schoft en een uitstekende ruggengraat, dit komt mede door haar hangbuik en leeftijd.
nu vind ik dat het zadel "zakt" en mischien tegen haar schoft en ruggengraat aan komt als ze beweegt
ik rij nu met 2 shabrakken zodat het wat hoger ligt zeg maar..

is het zadel nu inderdaad te breed of ligt het gewoon aan mij?

nu had ik ook gehoord dat een kn close contact is en dus dichtbij het paard ligt.
en een kieffer is geen close contact dus ligt hoger..

groetjes Joline.

biesje

Re: Zadel te breed of ligt het gewoon aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:41

hey Joline,

het is heel moeilijk om van een afstand te bepalen of het een passend zadel is. Het is al moeilijk als je er naast staat.
ik denk dat je zelf daar het beste in kan oordelen.
als je bent aangesingeld en je zit er op kun je tussen de schoft en het zadel voelen (ligt aan het zadel hoeveel ruimte je daar hebt) moet minimaal 3 vinger tussen passen. als je iets verder voelt moet je geen druk punten voelen of het idee hebben dat haar rug het zadel raakt.
het helpt idd wel om een zadelonderlegger te gebruiken maar ik zie dat als een tijdelijke oplossing. een goed passend zadel is gewoon erg belangrijk.
`kieffer heeft een uitgesneden schoft en ideaal voor paarden met een hoge schoft.

groetjes

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:42

Haal er een zadelmaker bij. Dat is de enige manier om zeker te zijn :)

J_Nagoya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 14:47

De zadelmaker is er al bij geweest en die zegt dat het kan als ik met 2 shabrakken rijd.

En anders opvullen, maar ik ben bang dar het dan over een tijdje niet meer past aangezien mn paard een volle zomer uit de baan is geweest vanwege 3 opeenvolgende schouderblessures. ik rijd nu ongeveer weer 3 maanden..

Moet ik het nog een maandje afwachten tot ze zeg maar echt zeker weer rugspieren heeft ontwikkeld.. en dan kijken hoe het pasten anders laten opvullen?

edit: Ik ga zo een bontshabrak kopen
(een hele zadelvorm , geen halve onderlegger dus) en kijken hoe dat ligt..

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:57

zoals ik al zei is het een goede tijdelijk oplossing voor het probleem zadel komt hierdoor iets hoger te liggen.
ik heb zelf ook met een soortgelijk probleem gezeten. ik heb het toen zo gelaten en toen ze weer spieren kreeg de onderlegger er onderuit gehaald. ligt nu super.
dus denk dat de keuze aan jou is.
mijn paard liet het heel goed merken dat het zadel niet goed meer lag. dat is natuurlijk ook weer verschillend.

succes

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:59

J_Nagoya schreef:
De zadelmaker is er al bij geweest en die zegt dat het kan als ik met 2 shabrakken rijd.

En anders opvullen, maar ik ben bang dar het dan over een tijdje niet meer past aangezien mn paard een volle zomer uit de baan is geweest vanwege 3 opeenvolgende schouderblessures. ik rijd nu ongeveer weer 3 maanden..

Moet ik het nog een maandje afwachten tot ze zeg maar echt zeker weer rugspieren heeft ontwikkeld.. en dan kijken hoe het pasten anders laten opvullen?

edit: Ik ga zo een bontshabrak kopen
(een hele zadelvorm , geen halve onderlegger dus) en kijken hoe dat ligt..

Andere zadelmaker zoeken...

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:02

Nou, als je zadelmaker adviseert om met 2 sjabrakken te rijden zou ik inderdaad gauw een ander zoeken!
Zeker als ze herstellende is van zware blessures wil je geen valse start met een slecht zadel... En als het komt doordat ze is ingevallen kan je wellicht nog beter een bontje gebruiken dan 2 losse sjabrakken.

J_Nagoya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 17:03

mijn zadelmaker keurde het goed voor ffies. omdat ik toen even het geld niet had voor een bontshabrak, die ik nu dus wel heb. en 2 shabrakken is altijd beter als 1 want dan ligt et zadel juist lager, ik heb denk n dikke week gerede met 2 shabrakke en nu heb ik dus een bontshabrak en ga kijken hoe dat gaat..

mijn zadelmaker is juist totaal niet van frutsels om en op t zadel. een zadel moet goed passen klaar, maar als er even geen geld is tsja.. dan moet er even een noodoplossing gezocht worden en dat was dus met 2 shabrakken rijden.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:08

zo een onzin verhaal kreeg ik van me zadel maker ook
leg er maar een gelpad onder

wat bleek me zadel is ook te breed... vind het ronduit asso dat zoiets zich zadelmaker noemt

Anne_Kees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:25