De lage neusriem....uit de mode?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

poes

De lage neusriem....uit de mode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 00:23

Je kent ze wel: de lage of hannoveraanse of duitse neusriem. Heel herkenbaar aan de ringetjes.

Ik ben er werkelijk mee opgegroeid en leerde dat vooral jonge paarden er goed mee lopen. Toen gebruikte men in mijn omgeving voornamelijk deze neusriem of een engelse hoge neusriem.

De lage diende dan voor jonge paarden om het bit iets stabieler te houden, om de mond toch een stukje dicht te houden maar hierbij niet op de kaken te knellen. Een vriendelijke, duidelijke riem.

Wanneer een paard verder in de africhting kwam, kon men overstappen naar de engelse, want het paard hield dan vanzelf de mond gesloten en aanvaardde het bit.

Nu zie ik overal de gecombineerde neusriem. Houdt ook de mond dicht maar snoert ook vakkundig de kaken op mekaar indien gewenst.

Ik heb vooral de indruk dat men het mooier is gaan vinden.

Ik denk dat een neusriem zo streng is als je hem instelt, maar ik ben ook overtuigd dat de lage neusriem een fijne optoming is, die in vergetelheid is geraakt vooral door het estethische en niet door het functionele, of zie ik het fout?

Wie gebruikt hem nog en waarom?

En wie gebruikt hem niet en waarom niet?

Shoot!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 00:44

ik gebruik hem niet, ik vind hem afschuwlijk lelijk :) (mijn mening ;) )
wanneer je de gecombineerde neusriem goed gebruikt bij een jong paard, dus niet meteen die kaken opelkaar duwt. lijkt mij er niks mis mee :) maargoed, ligt aan de persoon hoe zei de neusriem gebruikt

Anoniem

Re: De lage neusriem....uit de mode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 00:47

Ik heb er nog wel een paar liggen die ik gebruik bij het inrijden van jonge paarden. En eerlijk gezegd interesseert het mij niet hoe iets eruit ziet, functioneel is het in elk geval wel.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 00:50

Wel, zo zag ik het ook suleilitha :j Ik reed vroeger altijd met lage neusriemen. Nu heb ik een eigen paard en een gecombineerde, simpelweg omdat ik maar geen hoofdstel snel genoeg kon vinden met lage neusriem. Ondertussen is het sperriempje allang van het hoofdstel gehaald :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 00:54

Ze zijn nog gewoon te koop hoor, de hannoveraanse neusriemen ;)
Ik rij trouwens met mijn eigen paarden met een gecombineerde neusriem, maar die zijn veel verder in africhting. De neusriem an sich doe ik nooit muurvast, trouwens. Ik verbaas me wel eens dat er zoveel mensen zijn die het begrip aansnoerneusriem verkeerd hebben opgevat en een aansnoerneusriem gaan vastsnoeren, maar het woord "aansnoer" slaat slechts op de manier van bevestigen...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 00:57

Bij mij hangt die ook vrij los, altijd :j En complete hoofdstellen met lage neusriem vind je toch niet vaak meer, de lage neusriem apart vind je wel, maar toch veel minder als vroeger of verbeeld ik mij dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 01:01

Ze zijn nog volop verkrijgbaar, hoor. Zelfs bij Epplejeck en Divoza, geheel complete hoofdstellen. Bij Epplejeck zelfs vanaf ik meen 24 euro.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 01:22

Er stond toen een keer een repo in Bit over een bekende dressuuramazone. Op één van de foto's reed ze een talentvol paard met lage neusriem. Stond er direct in het onderschrift dat ze hem reed met lage neusriem ivm met wisselen tanden. Als een soort van excuus. Zo van: het ziet er niet uit, maar het moet maar even.

Bij ons hadden vroeger bijna alle pony's op de manege een lage neusriem. De paarden hadden weer vaak een hoge neusriem, maar die waren dan vaak ook van een wat hoger niveau.

Erg jammer trouwens dat de minimaal 2 vingers ruimte bij de neusriem tegenwoordig vergeten wordt. Ik hou het zelf allemaal graag losjes.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 02:18

Ik rij nog altijd en graag met de lage neusriem. Minder werk ook met optuigen en invetten. En ik vind hem trouwens wel mooi staan. Lekker basic. Bij paarden die wat moeilijker in de mond zijn, mag ik er ook nog graag op rijden, gaat echt prima. Onzin die gecombineerde dingen, echt een mode iets. Maar goed, t'is al 15, 20 jaar in de mode. Maar zowel losse neusriemen als hoofdstellen met lage neusriem zijn volop te krijgen hoor. Zelfs ook van Kieffer.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 02:34

Ik sloop in principe als eerste de hele neusriem van een hoofdstel af, ongeacht het soort. Als je paard een neusriem nodig heeft (inrijfase daargelaten, daarbij vind ik een lage neusriem essentieel) mankeert er toch ergens iets aan de rijstijl. Zonder neusriem vind ik de meeste paarden veel fijner te rijden. Op andermans paard doe ik hem zo los dat ie net niet klappert. Ik vind het eigenlijk ondingen.

Een lage neusriem heeft wel als voordeel dat je de teugels er ook aan kan vastmaken zonder dat je je paard veel hindert. Altijd goed om eens te proberen voor wie bitloos overweegt. Ik heb met de teugels aan de lage neusriem leren rijden, op die manege moest je minstens 12 zijn of uitzonderlijk talentvol om de teugels aan het bit te mogen doen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 08:34

ik rij ook met lage neusriem, zeker nu ze jong is, en ach lelijk? interesseert me niet zoveel :+
Ik gebruik hem altijd bij jonge paarden, en mss dat ik hem later vervang voor een gecombineerde, of mss wel helemaal niet, dat zal ze zelf aangeven :j

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 08:41

Wij gebruikte (doen het nu niet meer) bij jonge paarden die zadelmak gemaakt werden, of net onder het zadel ook een lage neusriem :j Daarna de gecombineerde.

En als ik heel eerlijk ben, vind ik de gecombineerde wel mooier. Maar als je paard beter op een lage reageerd, why not?

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 08:55

Ik rij met een lage neusriem.
Vind het bij een tinker wel leuk staan..

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 08:57

suleilitha schreef:
Ik heb er nog wel een paar liggen die ik gebruik bij het inrijden van jonge paarden. En eerlijk gezegd interesseert het mij niet hoe iets eruit ziet, functioneel is het in elk geval wel.

Sluit ik me helemaal bij aan!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 08:58

ik gebruik hem ook niet omdat ik hem momenteel niet nodig heb, maar als ik hem nodig zou hebben zou ik hem gewoon gebruiken.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:59

Sorry dat ik het zeg maar de opmerking ik gebruik hem niet want ik vindt hem lelijk, vindt ik dus nergens op slaan. Wat is belangrijker: je paard goed en vriendelijk africhten of mode en uiterlijk? Zoiezo krijg ik tegenwoordig vaak het idee dat een paard een modeaccesoire is geworden.

Ook ik gebruik deze voor jonge paarden, heb hem net weer aan iemand aangeraden met een jong paard. Wat dat betreft zijn de gedachten van manege eigenaren om deze neursriem te gebruiken nog niet eens zo dieronvriendelijk als een manege vaak toch bestempeld wordt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:21

Tijd geleden hier ook een topic over gevolgd; kwam precies hetzelfde uit als hier...
Is echt een mode-ding...

Ik gebruik hem wel, gewoon zo, en rijd er dan bitloos me... :+

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:29

Wij hebben er net 1 gekocht voor onze 3 jarige die aan het begin van alles staat.
*D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 11:10

Nou tis omdat ik er vroeger altijd mee gereden heb op de manege, maar in mijn omgeving zie ik ze dus nooit meer en bvb op wedstrijd al helemaal niet. En dat terwijl ik het eigenlijk ook erg fijne dingen vind :j

Zelf heb ik bij het kopen van mijn paard een tweedehands hoofdstel overgenomen, niet zo bij stilgestaan dat het gecombineerde neusriem was.

Sperriempje heeft het niet lang overleefd, en de neusriem doe ik ook heel los. Maar ik overweeg wel om weer eens een lage te proberen eventueel.

Voor mij primeert het functionele ook absoluut over het 'mooie' hoor :j

Ik ga wel eens zoeken naar die complete hoofdstellen :j

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:16

Ik ken ze nog van de manege, daar hadden een paar pony's zo'n neusriem. Ik moet ook zeggen dat ik ze echt lelijk vind. Ik rijd met gecombineerde en dan haal ik, als het kan, het sperriempje eraf.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:21

Op de manege waar ik vroeger reed hadden ze bijna alleen maar lage neusriemen. Voor mijn nieuwe paard neem ik ook een hoofdstel met een lage neusriem. Ik vind ze trouwens helemaal niet lelijk, en ik zou al helemaal geen gecombineerde neusriem nemen omdat het 'mooier' is. Het gaat immers om de inwerking en niet of het wel of niet mooi is.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:29

Ik heb 2 keer een paard gehad die gewoon fijner liepen met een lage neusriem. 1 Van de 2 starte ik daar ook mee op wedstrijd. Mijn vorige paard reageerde er helemaal niet fijn op en probeerde alleen maar zijn tong over het bit te krijgen. Nu heb ik een 3 jarige en moet nog even kijken waar hij het best op gaat lopen.
Maar ik heb ook het idee dat het een modeverschijnsel is, vroeger zag je alleen maar lage neusriemen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:46

Hier nog iemand die een lage neusriem gebruikt, mijn ene paard vind een hoge waardeloos.Wel eens geprobeerd maar hij bleef met zijn koppie schudden...eraf gehaald en komt er nooit meer op.De lage vind hij wel prettig,die zit ook niet zo strak en eigenlijk zou hij zonder kunnen...alleen blijft er dan van zijn hoofstel niets meer over.Daar zit al geen keel-,frontriem op :+

Andere paard heeft een hoge,die kun je eigenlijk alles omhangen...hij vind het best.Oorspronkelijk is het een gecombineerde neusriem maar dat vind ik wat overdreven.Koppie is al niet zo groot en dan al die riemen op zijn neus :n nee hoor weg met de sperriem.

Ik gebruik iets als mijn paarden aangeven dat het ze niet hinderd en het functioneel is,niet omdat het een "mode-artikel" is

Dat enorm aansnoeren begrijp ik ook niet zo hoor...heb wel gezien dat mensen hem zo strak mogelijk aansnoerde,ze zetten nog net hun voet er niet tegen aan :( Hoofdstelletje moet toch lekker zitten...of zie ik dat verkeerd? :?
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 12-10-09 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:48

ik ben ook overgestapt op een lage neusriem en mijn paard loopt echt 100 fijner
niet mooi???? onzin
ik heb er een frontriempje met spiegeltjes op gekocht wat super blingt
en iedereen roept erover

liever een paard wat fijn loopt dan een paard wat er alleen maar mooi uitziet

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:48

Naar mijn mening zijn de lage neusriemen nu juist weer in opkomst, bij mij op stal zie ik ze in ene weer overal. Mij maakt het ook niet uit of het mooi of niet mooi is, als het maar werkt en mijn paarden niet hindert.